Mniej monopolowych
W ujęciu ilościowym liderem jest sektor sklepów ogólnospożywczych, których zamknięto niemal 4,5 tys. Kilkuset likwidacjami zamykają też rok osiedlowe warzywniaki czy sklepy monopolowe. Ten ostatni sektor w tym roku może mieć jeszcze większe problemy. Posłowie przyjęli bowiem ustawę, która zakłada przekazanie gminom prawa do wprowadzenia ograniczeń, jeśli chodzi o godziny pracy sklepów z alkoholem.
– Zakaz pracy w nocy oznacza dla nas likwidację, ponieważ wtedy mamy klientów. W dzień pójdą do innych sklepów, w których robią żywnościowe zakupy – mówi przedstawiciel jednej z firm.
Kłopoty tej części rynku wynikają z postępującej zmiany w jego strukturze i rosnącego udziału dużych sieci handlowych. Jak pisaliśmy niedawno w „Rz", według raportu firmy Market Side dziesięć sieci sklepów, w których Polacy kupują najczęściej to firmy z kapitałem zagranicznym. Wygrywa Biedronka, w jej sklepach w ciągu miesiąca zakupy robi aż 85 proc. Polaków, a dla niemal 50 proc. jest najczęstszym miejscem do kupowania żywności.
Firma nadal szybko się rozwija, 2017 r. zakończyła z ponad 2,8 tys. sklepów, przekraczając 11 mld euro obrotów. – Naszym strategicznym celem jest bycie jak najbliżej naszych klientów i odpowiadanie na ich potrzeby. Każda decyzja inwestycyjna jest podejmowana dla konkretnej lokalizacji, dlatego nie komunikujemy liczby planowanych otwarć. W 2017 roku powstało 121 nowych sklepów sieci Biedronka – mówi Arkadiusz Mierzwa, kierownika ds. komunikacji korporacyjnej Jeronimo Martins Polska.
Wiceliderem jest również dyskontowa sieć Lidl. – Operujemy na rynku od 15 lat. Od tego czasu regularnie, w sposób organiczny rozszerzamy naszą sieć sprzedaży, każdego roku otwierając ok. 30–40 nowych sklepów. W tej chwili posiadamy powyżej 600 sklepów oraz dziewięć centrów dystrybucyjnych, a nasz zespół liczy ponad 15 tys. osób. W przyszłości planujemy utrzymać takie tempo rozwoju – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska.
Internet kontra sklepy
Zmiany dotyczą nie tylko sektora spożywczego, wiceliderem jeśli chodzi o tempo likwidowania sklepów jest sektor odzieżowy. – Tylko w ostatnich 12 miesiącach liczba sklepów odzieżowych spadła o ponad 1,8 tys. – dodaje Tomasz Starzyk. Ten sektor jest najmocniej dotknięty nową konkurencją w postaci handlu internetowego. W sieci Polacy wydają już ponad 40 mld zł, rynek rośnie w dwucyfrowym tempie i właśnie odzież jest najczęściej wskazywana przez internautów kategorią do e-zakupów.