Oglądanie telewizji (75 proc.), przebywanie razem z rodziną (74 proc.) i robienie zakupów (70 proc.) – to najpopularniejsze sposoby spędzania przez Polaków wolnego czasu. Takie wyniki przynosi sondaż IQS & Quant Group wykonany w ramach raportu ING „Porozmawiajmy o życiu”.
Albo zakupy, albo telewizor
– Potwierdza to, że Polacy nie potrafią dobrze spędzać wolnego czasu – twierdzi psycholog społeczny Norbert Maliszewski z UW. – Po pracy najchętniej robią zakupy albo siedzą przed telewizorem. Spędzanie czasu z rodziną pewnie też w dużym stopniu sprowadza się do wspólnych zakupów czy oglądania telewizji.
Maliszewski podkreśla, że takie pomysły, jak pójście do kina, teatru czy uprawianie sportu, znalazły się na samym końcu zestawienia. – To, co wymaga trochę więcej aktywności, zwykle jest przez Polaków odrzucane. Dobrze, że chociaż odpoczynek na świeżym powietrzu znalazł aż 65 proc. zwolenników – mówi.
Inaczej kobiety, inaczej mężczyźni
Socjolog z UJ Jarosław Flis zwraca uwagę na wynikającą z badań istotną różnicę w sposobie spędzania wolnego czasu między kobietami i mężczyznami. Dla aż 81 proc. kobiet dobrym pomysłem na wolne godziny jest robienie zakupów. Spośród mężczyzn tylko 48 proc. preferuje ten sposób zagospodarowania nadmiaru czasu. 75 proc. pań deklaruje, że w wolnej chwili dba o swój wygląd, podczas gdy to samo robi jedynie 48 proc. mężczyzn. Aż 57 proc. kobiet w wolnym czasie czyta kolorowe czasopisma. Mężczyzn tylko 29 proc.
– Można powiedzieć, że stereotypy przedstawiające kobietę jako osobę robiącą zakupy, dbającą o swój wygląd i czytającą kolorową prasę znalazły potwierdzenie. Pokazują one, że chociaż wiele osób oburza się na takie stawianie sprawy, w tych stereotypach tkwi ziarno prawdy – mówi Flis.