Technologiczna rewolucja nabrała szybszego tempa

Pandemia stała się akceleratorem innowacji i nowatorskich rozwiązań. Przedsiębiorstwa, które dobrze odczytały rynkowe trendy i już od lat inwestują w cyfryzację, są na wygranej pozycji. Pozostałym będzie coraz trudniej.

Aktualizacja: 01.09.2021 22:19 Publikacja: 11.05.2021 09:00

Inwestycje w nowe technologie mogą przyczynić się do wyższego wzrostu PKB

Inwestycje w nowe technologie mogą przyczynić się do wyższego wzrostu PKB

Foto: AdobeStock

Przyspieszenie cyfryzacji może stać się nowym motorem wzrostu Polski. W 2016 r. gospodarka cyfrowa stanowiła niewiele ponad 6 proc. PKB. Jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa McKinsey & Company prognozował, że dzięki przyspieszeniu rozwoju nowoczesnej gospodarki odsetek „cyfrowego" PKB może wzrosnąć do 15 proc. w 2025 r.

Nowatorscy twórcy znad Wisły

Nieporozumieniem byłoby utożsamienie rewolucji technologicznej z cyfryzacją, ale faktem jest, że większość zmian, jakie obserwujemy od czasu wybuchu pandemii, ma charakter związany z digitalizacją biznesu. Mowa o całym ekosystemie: produkcji, dystrybucji, marketingu i kontaktach z klientami. Automatyzacja, chmura, sztuczna inteligencja czy sprzedaż w kanale e-commerce – to tylko najważniejsze przykłady rozwiązań, które jeszcze kilka lat temu wydawały się ewenementem. Dziś są już normą.

Na udział polskich firm w rewolucji technologicznej można spojrzeć dwojako. Z jednej strony mamy przedsiębiorstwa z sektora IT tworzące nowatorskie rozwiązania. Z drugiej firmy, które z sukcesem te rozwiązania wdrażają i są technologicznymi prymusami w swoich branżach.

W tej pierwszej grupie prym wiedzie Asseco Poland, które od trzech dekad tworzy autorskie oprogramowanie m.in. dla banków, energetyki, telekomunikacji i ochrony zdrowia. W energetyce swoją szansę znalazło też Atende, oferujące technologie dla inteligentnych sieci przemysłowych i elektromobilności. Projektuje też inteligentne liczniki energii. Wśród kluczowych polskich spółek technologicznych mamy też grupę Comp. Z jej urządzeń fiskalnych korzysta około 65 proc. polskich sklepów detalicznych. Ponadto firma oferuje usługi bezpieczeństwa sieciowego i kryptografii. Rozwija też M/platform, czyli cyfrową platformę usług wspierającą lokalne sklepy.

Trwająca pandemia zwiększyła popyt na rozwiązania ułatwiające zdalną komunikację. Beneficjentem tych zmian jest wrocławski LiveChat, jeden z wiodących graczy wspierających komunikację biznesową online. Z jego flagowego rozwiązania korzysta już ponad 32 tys. firm ze 150 krajów.

Niebagatelną rolę w transformacji technologicznej kraju odgrywają telekomy, m.in. Cyfrowy Polsat, który mocno stawia na rozwiązania 5G. Bez tej technologii trudno wyobrazić sobie nowoczesną gospodarkę. W 2023 r. 90 proc. populacji Polski i 58 proc. terytorium znajdzie się w zasięgu 5G – wynika z raportu Analysys Mason. Inwestycja w 5G ma przynieść Polsce w ciągu dekady korzyści rzędu 4,2 mld euro.

Branże pod lupą

W każdym sektorze znajdziemy technologicznych liderów. W niektórych branżach możemy ich co prawda policzyć na palcach jednej ręki, ale są i takie sektory, które wyróżniają się pozytywnie nawet na tle innych krajów. Mowa między innymi o bankach. Nie jest przesadą stwierdzenie, że polskie banki są w awangardzie cyfryzacji na skalę europejską. Aktywny we wdrażaniu nowatorskich rozwiązań jest m.in. bank Pekao. Podkreśla, że jako pierwszy uruchomił w Polsce bankomat, wydał pierwszą kartę kredytową i zastosował biometrię. W ramach grupy działa obecnie Laboratorium Innowacji.

