Pierwsza miłość Polaka: telewizja

Kobiety lepiej od mężczyzn wykorzystują wolny czas. Dużo czytają, są wytrwalsze w sporcie. Ale też znacznie więcej od nich kupują

Publikacja: 29.06.2009 03:26

Pierwsza miłość Polaka: telewizja

Foto: Forum

Oglądanie telewizji (75 proc.), przebywanie razem z rodziną (74 proc.) i robienie zakupów (70 proc.) – to najpopularniejsze sposoby spędzania przez Polaków wolnego czasu. Takie wyniki przynosi sondaż IQS & Quant Group wykonany w ramach raportu ING „Porozmawiajmy o życiu”.

Albo zakupy, albo telewizor

– Potwierdza to, że Polacy nie potrafią dobrze spędzać wolnego czasu – twierdzi psycholog społeczny Norbert Maliszewski z UW. – Po pracy najchętniej robią zakupy albo siedzą przed telewizorem. Spędzanie czasu z rodziną pewnie też w dużym stopniu sprowadza się do wspólnych zakupów czy oglądania telewizji.

Maliszewski podkreśla, że takie pomysły, jak pójście do kina, teatru czy uprawianie sportu, znalazły się na samym końcu zestawienia. – To, co wymaga trochę więcej aktywności, zwykle jest przez Polaków odrzucane. Dobrze, że chociaż odpoczynek na świeżym powietrzu znalazł aż 65 proc. zwolenników – mówi.

Inaczej kobiety, inaczej mężczyźni

Socjolog z UJ Jarosław Flis zwraca uwagę na wynikającą z badań istotną różnicę w sposobie spędzania wolnego czasu między kobietami i mężczyznami. Dla aż 81 proc. kobiet dobrym pomysłem na wolne godziny jest robienie zakupów. Spośród mężczyzn tylko 48 proc. preferuje ten sposób zagospodarowania nadmiaru czasu. 75 proc. pań deklaruje, że w wolnej chwili dba o swój wygląd, podczas gdy to samo robi jedynie 48 proc. mężczyzn. Aż 57 proc. kobiet w wolnym czasie czyta kolorowe czasopisma. Mężczyzn tylko 29 proc.

– Można powiedzieć, że stereotypy przedstawiające kobietę jako osobę robiącą zakupy, dbającą o swój wygląd i czytającą kolorową prasę znalazły potwierdzenie. Pokazują one, że chociaż wiele osób oburza się na takie stawianie sprawy, w tych stereotypach tkwi ziarno prawdy – mówi Flis.

Panie lepiej zorganizowane

– Badania pokazują też, że kobiety dużo lepiej potrafią zagospodarować wolny czas. Mają więcej pomysłów niż mężczyźni – mówi Maliszewski, który zauważa też, że to kobiety chętniej niż mężczyźni czytają książki (44 proc. pań, 31 proc. panów).

Uprawianie sportu jako wypełnianie wolnego czasu również różni płcie. Prawie 60 proc. młodych mężczyzn (od 20 do 29 lat) deklaruje, że w wolnych chwilach oddaje się zajęciom sportowym. I tylko 33 proc. kobiet w tym samym wieku. Kobiety są za to wytrwalsze. Jak wynika z badań, wielu mężczyzn po ukończeniu trzydziestki rezygnuje ze sportu (w grupie 30 – 39 lat uprawia go 33 proc.). Wśród kobiet odsetek ten znacząco się nie zmienia.

Flis zwraca uwagę na rosnącą wagę Internetu jako narzędzia służącego do wykorzystywania wolnego czasu. 44 proc. badanych deklaruje, że w ramach odpoczynku przegląda strony WWW. Lecz w najmłodszej grupie (od 20 do 29 lat) ten odsetek rośnie do 65 proc. – To pokazuje, że Internet może zagrozić telewizji jako numerowi 1 na liście sposobów spędzania wolnego czasu. Ani w pracy, ani w domu nie potrafimy już się bez niego obejść – podkreśla.

Jeśli chodzi o kino i teatr, to zasada jest taka: im ktoś jest młodszy, tym chętniej korzysta z tych form spędzania wolnego czasu, i to niezależnie od płci: prawie 40 proc. badanych od 20 do 29 lat i tylko 16 proc. respondentów od 50 do 55 lat.

Badanie przeprowadzono w maju 2009 na grupie 1000 Polaków między 20. a 55. rokiem życia.

 

Prof. Zbigniew Nęcki

psycholog społeczny z Uniwersytetu Jagiellońskiego

Od wielu lat nic się nie zmienia w tym, jak Polacy lubią spędzać wolny czas. Od kiedy tylko rozpowszechniła się telewizja, pozostaje niezmiennie zwycięzcą w tego typu zestawieniach. Również wizyty u znajomych są od pokoleń klasycznym sposobem, żeby zagospodarować czas wolny.Martwi fakt, że jesteśmy mało oryginalni. Wybieramy głównie pasywne formy wypoczynku. Brakuje nam chęci, by wybierać formy, które wymagają od nas trochę więcej wysiłku. Jedyną nowością, jaka się w ostatnich latach pojawiła, to rodzinne zakupy. Nie wiem jednak, czy należy się z tego powodu bardziej cieszyć czy smucić.

Nie wiązałbym też zbyt wielkich nadziei z tym, że młodzi są aktywniejsi. Zawsze byli. To oni w większości chodzą do kina czy uprawiają sport, ale tak samo było 10 lat temu, kiedy przeprowadzano podobne badania. Z wiekiem coraz mniej nam się chce i zaczynamy spędzać wolny czas w sposób bierny.

Oglądanie telewizji (75 proc.), przebywanie razem z rodziną (74 proc.) i robienie zakupów (70 proc.) – to najpopularniejsze sposoby spędzania przez Polaków wolnego czasu. Takie wyniki przynosi sondaż IQS & Quant Group wykonany w ramach raportu ING „Porozmawiajmy o życiu”.

Albo zakupy, albo telewizor

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Kraj
Walka z ogniem w Biebrzańskim Parku Narodowym. „Pożar nie jest opanowany”
Kraj
Ministerstwo uruchomiło usługę o wulgarnym akronimie. Prof. Bralczyk: To niepoważne
Kraj
Końskie: Rafał Trzaskowski i Karol Nawrocki starli się w debacie. Krzysztof Stanowski: Wszystkich nie ma
Kraj
Wydarzenia radomskie 1976 roku ponownie trafią pod lupę śledczych
Materiał Promocyjny
EFNI Wiosna w Warszawie: o polskiej prezydencji i przyszłości rynku pracy