Aktualizacja: 08.06.2021 15:25 Publikacja: 08.06.2021 15:25
Daniel Cichy, dyrektor – redaktor naczelnyPolskiego Wydawnictwa Muzycznego
Foto: materiały prasowe
Czy do tak dużego projektu można było podejść z marszu, czy wymagał on przygotowań?
Artur Szklener: Początki wieloletniego projektu poświęconego polskiej muzyce sięgają lat 2013–2014, czyli Roku Witolda Lutosławskiego i innych inicjatyw multimedialnych NIFC, a także przygotowania działań online wokół XVII Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Zwracaliśmy wtedy uwagę na fakt, że przy okazji rocznic i jednorazowych projektów sprzęgamy różnoraki wysiłek intelektualny, od teoretycznego i historycznego po, na przykład, informatyczny, by osiągnąć jednorazowy bądź bardzo zawężony tematycznie efekt. Rocznica się kończy, temat się zmienia i przy następnej okazji często inne podmioty muszą przechodzić tę samą drogę. Jako muzykolodzy mieliśmy też od początku świadomość, że dziedzictwo polskiej muzyki to nieodrobiona wciąż strata, wręcz historiograficzna wyrwa wynikająca z faktu utraty niepodległości przed wiekiem XIX, opracowywania historycznego dorobku, definiowania kulturowej tożsamości oraz poszukiwania swojego miejsca na historiograficznej mapie Europy. Ten proces spowodował, że dziś w salach koncertowych świata brzmi tak dużo muzyki niemieckiej czy francuskiej, swoją twórczość wypromowali w ten sposób Rosjanie, Norwegowie czy Czesi, a Polakom nie bardzo się to udało. Na całym świecie znany jest oczywiście Chopin, ale kto słyszał o Moniuszce, Karłowiczu czy Zarębskim? Nie mówiąc o Stefanim, Kurpińskim, Nowakowskim czy Noskowskim. Oprócz nielicznych wyjątków nie istnieją w powszechnej świadomości nawet nad Wisłą, nie mówiąc o reszcie świata.
W niemieckim Chemnitz ceremonia otwarcia ESK odbyła się w ostatni weekend, a wspólna inauguracja dwóch transgranicznych miast w Słowenii i Włoszech odbędzie się 8 lutego.
Poprzez innowacje, elastyczność i zrozumienie potrzeb lokalnych rynków możemy nie tylko sprostać oczekiwaniom konsumentów, ale także inspirować innych do podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i efektywności biznesowej
Omenaa Mensah została zaproszona do rady w Tate Modern w Londynie. A w Polsce jej fundacja we współpracy z Sotheby's Institute of Art zainaugurowała kurs wiedzy Art Investment Masterclass o inwestowaniu w sztukę.
„Putin”, „Babygirl” i „Kompletnie nieznany” – analizujemy trzy gorące premiery filmowe i zastanawiamy się, czy warto wybrać się do kina.
Ponad sto wydarzeń złoży się na program Sezonu Kulturalnego Polska-Wielka Brytania 2025, który będzie trwał w obu krajach od marca do listopada.
Fabrycznie nowe Suzuki Vitara i S-Cross są dostępne taniej nawet o 18 tysięcy złotych. Promocja trwa do końca stycznia.
Ministra kultury i dziedzictwa narodowego Hanna Wróblewska wręczyła powołanie na stanowisko sekretarza stanu Maciejowi Wróblowi. Maciej Wróbel zastąpi Andrzeja Wyrobca, który w grudniu zrezygnował ze stanowiska.
Rozpoczęły się ferie zimowe, a wraz z nimi krajowe i zagraniczne wyjazdy na narty. Przed urlopem warto zadbać o właściwe zabezpieczenie na wypadek niespodziewanych zdarzeń.
Zespół Queens Of The Stone Age ogłosił szczegóły dotyczące europejskiej trasy koncertowej, w ramach której grupa po raz kolejny wystąpi w Polsce.
Niejednoznaczność etyczna jest najciekawsza!
Brytyjski artysta Simon Rattle został tegorocznym laureatem jednej z najważniejszych nagród muzycznych ustanowionej pół wieku temu przez niemieckiego przemysłowca Ernsta von Siemensa. Obecnie wynosi ona ćwierć miliona euro.
Dziennikarze brytyjskiego dziennika „Financial Times” przygotowali listę najlepszych sklepów płytowych na świecie. W zestawieniu znalazł się sklep z Polski.
Czternaście koncertów w Europie mają zaplanowanych, poczynając od maja 2025 r., The Rolling Stones - podało IORR.org. To do Stonesów należy zeszłoroczny rekord wpływów za koncert - średnio 13 mln dolarów za show. Czy zagrają w Polsce?
Najważniejszą europejską nagrodę fonograficzną – International Classical Music Award – zdobyli w tym roku filharmonicy poznańscy i ich szef – dyrygent Łukasz Borowicz. To już drugie takie wyróżnienie dla tych artystów.
To największa strata muzyczna pożarów w Los Angeles. Spłonął dom, w którym mieszkał Arnold Schönberg i całe pozostawione przez niego archiwum. To pamiątki po kompozytorze, który w XX wieku zrewolucjonizował muzykę.
Hemp Gru i donGURALesko gwiazdami trzeciej edycji festiwalu The Legend.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas