Firmy reklamowe zarządzają większymi budżetami

W 2010 r. potentaci branży planowali już o prawie 14 proc. wyższe niż rok wcześniej reklamowe budżety swoich klientów. Zaszły też zmiany na czele rankingu agencji

Publikacja: 16.08.2011 04:47

Firmy reklamowe zarządzają większymi budżetami

Foto: Fotorzepa, Przemek Wierzchowski

Największe sieci domów mediowych na świecie wyszły z kryzysu – wynika z najnowszego raportu RECMA. To organizacja zajmująca się badaniem globalnego rynku firm reklamowych. Według niej w 2010 r. agencje mediowe zaplanowały dla firm kampanie warte 286, 5 mld dol., o 13,7 proc. więcej niż rok wcześniej. – Wszystko wskazuje na to, że rynek powrócił do okresu nieprzerwanych zwyżek dzięki zwiększonym inwestycjom na reklamę największych światowych reklamodawców (po cięciach w 2009 r.) – zaznaczają w raporcie Eudes Delafon i Olivier Gauthier, dyrektorzy badań w RECMA. Widocznym trendem było inwestowanie przez firmy w sekcje i firmy zajmujące się obsługą kampanii w mediach cyfrowych. Jak zauważają eksperci RECMA, odwrót kryzysowego trendu nie oznacza jednak, że wszystkie agencje zachowywały się tak samo.

Między innymi dlatego w czołówce corocznego rankingu doszło do kluczowej zmiany: sieć domów mediowych Starcom Media Vest Group wyprzedziła lidera – grupę OMD – i zajęła pierwsze miejsce z budżetami, jakimi zarządzała w 2010 r., na poziomie 31,1 mld dol. (to 14,2 proc. więcej niż rok wcześniej). Jak mówiła  w grudniowym wywiadzie dla „Rz" Laura Desmond, prezes tej sieci, firma spodziewa się dalszego wzrostu wydatków na reklamę wśród swoich klientów. –  Przewidujemy na świecie wzrost wydatków reklamowych w 2011 r. o 4,5 – 5 proc. – zapowiedziała.

Ubiegłoroczny lider – sieć agencji mediowych OMD – odnotowała niewiele mniejszy wzrost budżetów swoich klientów: o 10 proc., do 30,1 mld dol. Trzecia była sieć ZenithOptimedia z budżetem na poziomie 28,4 mld dol. (wzrost o 16,2 proc.).

286,5 mld dol tyle warte są zaplanowane przez agencje mediowe kampanie reklamowe dla firm w 2010 r.

Połowa światowych wydatków na reklamę jest planowana przez sieci agencji mediowych wchodzące w skład sześciu największych grup mediowych świata: WPP, Publicis, Omnicom, Aegis, Interpublic i Havas, które zrzeszają  nie tylko firmy wyspecjalizowane w planowaniu kampanii reklamowych, ale też w tworzeniu takich kampanii. To w ich ramach przygotowywane są kampanie reklamowe największych firm na świecie.

Prawdziwym gigantem jest numer jeden w branży: WPP (należą do niej m.in. sieć agencji reklamowych Y&R, Grey Worldwide, JWT czy Ogilvy, piarowe Hill & Knowlton czy Buson-Marsteller, domów mediowych – mediaedge:cia czy Mindshare). Grupa zarządzała w 2010 r. budżetem na poziomie 82,2 mld dol., czyli prawie 29 proc. wszystkich pieniędzy powierzonych agencjom mediowym na świecie w tym czasie.

Drugi w zestawieniu Publicis (właściciel m.in. sieci agencji reklamowych Leo Burnett, Saatchi & Saatchi czy Starcom MediaVest Group) przygotował i zaplanował kampanie warte 59,4 mld dol., a trzeci Omnicom,  w skład którego wchodzą np. sieci agencji reklamowych BBDO Worldwide, DDB Worldwide – warte 38,4 mld dol.  Wyniki wszystkich wzrosły w dwucyfrowym tempie.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

WPP
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Media
„Rzeczpospolita” liderem rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku