Mariaż nauki i mediów

Ruszył projekt Atomium Culture, ma ożywić badania naukowe w UE

Publikacja: 28.11.2009 02:35

Redaktor naczelny „Rzeczpospolitej” Paweł Lisicki i honorowy przewodniczący Atomium Culture Valery G

Redaktor naczelny „Rzeczpospolitej” Paweł Lisicki i honorowy przewodniczący Atomium Culture Valery Giscard d’Estaing podczas wczorajszej inauguracji projektu w Brukseli

Foto: PAP, Wiktor Dąbkowski Dąbkowski Wiktor

– Wierzę w sens tej inicjatywy, bo ona tworzy nowy rodzaj związków, które nazwałbym poziomymi, pozwalających Europie lepiej się rozwijać jako wspólnota wiedzy. Nie przez instytucje polityczne, ale przez współpracę między nauką, biznesem i mediami. To może być bardzo użyteczne – mówi „Rz” Valery Giscard d’Estaing, były prezydent Francji, honorowy przewodniczący Atomium Culture.

Projekt, który uroczyście zainaugurowano wczoraj w Brukseli, ma w najbliższych latach popularyzować naukę i badania, uczynić je atrakcyjnymi dla publiczności, a jednocześnie użytecznymi w biznesie. Dlatego do inicjatywy zostały wciągnięte placówki akademickie, przedsiębiorstwa i czołowe europejskie gazety. Uczestnikami Atomium Culture są m.in. Uniwersytet Jagielloński, London School of Economics and Political Science, Uniwersytet Humboldta w Berlinie, Uniwersytet w Utrechcie. Sektor biznesu reprezentują m.in. Royal Dutch Shell, Siemens i Alcatel-Lucent Bell Labs, a media hiszpański „El Pais”, niemiecki „Frankfurter Allgemeine Zeitung”, włoski „Il Sole 24 Ore”, belgijski „Le Soir” oraz jako jedyna gazeta w Polsce „Rzeczpospolita”.

Unia Europejska wyznaczyła sobie 2010 rok jako moment wysforowania się na globalne czoło. Według strategii lizbońskiej zatwierdzonej w 2000 roku już za 34 dni UE miałaby być liderem ekonomicznym i innowacyjnym.

– Już wiemy, że to się nie uda. Unia Europejska powinna się wreszcie przestać zajmować świniami i pomidorami, bo to świetnie zrobią rządy narodowe – podkreślał Javier Moreno, redaktor naczelny „El Pais”, jak sam mówił – chemik z wykształcenia.

Nie był jedynym w sali, który wyraźnie czynił aluzję do wspólnej polityki rolnej, pochłaniającej lwią część unijnego budżetu. I sugerował inwestowanie w przyszłość, czyli naukę i innowacje.

Uczestnicy projektu mają jednak świadomość, że potrzebne są umiejętności, żeby trudną tematyką naukową zainteresować społeczeństwo i przekonać, że to dziedziny ważne i godne poważnego finansowania. Stąd rola mediów, szczególnie drukowanych. Mówili o tym zarówno Giscard d’Estaing, jak i Michelangelo Baracchi Bonvicini, który jest szefem Atomium Culture.

– Dziękuję prezydentowi francuskiemu za jego ciepłe słowa pod adresem mediów drukowanych. To znaczy, że mam przed sobą przyszłość – żartował Paweł Lisicki, redaktor naczelny „Rz”. Jak zauważył, media drukowane dostarczają informacji pogłębionej i krytycznej, której – z braku czasu – nie mogą dostarczyć dziennikarze mediów audiowizualnych.

Przypomniał, że „Rzeczpospolita” była pierwszym polskim dziennikiem, który 11 lat temu stworzył dział nauki. – Zaczynaliśmy od jednej strony tygodniowo, teraz dochodzimy do dwóch stron każdego dnia – podkreślał Lisicki.

Jak mówił „Rz”, udział prestiżowych europejskich uniwersytetów w Atomium Culture daje naszej gazecie dostęp do wiarygodnych informacji od najlepszych europejskich uniwersytetów. A zadaniem dziennikarzy będzie przetłumaczenie tego na język zrozumiały dla czytelników, którzy nie muszą być znawcami nauk ścisłych.

– Wierzę w sens tej inicjatywy, bo ona tworzy nowy rodzaj związków, które nazwałbym poziomymi, pozwalających Europie lepiej się rozwijać jako wspólnota wiedzy. Nie przez instytucje polityczne, ale przez współpracę między nauką, biznesem i mediami. To może być bardzo użyteczne – mówi „Rz” Valery Giscard d’Estaing, były prezydent Francji, honorowy przewodniczący Atomium Culture.

Projekt, który uroczyście zainaugurowano wczoraj w Brukseli, ma w najbliższych latach popularyzować naukę i badania, uczynić je atrakcyjnymi dla publiczności, a jednocześnie użytecznymi w biznesie. Dlatego do inicjatywy zostały wciągnięte placówki akademickie, przedsiębiorstwa i czołowe europejskie gazety. Uczestnikami Atomium Culture są m.in. Uniwersytet Jagielloński, London School of Economics and Political Science, Uniwersytet Humboldta w Berlinie, Uniwersytet w Utrechcie. Sektor biznesu reprezentują m.in. Royal Dutch Shell, Siemens i Alcatel-Lucent Bell Labs, a media hiszpański „El Pais”, niemiecki „Frankfurter Allgemeine Zeitung”, włoski „Il Sole 24 Ore”, belgijski „Le Soir” oraz jako jedyna gazeta w Polsce „Rzeczpospolita”.

Kraj
Ministerstwo uruchomiło usługę o wulgarnym akronimie. Prof. Bralczyk: To niepoważne
Kraj
Końskie: Rafał Trzaskowski i Karol Nawrocki starli się w debacie. Krzysztof Stanowski: Wszystkich nie ma
Kraj
Wydarzenia radomskie 1976 roku ponownie trafią pod lupę śledczych
Materiał Promocyjny
EFNI Wiosna w Warszawie: o polskiej prezydencji i przyszłości rynku pracy
Kraj
Rosjanie zostają w Krakowie. PKP przedłużą umowę na najem budynku konsulatu