20 lat gry Wolfenstein 3D

Gdy firma id Software wypuszczała grę „Wolfenstein 3D", a do klawiatur na ratunek światu rzucili się maniacy przemocy, ratowali ów świat rękami Billa Blazkowicza

Publikacja: 05.05.2012 06:10

20 lat gry Wolfenstein 3D

Foto: Archiwum

5 maja 2012 mija 20 lat od pojawienia się na rynku gry Wolfenstein 3D. Fragment

tekstu z archiwum tygodnika Przekrój

Blazkowicz mundur miał wprawdzie amerykański, ale za to pochodzenie całkowicie polskie. Kto nie grał, może nie wiedzieć, ale z grubsza rzecz biorąc, główne zadanie Blazkowicza polegało na szerzeniu dobra poprzez eliminację zła.

Ponieważ zło przybierało postać licznych hitlerowców i owczarków niemieckich, jego eliminacja była żmudna i bardzo krwawa. Tak krwawa, że co bardziej wrażliwi kynolodzy zażądali usunięcia psów z gry i zastąpienia ich zmutowanymi szczurami. Strzelanie do hitlerowców nie budziło natomiast większych zastrzeżeń.

Ktoś może powiedzieć, że eliminacja zła za pomocą szerzenia dobra nie jest niczym oryginalnym w grach komputerowych. Pełna zgoda, ale metody eliminacji mogą być bardziej lub mniej wciągające. Te zastosowane w „Wolfenstein 3D" wciągały potwornie. Nic dziwnego, że Blazkowicz doczekał się mnóstwa naśladowców: anonimowego marine z serii „Doom", luzaka z „Duke'a Nukema 3D" czy samuraja z „Shadow Warrior". Dwaj ostatni mieli nad Blazkowiczem przewagę psychologiczną – umieli mówić.

Wolfenstein 3D (w skrócie Wolf 3D) to gra komputerowa, wyprodukowana przez id Software i wydana przez firmę Apogee 5 maja 1992 roku. Trójwymiarowy następca gier Castle Wolfenstein i Beyond Castle Wolfenstein, wydanych przez Muse Software odpowiednio w latach 1983 i 1984 na platformę Apple II. Powszechnie uważa się, że zapoczątkowała gatunek gier określany jako FPS (First Person Shooter).

Gracz wciela się w amerykańskiego żołnierza polskiego pochodzenia – Williama Josepha Blazkowicza, który podczas wykonywania tajnej misji zostaje schwytany i uwięziony w hitlerowskiej twierdzy. Stara się z niej uciec, walcząc z zastępami niemieckich żołnierzy, a także psów strażniczych. W budynku ukryte są tajne przejścia i skrytki, zawierające potrzebne do przetrwania przedmioty, jak amunicja i apteczki pierwszej pomocy.

Żródło: Wikipedia

5 maja 2012 mija 20 lat od pojawienia się na rynku gry Wolfenstein 3D. Fragment

tekstu z archiwum tygodnika Przekrój

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Kultura
Cannes 2025. W izraelskim bombardowaniu zginęła bohaterka filmu o Gazie
Kultura
„Drogi do Jerozolimy”. Wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie
Kultura
Polska kultura na EXPO 2025 w Osace
Kultura
Ile czytamy i jak to robimy? Młodzi więcej, ale wciąż chętnie na papierze
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Kultura
Podcast „Rzecz o książkach”: Noblistka z Korei śni o podróży do Zakopanego