Sieci handlowe ruszają w ślad za turystami na wakacje. Otwierają sklepy sezonowe

W okresie wakacyjnym Żabka czy Biedronka uruchamiają specjalne placówki w miejscowościach, do których przyjeżdża najwięcej gości. Dla sklepów to nie tylko okazja na zarobek, ale także budowanie lojalności wśród klientów.

Publikacja: 05.07.2024 04:30

Sieci handlowe ruszają w ślad za turystami na wakacje. Otwierają sklepy sezonowe

Foto: Adobe stock

Okres wakacyjny oznacza znacznie większą liczbę potencjalnych klientów w najpopularniejszych kurortach, na co reagują właśnie sieci handlowe. Żabka zapowiedziała, że w tym roku uruchomi ponad 140 placówek sezonowych w miejscowościach tego typu, czyli o blisko 20 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Pierwsze z nich zostały otwarte jeszcze przed majówką, dzięki czemu klienci mogli z nich skorzystać w trakcie długiego weekendu.

Sieci ruszają na wakacje za klientami. Sklepy sezonowe otwierają Żabka, Lidl, Biedronka

– Ulepszamy rozwiązania stosowane w sklepach, dostosowujemy i rozbudowujemy ofertę asortymentową, jak i usprawniamy logistykę odpowiedzialną za dostawy towaru. Wszystko po to, by w trakcie wakacyjnych urlopów czy weekendowych wyjazdów klienci mogli w pełni cieszyć się wypoczynkiem – podaje biuro prasowe Żabki.

Żabka zapewnia też, że bez względu na lokalizację, w sezonowych sklepach można znaleźć dobrze znany asortyment.

W 2024 r. sieć uruchomi blisko 30 kontenerowych sklepów sezonowych oraz 116 placówek stacjonarnych, również działających sezonowo. Tradycyjnie, najwięcej Żabek w tym formacie pojawi się w miejscowościach nad Bałtykiem, m.in. po 11 sklepów w Łebie i 9 sklepów w Mielnie. Placówki sezonowe działać będą także nad jeziorami czy w miejscowościach położonych nad zalewami.

Czytaj więcej

Woda za 15 groszy. Żabka chce uczyć klientów bycia eko i dobrze zarobić

Co więcej, spośród sklepów, które w poprzednich latach funkcjonowały jako sezonowe, obecnie 21 jest sklepami stałymi.

Inni stawiają jednak na stałą obecność w turystycznych miejscach. – Mamy wiele sklepów w miejscowościach chętnie odwiedzanych choćby w sezonie wakacyjnym, które działają cały rok. Co warto podkreślić, oferują takie same ceny jak nasze placówki w innych miastach w Polsce – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska. – Nasi pracownicy z innych regionów mogą skorzystać z okazji i gdy chcą pracować w takim sklepie latem, firma im to umożliwia. Mają wtedy połączenie wypoczynku z pracą.

Biedronka również odpowiada na potrzeby turystów, w wielu miejscowościach uruchamia sklepy czynne całodobowo czy wprowadza wydłużone godziny funkcjonowania. W ubiegłym roku największy wzrost odnotowały sklepy w Darłowie, Łebie i Mielnie.

– Od wielu lat Biedronka towarzyszy klientom podczas wakacji. Z roku na rok obserwujemy, że klienci jeszcze chętniej odwiedzają nasze sklepy w trakcie wypoczynku nad morzem czy w górach. W trakcie wakacji odnotowujemy większy nawet o 80 proc. ruch w naszych sklepach w miejscowościach turystycznych. Cieszymy się, że możemy być blisko klientów i oferować im ich ulubione produkty niezmiennie w niskich cenach – mówi Paweł Włodarczyk, dyrektor operacyjny makroregionu w sieci.

Dłuższe godziny pracy

Turyści wypoczywający w Łebie mogą skorzystać ze specjalnej linii autobusowej, dzięki której łatwo dojadą do Biedronki, położonej poza centrum miasta. Autobus kursuje codziennie w godzinach popołudniowych, z wyjątkiem niedziel niehandlowych. Linia funkcjonuje do 18 sierpnia, a bilet na przejazd kosztuje 1 zł.

