Weryfikacja zgodności z prawem
Przed przystąpieniem do programu lojalnościowego konsument powinien dokonać weryfikacji jego zgodności z prawem. Oczywiście nie chodzi o to, aby poświęcać sporo czasu na sprawdzanie działalności przedsiębiorcy i analizowanie przepisów. Jest jednak kilka podstawowych aspektów, które każdy konsument powinien skontrolować.
Przedsiębiorca, który decyduje o wprowadzeniu programu lojalnościowego, powinien udostępnić uczestnikom regulamin, który określa prawa i obowiązki zarówno uczestników programu, jak i organizatora. Warto sprawdzić, czy przedsiębiorca przewidział warunki rezygnacji z programu albo jego zakończenia, i co w takim przypadku stanie się z zebranymi przez nas benefitami. Istotne jest w szczególności to, z jakim wyprzedzeniem organizator poinformuje o zmianach w programie, w jaki sposób to uczyni oraz na jakich zasadach może program zakończyć. W regulaminie uczestnik może również sprawdzić, jaki podmiot jest organizatorem programu i w jaki sposób można się z nim skontaktować, w tym w celu złożenia reklamacji.
Regulamin powinien również szczegółowo wskazywać, jakie warunki należy spełnić, aby otrzymać nagrodę lub inną gratyfikację. Zasady te powinny być szczególnie precyzyjne i proste w stosowaniu. W tym przypadku zwróćmy również uwagę, czy dany program nie zawiera w sobie elementów, które mogłyby świadczyć o tym, że mamy do czynienia z grą losową w rozumieniu ustawy o grach hazardowych z 19 listopada 2009 r. (DzU z 2009 nr 201, poz. 1540). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy grą losową jest gra, w tym urządzana przez sieć internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, której wynik w szczególności zależy od przypadku. W takim wypadku organizator powinien posiadać odpowiednie zezwolenia, koncesje lub dokonać zgłoszenia. Gdyby nie dopełnił stosownych obowiązków, jego działalność byłaby nielegalna, a przez to podejrzana.
Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów
Brak jasnych zasad programu lojalnościowego lub niewłaściwe skonstruowanie regulaminu może prowadzić do naruszenia przez przedsiębiorcę tzw. zbiorowych interesów konsumentów. Jest to sytuacja, w której postępowanie przedsiębiorcy będzie naruszało lub będzie mogło potencjalnie naruszyć interesy grupy konsumentów, w tym przypadku grupy osób korzystających z programu lojalnościowego. Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów z 16 lutego 2007 r. (DzU z 2007 nr 50, poz. 331) przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie przedsiębiorcy, polegające m.in. na naruszaniu obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji, oraz nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji. Konsument, który zidentyfikuje taką praktykę, może zgłosić stwierdzone praktyki do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Czytaj więcej
Konsumenci dokonujący zakupów online mają różne możliwości postępowania, w przypadku gdy zakup z jakiegoś powodu im nie odpowiada.