Pekao jest aktywne na rynku kapitałowym. I tu również znajdziemy pozytywne technologiczne akcenty. Giełda Papierów Wartościowych startowała 16 kwietnia 1991 r. Obecnie pod względem liczby notowanych spółek i łącznej kapitalizacji firm krajowych GPW jest liderem wśród giełd regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Mocno stawia na technologie. Przewodniczy inicjatywie Giełd Trójmorza i aspiruje do roli regionalnego hubu dla dynamicznych spółek, tzw. jednorożców.

Pozytywnie wyróżnia się też cyfryzacja polskiego handlu. Szeroko zakrojone innowacje wdrażają zarówno sieci tradycyjne (np. Żabka), jak i platformy e-commerce, na czele z Allegro. W Allegro działa niemal sto zespołów deweloperskich, wśród nich także zajmujące się sztuczną inteligencją i uczeniem maszynowym.

W trakcie rewolucji technologicznej jest polska energetyka. Na innowacje mocno stawia Tauron, kontynuujący długofalową strategię transformacji cyfrowej. Przeciera szlaki innym przedsiębiorstwom z obszaru infrastruktury krytycznej. Również w Enei widać wyraźny zwrot w kierunku cyfrowym, o czym świadczy między innymi dynamiczny wzrost liczby osób decydujących się na założenie konta w elektronicznym biurze obsługi klienta.

Z kolei w sektorze paliwowym na liderów innowacji wyrastają m.in. PKN Orlen i Grupa Lotos. W trakcie pandemii w dużej mierze przeszły w tryb pracy zdalnej i wieloma procesami mogą obecnie zarządzać online. Stawiają na cyfryzację łańcucha wartości przy wykorzystaniu robotyzacji i sztucznej inteligencji.

Lista firm, które zasługują na wyróżnienie w zakresie wdrażania nowych technologii, jest długa. Na uwagę zasługuje chociażby transformacja Totalizatora Sportowego z operatora loteryjnego w nowoczesną grupę technologiczną. Z kolei w sektorze obuwniczym prym wiedzie CCC, a w odzieżowym grupa LPP. Firmy te już od lat stawiają na nowoczesne technologie w logistyce i obsłudze klienta. Podobnie jak Polpharma, której udało się zdigitalizować całe procesy w łańcuchu produkcji leków.

po pandemii

Wyniki badań Polskiego Instytutu Ekonomicznego wskazują, że koronawirus już na stałe zmieni sposób patrzenia na biznesowe zastosowanie nowoczesnych technologii. Pandemia zmusiła 70 proc. firm do zwrócenia się w kierunku nowoczesnych form komunikacji z klientami, a 10 proc. dużych firm wdrożyło systemy do zarządzania pracą zdalną. Po pandemii 69 proc. przedsiębiorstw zamierza nadal komunikować się z klientami przy użyciu nowoczesnych technologii, a 45 proc. planuje wykorzystywać internetowe kanały sprzedaży i obsługi klienta.

Zjawiska te wpisują się w szeroki proces rewolucji technologicznej, która wyraźnie nabrała tempa.

Cyfryzacja w liczbach

Pandemia zmotywowała wiele firm do technologicznych zmian. Chociaż tylko 8 proc. respondentów określiło swój stopień cyfryzacji jako bardzo zaawansowany, to zdecydowana większość kadry kierowniczej widzi związany z tym potencjał. Obecnie 81 proc. firm wykorzystuje sprzęt oraz buduje infrastrukturę związaną z transformacją cyfrową. Tylko 1 proc. spółek w ogóle nie inwestuje w cyfrowe technologie – wynika z tegorocznego badania EY. Polskie spółki rozumieją digitalizacjęgłównie jako automatyzację procesów, ale wskazują też bardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania: posiadanie bazy danych, cyberbezpieczeństwo oraz chmurę. ?

Przyspieszenie cyfryzacji może stać się nowym motorem wzrostu Polski. W 2016 r. gospodarka cyfrowa stanowiła niewiele ponad 6 proc. PKB. Jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa McKinsey & Company prognozował, że dzięki przyspieszeniu rozwoju nowoczesnej gospodarki odsetek „cyfrowego" PKB może wzrosnąć do 15 proc. w 2025 r.

Nowatorscy twórcy znad Wisły

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Najważniejsze firmy
Podatkowy krajobraz jest bardzo niejednorodny
Najważniejsze firmy
Strategiczne sektory dla regionów i całej gospodarki
Najważniejsze firmy
Czas zmian. Jak przekuć wyzwania w szanse?
Najważniejsze firmy
Gospodarka za dwie dekady. Które branże będą strategiczne?
Najważniejsze firmy
Inwestorzy odreagowują pandemię. Ci najwięksi chcą wydać miliardy