Czytaj więcej

Polacy do sklepów nie chodzą już z listami zakupów. Liczą na coś innego

Aktywność handlowców w miejscowościach turystycznych oznacza jednak wyzwanie dla innych sektorów, choćby dla gastronomii. Już w ubiegłym roku wiele lokali narzekało, że widać spadek obrotów, a klienci ograniczali zamówienia. – Podstawowe posiłki jadali z dań gotowych kupionych w sklepach – mówi przedstawiciel jednej z sieci gastronomicznych. Podobnie widać to było po zakupach wielu kategorii impulsowych, jak choćby lodów. – Nie wiemy jeszcze, jak będzie to wyglądało w tym roku, ale nie spodziewamy się wielkiej zmiany. Polacy ograniczają nadal wydatki, ponieważ ceny wciąż rosną – przyznaje kolejny trójmiejski restaurator. Na wakacjach jednak skłonność do oszczędzania zazwyczaj słabnie, przynajmniej w jakimś stopniu, co jest dla biznesu pozytywną informacją.

Optymizm już rośnie. Hamowanie inflacji zachęca Polaków do zakupów

Podobnie jak to, że szanse na zmiany widać także z innych kierunków. Barometr nastrojów konsumenckich GfK – An NIQ Company, w czerwcu 2024 r. wyniósł 3,5 pkt, co oznacza praktycznie identyczny wynik w porównaniu z poprzednim miesiącem (spadek o zaledwie 0,1 pkt miesiąc do miesiąca). Co najważniejsze jednak, od początku roku wynik Barometru utrzymuje się na plusie, po raz pierwszy od wybuchu pandemii w marcu 2020 roku.

– Brak widocznych zmian w głównym wskaźniku to sygnał od konsumentów, że czują się oni po prostu bezpiecznie. I trudno się temu dziwić – mówi Barbara Lewicka, dyrektor w GfK – An NIQ Company. – Brak silnych zawirowań gospodarczych, stabilizacja na rynku pracy i silne hamowanie inflacji to czynniki, które pozwalają na nieco szersze niż dotychczas otwarcie portfeli oraz odmrożenie wydatków nienależących do tych pierwszej potrzeby. To dobry czas dla rynku, który – mamy nadzieję – będzie trwać jeszcze długo – dodaje.

W najlepszych nastrojach konsumenckich niezmiennie znajdują się ludzie młodzi (od 15 do 29 lat), gdzie wskaźnik sięga nawet ponad 20 na plusie. Dla porównania badani z grupy 50–59 i powyżej 60 lat odnotowali średni wskaźnik nastrojów na poziomie sięgającym kolejno -4,3 i -2,8 jednostki, co stanowi bardzo dużą poprawę w relacji miesiąc do miesiąca.

Okres wakacyjny oznacza znacznie większą liczbę potencjalnych klientów w najpopularniejszych kurortach, na co reagują właśnie sieci handlowe. Żabka zapowiedziała, że w tym roku uruchomi ponad 140 placówek sezonowych w miejscowościach tego typu, czyli o blisko 20 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Pierwsze z nich zostały otwarte jeszcze przed majówką, dzięki czemu klienci mogli z nich skorzystać w trakcie długiego weekendu.

Sieci ruszają na wakacje za klientami. Sklepy sezonowe otwierają Żabka, Lidl, Biedronka

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Polacy do sklepów nie chodzą już z listami zakupów. Liczą na coś innego
Materiał Promocyjny
Dodatkowe korzyści dla nowych klientów banku poza ofertą promocyjną?
Handel
Będą cłą na produkty kupowane z Chin? KE planuje uderzenie w Temu i Shein
Handel
Woda za 15 groszy. Żabka chce uczyć klientów bycia eko i dobrze zarobić
Handel
Ceny sprzętu IT i elektroniki będą rosły. Ale popyt nie wyhamuje
Materiał Promocyjny
Lidl Polska: dbamy o to, aby traktować wszystkich klientów równo
Materiał partnera
Lidl Polska: dbamy o to, aby traktować wszystkich klientów równo