Największe sieci domów mediowych na świecie wyszły z kryzysu – wynika z najnowszego raportu RECMA. To organizacja zajmująca się badaniem globalnego rynku firm reklamowych. Według niej w 2010 r. agencje mediowe zaplanowały dla firm kampanie warte 286, 5 mld dol., o 13,7 proc. więcej niż rok wcześniej. – Wszystko wskazuje na to, że rynek powrócił do okresu nieprzerwanych zwyżek dzięki zwiększonym inwestycjom na reklamę największych światowych reklamodawców (po cięciach w 2009 r.) – zaznaczają w raporcie Eudes Delafon i Olivier Gauthier, dyrektorzy badań w RECMA. Widocznym trendem było inwestowanie przez firmy w sekcje i firmy zajmujące się obsługą kampanii w mediach cyfrowych. Jak zauważają eksperci RECMA, odwrót kryzysowego trendu nie oznacza jednak, że wszystkie agencje zachowywały się tak samo.
Między innymi dlatego w czołówce corocznego rankingu doszło do kluczowej zmiany: sieć domów mediowych Starcom Media Vest Group wyprzedziła lidera – grupę OMD – i zajęła pierwsze miejsce z budżetami, jakimi zarządzała w 2010 r., na poziomie 31,1 mld dol. (to 14,2 proc. więcej niż rok wcześniej). Jak mówiła w grudniowym wywiadzie dla „Rz" Laura Desmond, prezes tej sieci, firma spodziewa się dalszego wzrostu wydatków na reklamę wśród swoich klientów. – Przewidujemy na świecie wzrost wydatków reklamowych w 2011 r. o 4,5 – 5 proc. – zapowiedziała.
Ubiegłoroczny lider – sieć agencji mediowych OMD – odnotowała niewiele mniejszy wzrost budżetów swoich klientów: o 10 proc., do 30,1 mld dol. Trzecia była sieć ZenithOptimedia z budżetem na poziomie 28,4 mld dol. (wzrost o 16,2 proc.).
286,5 mld dol tyle warte są zaplanowane przez agencje mediowe kampanie reklamowe dla firm w 2010 r.
Połowa światowych wydatków na reklamę jest planowana przez sieci agencji mediowych wchodzące w skład sześciu największych grup mediowych świata: WPP, Publicis, Omnicom, Aegis, Interpublic i Havas, które zrzeszają nie tylko firmy wyspecjalizowane w planowaniu kampanii reklamowych, ale też w tworzeniu takich kampanii. To w ich ramach przygotowywane są kampanie reklamowe największych firm na świecie.