Po jedzenie do sieci

Średnia wartość zakupów w e-sklepach spożywczych to ponad 200 zł. W zwykłych sklepach kilka razy mniej

Aktualizacja: 25.08.2011 07:06 Publikacja: 25.08.2011 02:24

Po jedzenie do sieci

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Polacy coraz chętniej robią zakupy spożywcze w sieci, a dla firm to doskonałe źródło dochodu. Średnia wartość zakupów w tym segmencie przekracza bowiem 200 zł. Tymczasem w tradycyjnych sklepach to znacznie poniżej 100 zł. Nawet w hipermarketach, które kojarzą się z dużymi, co tydzień robionymi zakupami, to 50 – 80 zł.

– Sprzedaż w Internecie produktów spożywczych stanowi zaledwie 0,1 proc. rynku. Zakładam, że w perspektywie pięciu – sześciu lat wzrośnie do 1,5 proc., a wówczas wartość tego segmentu przekroczy 1,5 mld zł rocznie – mówi Radosław Celiński, prezes sklepu A.pl, współpracującego z siecią Bomi.

Według serwisu sklepy24.pl na koniec 2010 r. artykuły spożywcze w Internecie sprzedawało 250 firm. Część z nich ma zasięg tylko lokalny, jak działające w Warszawie Frisco.pl czy Fresh24.pl. Euromonitor International wartość tego segmentu w ub. roku wyliczył na 250 mln zł, w tym roku ma sięgnąć 300 mln zł. To jeden z najszybciej rosnących segmentów e-handlu.

7,5 mld zł wydadzą w tym roku Polacy w sklepach internetowych

Cały segment ma doskonałe perspektywy rozwoju. Sklep Alma24.pl ma już 100 tys. klientów, a działa w 11 miastach. Jego przychody w 2010 r. przekroczyły 30 mln zł. – Wśród klientów przeważają osoby dokonujące zakupów regularnie, czyli co najmniej raz na dwa tygodnie.

– Średnia wartość koszyka zakupowego to 200 – 300 złotych, w zależności od okresu – mówi Justyna Zajączkowska, rzeczniczka sieci Alma. Jak podaje, wśród najchętniej kupowanych towarów są oczywiście produkty świeże (nabiał, owoce i warzywa, mięsa i wędliny) czy wody i napoje. – Przyciąga oferta cenowa. Proponujemy szeroką gamę produktów w atrakcyjnych cenach, bez konieczności wychodzenia z domu czy noszenia ciężkich zakupów – dodaje.

Sieć Piotr i Paweł w 2010 r. ze swojego e-sklepu miała ponad 25 mln zł przychodów, a w tym roku ma to być 45 – 50 mln zł. – Ilość zamówień w 2010 r. znacznie przekroczyła 90 tys. W tym roku  jesteśmy na zbliżonym poziomie już teraz – mówi rzecznik sieci Błażej Patryn. W przypadku tego sklepu średnia wartość koszyka to ok. 250 zł. Również tu najpopularniejsze kategorie to warzywa i owoce, napoje, nabiał oraz artykuły spożywcze dla dzieci. Sklep działa w siedmiu głównych lokalizacjach, a w tym roku ma się pojawić w co najmniej trzech kolejnych.

A.pl ma ok. 35 tys. klientów, z tego co dziesiąty robi zakupy przynajmniej raz w miesiącu. – Średnia wartość koszyka zakupów u nas waha się od 180 zł w Bydgoszczy i do 260 – 280 zł w Warszawie – mówi Radosław Celiński.

Ruch w Internecie

Handel elektroniczny ma coraz więcej zwolenników. W tym roku jego wartość wyniesie u nas co najmniej 16 mld zł, co uwzględnia tylko prognozy dla sklepów oraz największego serwisu aukcyjnego, czyli Allegro. W Internecie kupuje już ponad 70 proc. osób korzystających z Internetu. W miarę jak wskaźnik użytkowników sieci będzie rósł – obecnie przekracza dopiero 50 proc. – także e-sklepy zdobędą kolejnych klientów. Barierą jest także niski poziom zaufania do transakcji e-sieci. Ale w przypadku takich kategorii, jak muzyka, książki czy sprzęt elektroniczny, Internet staje się poważnym rywalem dla tradycyjnych sklepów.

—pm

Polacy coraz chętniej robią zakupy spożywcze w sieci, a dla firm to doskonałe źródło dochodu. Średnia wartość zakupów w tym segmencie przekracza bowiem 200 zł. Tymczasem w tradycyjnych sklepach to znacznie poniżej 100 zł. Nawet w hipermarketach, które kojarzą się z dużymi, co tydzień robionymi zakupami, to 50 – 80 zł.

– Sprzedaż w Internecie produktów spożywczych stanowi zaledwie 0,1 proc. rynku. Zakładam, że w perspektywie pięciu – sześciu lat wzrośnie do 1,5 proc., a wówczas wartość tego segmentu przekroczy 1,5 mld zł rocznie – mówi Radosław Celiński, prezes sklepu A.pl, współpracującego z siecią Bomi.

Pozostało 81% artykułu
Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?