Sklepy ruszyły do odrabiania strat

Każda okazja jest dobra do zwiększenia sprzedaży. Najbliższa to Dzień Dziecka, na który z roku na rok przeznaczamy coraz więcej.

Publikacja: 30.05.2021 21:00

Sklepy ruszyły do odrabiania strat

Foto: Adobe Stock

Wielomiesięczne zamknięcie sklepów stacjonarnych uszczupliło przychody wielu sektorów handlu, nawet branży spożywczej, której lockdowny nie dotyczyły. W niektórych sektorach sprzedaż w 2020 r. spadła nawet po 30 proc., dlatego firmy chcą teraz odrabiać straty.

Dzień Dziecka to dla wielu segmentów handlu okazja do większych niż zwykle obrotów. Z tej okazji na prezent kupowane są bowiem nie tylko zabawki, ale również książki, ubrania, kosmetyki czy słodycze. Jest o co walczyć – tylko w okolicach tego święta sprzedaż dziecięcych kategorii rośnie o dodatkowe kilka miliardów złotych. Ogółem na dzieci Polacy wydają coraz chętniej i coraz więcej.

– Wartość średniego koszyka w branży dla dziecka oscyluje w granicach 159–226 zł na przestrzeni lat 2018–2020 i widać tu delikatny trend rosnący. Warto zwrócić uwagę również na to, że w bieżącym roku nie spada poniżej 200 zł – mówi Katarzyna Jędrachowicz, rzecznik Ceneo.pl. – W maju 2018 r. wynosiła 194 zł, a rok później spadła o 6 proc., do poziomu 183 zł, by następnie wzrosnąć do 190 zł w maju 2020 r., co oznacza 4-proc. wzrost rok do roku – dodaje.

W kwietniu 2021 r. wartość koszyka wyniosła już 221 zł i w ujęciu rocznym skoczyła o 21 proc., co pokazuje, że handel może liczyć na większą niż zwykle sprzedaż. – W tym roku na Dzień Dziecka i u progu lata oferujemy klientom szeroki wybór ekologicznych zabawek w bardzo dobrej cenie – mówi Dorota Patejko, dyrektor komunikacji i CSR w Auchan Retail Polska.

Okolicznościowe wydarzenia specjalne są organizowane po długiej przerwie przez centra handlowe, które od otwarcia 4 maja przyciągają znacznie więcej klientów niż rok temu.

Jest też ruch na budowach centrów handlowych. Pomimo pandemii w 2020 r. do użytku oddano blisko 260 tys. mkw. powierzchni najmu w centrach, co stanowi wynik zbliżony do 2019 r. W 2021 możemy się spodziewać, że na rynek trafi kolejne 250–300 tys. mkw. powierzchni najmu – podaje firma doradcza Colliers.

Nastroje w handlu znacząco się poprawiły, dlatego firmy ruszają z inwestycjami. Ikea w poniedziałek uruchamia już 12. sklep. – 2021 to wyjątkowy rok dla Ikei, obchodzimy 60-lecie naszej działalności w Polsce, dlatego tym bardziej się cieszę, że otwieramy nowy sklep w Szczecinie właśnie teraz – mówi Karin Sköld, prezeska Ikea Retail Polska.

Także inne sieci się rozwijają. – Liczba nowych sklepów w 2021 r. będzie porównywalna do tej z 2020 r. Rozwijamy naszą sieć organicznie – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidla.

– Ostatni rok z pewnością dostarczył wielu nieoczekiwanych komplikacji, ale obrany wcześniej kurs rozwoju został utrzymany – mówi Michał Mystkowski, rzecznik sieci Media Expert, która ma już 500 sklepów, ale otwiera kolejne.

Handel
Pierwszy sklep, gdzie za wejście trzeba zapłacić
Handel
Polskie marki wygrywają z zagraniczną konkurencją
Handel
UE proponuje USA pokój. I szykuje się na wojnę
Handel
Polacy kupują Gucci i Louis Vuitton także z drugiej ręki
Handel
CCC odwołało debiut Modivo na GPW. Akcje zyskują po wstępnych wynikach kwartału