Jak sprzedawano TVN

Warunki największej transakcji na polskim rynku mediów ostatnich lat udało się dopiąć mimo sporu trzech klanów i załamania w światowej gospodarce

Publikacja: 20.12.2011 01:30

Aldona Wejchert ma coraz więcej do powiedzenia w ITI

Aldona Wejchert ma coraz więcej do powiedzenia w ITI

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Rynek zachodzi teraz w głowę, co zrobi z otrzymanymi ze sprzedaży swoich udziałów w TVN kilkuset milionami złotych Łukasz Wejchert, syn zmarłego Jana Wejcherta, założyciela ITI i grupy TVN, i jak będzie kierowała firmą za chwilę już główna właścicielka – Aldona Wejchert.

Znający Łukasza Wejcherta ludzie z mediowej branży podkreślają, że zawsze bardziej niż tworzeniem projektów internetowych interesował się nowymi technologiami. Możliwe, że kilkaset milionów złotych, jakie lada dzień dostanie od ITI za wycofanie się z grona udziałowców holdingu, zainwestuje w technologiczne rozwiązania zupełnie nowej generacji. Choć TVN i ITI oraz sam Łukasz zaprzeczają, wciąż możliwe jest też, że 38-letni, kształcony w najlepszych zachodnich szkołach menedżer nie będzie chciał się rozstać z rozwijanym przez lata Onetem. Gigantyczna wycena tej spółki (pięć lat temu TVN zapłacił ITI za Onet ponad miliard złotych, a od tego czasu portal rósł) wymagałaby jednak od niego zdobycia do takiej transakcji silnego finansowego partnera.

Drugą poważną konsekwencją gigantycznej i skomplikowanej transakcji będzie wysunięcie się na czoło ITI Aldony Wejchert. Założycielka Multikina, do tej pory rzadko występująca publicznie, po okresie, w którym sama chciała wycofać się z firmy, zmieniła zdanie. Jak planuje ją rozwijać? – Życie podsuwa nam różne opcje. Nie wiem, co będzie się działo za pięć lat. Ale wierzę, że firma rozwija się tylko wtedy, gdy wszyscy jej udziałowcy mają wspólny cel – mówi.

Wspólny cel, czyli transakcje z Francuzami w kształcie akceptowalnym zarówno przez rodzinę Wejchertów, jak i Walterów oraz Valsangiacomo, udało się osiągnąć dzięki wyjątkowo, zdaniem naszych rozmówców, ugodowej pozycji grupy Canal+. Nie dość, że dała ITI 120 mln euro zaliczki na spłacenie części zobowiązań wobec ustępujących z firmy dzieci Jana Wejcherta, to jeszcze zaoferowała wyjątkowo korzystną cenę za przejmowany pośrednio pakiet TVN.

Jeden z największych koncernów mediowo-telekomunikacyjnych świata Vivendi (jego przychody w 2010 roku sięgnęły 28,7 mld dol., zatrudnia 51,3 tys. ludzi), który stoi za grupą Canal+, stoczył jednak o TVN bój z amerykańskim TimeWarnerem, co mogło spotęgować jego determinację.

Dla Vivendi szansa na konsolidowanie rynku platform cyfrowych w Polsce i próbę stworzenia przeciwwagi dla Cyfrowego Polsatu Zygmunta Solorza-Żaka przy obecnym rozkładzie sił mogła zdarzyć się tylko raz.

Największymi przegranymi transakcji, która zadowoliła wszystkich udziałowców ITI, są mniejszościowi udziałowcy TVN. Przejęcie kontroli w spółce przez Canal+ odsunęło się w czasie o kilka lat i nie wiadomo, czy do niego dojdzie. Wraz z nim maleje szansa na premię podczas skupu akcji .

Rynek zachodzi teraz w głowę, co zrobi z otrzymanymi ze sprzedaży swoich udziałów w TVN kilkuset milionami złotych Łukasz Wejchert, syn zmarłego Jana Wejcherta, założyciela ITI i grupy TVN, i jak będzie kierowała firmą za chwilę już główna właścicielka – Aldona Wejchert.

Znający Łukasza Wejcherta ludzie z mediowej branży podkreślają, że zawsze bardziej niż tworzeniem projektów internetowych interesował się nowymi technologiami. Możliwe, że kilkaset milionów złotych, jakie lada dzień dostanie od ITI za wycofanie się z grona udziałowców holdingu, zainwestuje w technologiczne rozwiązania zupełnie nowej generacji. Choć TVN i ITI oraz sam Łukasz zaprzeczają, wciąż możliwe jest też, że 38-letni, kształcony w najlepszych zachodnich szkołach menedżer nie będzie chciał się rozstać z rozwijanym przez lata Onetem. Gigantyczna wycena tej spółki (pięć lat temu TVN zapłacił ITI za Onet ponad miliard złotych, a od tego czasu portal rósł) wymagałaby jednak od niego zdobycia do takiej transakcji silnego finansowego partnera.

Media
Prognozy PwC: Wydatki na internet w Polsce będą rosły szybciej
Media
Na te dwa filmy poszli tłumnie Amerykanie. Czy podobnie będzie i u nas?
Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów