20 lat gry Wolfenstein 3D

Gdy firma id Software wypuszczała grę „Wolfenstein 3D", a do klawiatur na ratunek światu rzucili się maniacy przemocy, ratowali ów świat rękami Billa Blazkowicza

Publikacja: 05.05.2012 06:10

20 lat gry Wolfenstein 3D

Foto: Archiwum

5 maja 2012 mija 20 lat od pojawienia się na rynku gry Wolfenstein 3D. Fragment

tekstu z archiwum tygodnika Przekrój

Blazkowicz mundur miał wprawdzie amerykański, ale za to pochodzenie całkowicie polskie. Kto nie grał, może nie wiedzieć, ale z grubsza rzecz biorąc, główne zadanie Blazkowicza polegało na szerzeniu dobra poprzez eliminację zła.

Ponieważ zło przybierało postać licznych hitlerowców i owczarków niemieckich, jego eliminacja była żmudna i bardzo krwawa. Tak krwawa, że co bardziej wrażliwi kynolodzy zażądali usunięcia psów z gry i zastąpienia ich zmutowanymi szczurami. Strzelanie do hitlerowców nie budziło natomiast większych zastrzeżeń.

Ktoś może powiedzieć, że eliminacja zła za pomocą szerzenia dobra nie jest niczym oryginalnym w grach komputerowych. Pełna zgoda, ale metody eliminacji mogą być bardziej lub mniej wciągające. Te zastosowane w „Wolfenstein 3D" wciągały potwornie. Nic dziwnego, że Blazkowicz doczekał się mnóstwa naśladowców: anonimowego marine z serii „Doom", luzaka z „Duke'a Nukema 3D" czy samuraja z „Shadow Warrior". Dwaj ostatni mieli nad Blazkowiczem przewagę psychologiczną – umieli mówić.

Wolfenstein 3D (w skrócie Wolf 3D) to gra komputerowa, wyprodukowana przez id Software i wydana przez firmę Apogee 5 maja 1992 roku. Trójwymiarowy następca gier Castle Wolfenstein i Beyond Castle Wolfenstein, wydanych przez Muse Software odpowiednio w latach 1983 i 1984 na platformę Apple II. Powszechnie uważa się, że zapoczątkowała gatunek gier określany jako FPS (First Person Shooter).

Gracz wciela się w amerykańskiego żołnierza polskiego pochodzenia – Williama Josepha Blazkowicza, który podczas wykonywania tajnej misji zostaje schwytany i uwięziony w hitlerowskiej twierdzy. Stara się z niej uciec, walcząc z zastępami niemieckich żołnierzy, a także psów strażniczych. W budynku ukryte są tajne przejścia i skrytki, zawierające potrzebne do przetrwania przedmioty, jak amunicja i apteczki pierwszej pomocy.

Żródło: Wikipedia

5 maja 2012 mija 20 lat od pojawienia się na rynku gry Wolfenstein 3D. Fragment

tekstu z archiwum tygodnika Przekrój

Pozostało 94% artykułu
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: „Gladiator 2” – triumf czy porażka?
Kultura
Muzeum Narodowe w Poznaniu otwiera Studyjną Galerię Sztuki Starożytnej
Kultura
Dzieło włoskiego artysty sprzedane za 6 mln dolarów. To banan i taśma klejąca
Kultura
Startuje Festiwal Niewinni Czarodzieje: Na karuzeli życia
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kultura
„Pasja wg św. Marka” Pawła Mykietyna. Magdalena Cielecka zagra Poncjusza Piłata