Wielomiesięczne zamknięcie sklepów stacjonarnych uszczupliło przychody wielu sektorów handlu, nawet branży spożywczej, której lockdowny nie dotyczyły. W niektórych sektorach sprzedaż w 2020 r. spadła nawet po 30 proc., dlatego firmy chcą teraz odrabiać straty.
Dzień Dziecka to dla wielu segmentów handlu okazja do większych niż zwykle obrotów. Z tej okazji na prezent kupowane są bowiem nie tylko zabawki, ale również książki, ubrania, kosmetyki czy słodycze. Jest o co walczyć – tylko w okolicach tego święta sprzedaż dziecięcych kategorii rośnie o dodatkowe kilka miliardów złotych. Ogółem na dzieci Polacy wydają coraz chętniej i coraz więcej.
– Wartość średniego koszyka w branży dla dziecka oscyluje w granicach 159–226 zł na przestrzeni lat 2018–2020 i widać tu delikatny trend rosnący. Warto zwrócić uwagę również na to, że w bieżącym roku nie spada poniżej 200 zł – mówi Katarzyna Jędrachowicz, rzecznik Ceneo.pl. – W maju 2018 r. wynosiła 194 zł, a rok później spadła o 6 proc., do poziomu 183 zł, by następnie wzrosnąć do 190 zł w maju 2020 r., co oznacza 4-proc. wzrost rok do roku – dodaje.
W kwietniu 2021 r. wartość koszyka wyniosła już 221 zł i w ujęciu rocznym skoczyła o 21 proc., co pokazuje, że handel może liczyć na większą niż zwykle sprzedaż. – W tym roku na Dzień Dziecka i u progu lata oferujemy klientom szeroki wybór ekologicznych zabawek w bardzo dobrej cenie – mówi Dorota Patejko, dyrektor komunikacji i CSR w Auchan Retail Polska.
Okolicznościowe wydarzenia specjalne są organizowane po długiej przerwie przez centra handlowe, które od otwarcia 4 maja przyciągają znacznie więcej klientów niż rok temu.