Cel regulacji
W ramach strategii Jednolitego Rynku Cyfrowego, Komisja opublikowała projekt rozporządzenia UE w sprawie propagowania sprawiedliwości i przejrzystości dla użytkowników biznesowych korzystających z usług pośrednictwa internetowego.
Celem tego projektu jest stworzenie przewidywalnego i przejrzystego otoczenia dla przedsiębiorców korzystających z platform internetowych oraz zapewnienie spójnych zasad w całej UE. Reguluje on relacje między platformami internetowymi oraz wyszukiwarkami a przedsiębiorcami, którzy z nich korzystają (np. hotelarze, sprzedawcy na platformach aukcyjnych, twórcy oprogramowania).
Zaproponowany projekt jest pierwszą próbą regulacji relacji platform z użytkownikami biznesowymi. Potrzeba jego uchwalenia wynika z braku odpowiednich przepisów na poziomie UE. Prawo konkurencji niekoniecznie bowiem obejmuje jednostronne praktyki handlowe wskazane w projekcie rozporządzenia, prawo ochrony konsumentów dotyczy wyłącznie relacji z konsumentami, a przepisy regulujące specyficzne obszary działalności platform internetowych mają zastosowanie tylko do niektórych platform.
Niemniej platformy internetowe były już przedmiotem decyzji Komisji (np. sprawy dotyczące dystrybucji książek elektronicznych, sprawa Google Search) oraz wyroków TSUE (np. sprawa C-74/14 Eturas, sprawa C-434/15 Uber Spain).
Platformy i wyszukiwarki internetowe
Zakres projektu rozporządzenia obejmuje platformy i wyszukiwarki internetowe, które świadczą swoje usługi użytkownikom biznesowym z siedzibą w UE i oferujących swoje produkty lub usługi konsumentom znajdującym się w UE. Jednocześnie, projekt nie obejmuje usług płatniczych online, giełd reklamy internetowej oraz narzędzi do zamieszczania i zarządzania reklamą internetową.
Projekt definiuje "dostawców usług pośrednictwa internetowego", czyli platformy internetowe, których działalność opisana jest jako oferowanie usług społeczeństwa informacyjnego (w rozumieniu Dyrektywy UE 2015/1535) i ułatwienie inicjowania bezpośrednich transakcji między użytkownikami biznesowymi a konsumentami, niezależnie od tego, czy transakcje te są zawierane przez Internet (na platformie lub na stronie danego użytkownika biznesowego) czy też poza nim.