Firmy reklamowe zarządzają większymi budżetami

W 2010 r. potentaci branży planowali już o prawie 14 proc. wyższe niż rok wcześniej reklamowe budżety swoich klientów. Zaszły też zmiany na czele rankingu agencji

Publikacja: 16.08.2011 04:47

Firmy reklamowe zarządzają większymi budżetami

Foto: Fotorzepa, Przemek Wierzchowski

Największe sieci domów mediowych na świecie wyszły z kryzysu – wynika z najnowszego raportu RECMA. To organizacja zajmująca się badaniem globalnego rynku firm reklamowych. Według niej w 2010 r. agencje mediowe zaplanowały dla firm kampanie warte 286, 5 mld dol., o 13,7 proc. więcej niż rok wcześniej. – Wszystko wskazuje na to, że rynek powrócił do okresu nieprzerwanych zwyżek dzięki zwiększonym inwestycjom na reklamę największych światowych reklamodawców (po cięciach w 2009 r.) – zaznaczają w raporcie Eudes Delafon i Olivier Gauthier, dyrektorzy badań w RECMA. Widocznym trendem było inwestowanie przez firmy w sekcje i firmy zajmujące się obsługą kampanii w mediach cyfrowych. Jak zauważają eksperci RECMA, odwrót kryzysowego trendu nie oznacza jednak, że wszystkie agencje zachowywały się tak samo.

Między innymi dlatego w czołówce corocznego rankingu doszło do kluczowej zmiany: sieć domów mediowych Starcom Media Vest Group wyprzedziła lidera – grupę OMD – i zajęła pierwsze miejsce z budżetami, jakimi zarządzała w 2010 r., na poziomie 31,1 mld dol. (to 14,2 proc. więcej niż rok wcześniej). Jak mówiła  w grudniowym wywiadzie dla „Rz" Laura Desmond, prezes tej sieci, firma spodziewa się dalszego wzrostu wydatków na reklamę wśród swoich klientów. –  Przewidujemy na świecie wzrost wydatków reklamowych w 2011 r. o 4,5 – 5 proc. – zapowiedziała.

Ubiegłoroczny lider – sieć agencji mediowych OMD – odnotowała niewiele mniejszy wzrost budżetów swoich klientów: o 10 proc., do 30,1 mld dol. Trzecia była sieć ZenithOptimedia z budżetem na poziomie 28,4 mld dol. (wzrost o 16,2 proc.).

286,5 mld dol tyle warte są zaplanowane przez agencje mediowe kampanie reklamowe dla firm w 2010 r.

Połowa światowych wydatków na reklamę jest planowana przez sieci agencji mediowych wchodzące w skład sześciu największych grup mediowych świata: WPP, Publicis, Omnicom, Aegis, Interpublic i Havas, które zrzeszają  nie tylko firmy wyspecjalizowane w planowaniu kampanii reklamowych, ale też w tworzeniu takich kampanii. To w ich ramach przygotowywane są kampanie reklamowe największych firm na świecie.

Prawdziwym gigantem jest numer jeden w branży: WPP (należą do niej m.in. sieć agencji reklamowych Y&R, Grey Worldwide, JWT czy Ogilvy, piarowe Hill & Knowlton czy Buson-Marsteller, domów mediowych – mediaedge:cia czy Mindshare). Grupa zarządzała w 2010 r. budżetem na poziomie 82,2 mld dol., czyli prawie 29 proc. wszystkich pieniędzy powierzonych agencjom mediowym na świecie w tym czasie.

Drugi w zestawieniu Publicis (właściciel m.in. sieci agencji reklamowych Leo Burnett, Saatchi & Saatchi czy Starcom MediaVest Group) przygotował i zaplanował kampanie warte 59,4 mld dol., a trzeci Omnicom,  w skład którego wchodzą np. sieci agencji reklamowych BBDO Worldwide, DDB Worldwide – warte 38,4 mld dol.  Wyniki wszystkich wzrosły w dwucyfrowym tempie.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

WPP

Największe sieci domów mediowych na świecie wyszły z kryzysu – wynika z najnowszego raportu RECMA. To organizacja zajmująca się badaniem globalnego rynku firm reklamowych. Według niej w 2010 r. agencje mediowe zaplanowały dla firm kampanie warte 286, 5 mld dol., o 13,7 proc. więcej niż rok wcześniej. – Wszystko wskazuje na to, że rynek powrócił do okresu nieprzerwanych zwyżek dzięki zwiększonym inwestycjom na reklamę największych światowych reklamodawców (po cięciach w 2009 r.) – zaznaczają w raporcie Eudes Delafon i Olivier Gauthier, dyrektorzy badań w RECMA. Widocznym trendem było inwestowanie przez firmy w sekcje i firmy zajmujące się obsługą kampanii w mediach cyfrowych. Jak zauważają eksperci RECMA, odwrót kryzysowego trendu nie oznacza jednak, że wszystkie agencje zachowywały się tak samo.

Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?