[b]Prowadzę firmę usługową. Chciałbym zachęcić klientów do korzystania z mych usług, zwłaszcza że nieopodal wyrosła mi konkurencja. Planuję wprowadzić promocję „jeden klient w miesiącu płaci tylko złotówkę”. Ma to polegać na tym, że na koniec każdego miesiąca wylosuję jedną fakturę i zwrócę klientowi pieniądze, zachowując jedynie symboliczną złotówkę. Czy będzie to zgodne z prawem?[/b] – pyta czytelnik.
Nie, chyba że czytelnik postara się wcześniej o uzyskanie zezwolenia na organizację loterii promocyjnej. To jednak nie jest proste i nawet duże firmy spotykają się z odmowami z powodu niespełnienia warunków. Zazwyczaj przy uzyskiwaniu takiej zgody przedsiębiorcy korzystają z pomocy wyspecjalizowanych firm doradczych, które mają wypracowane procedury i podpowiadają, jakie warunki trzeba spełnić.
Małemu usługodawcy należy raczej odradzić organizację loterii. Dlatego tylko sygnalizujemy, że aby uzyskać zgodę, trzeba wystąpić do dyrektora właściwej izby celnej ze stosownym wnioskiem i dołączyć do niego przygotowany wcześniej i zgodny z przepisami regulamin loterii. Konieczne jest też uiszczenie opłaty w wysokości 10 proc. wartości puli nagród.
Przepisy regulujące organizację loterii zostały określone w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C7571366177C9224D800800C6A6560AE?id=332794]ustawie o grach hazardowych (DzU z 2009 r. nr 201, poz. 1540 ze zm.)[/link].
Zgodnie z zawartą w niej definicją „loterie promocyjne, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe”, są grami losowymi i wymagają uzyskania zgody.