Polacy stawiają na wydatki na zdrowie, także w sklepie i online

Podczas pandemii o 7 pkt proc. wzrosła grupa Polaków wierzących w skuteczność leków i biorących je razem z suplementami. 44 proc. stawia na produkty bez recepty.

Publikacja: 05.10.2023 03:00

Pandemia spowodowała zmiany w postawach konsumentów względem leków oraz zdrowia

Pandemia spowodowała zmiany w postawach konsumentów względem leków oraz zdrowia

Foto: Adobe Stock

Dużą zmianę wśród polskich konsumentów można również zauważyć w podejściu do opieki medycznej – przed pandemią 51 proc. niechętnie chodziło do lekarza i wolało stosować wszelkie inne dostępne metody leczenia, w tym leki OTC, z kolei w 2022 r. zmalała ona do 44 proc. – podaje w raporcie Grupa dentsu.

Zauważa, że takie zjawisko wystąpiło tylko w Polsce spośród analizowanych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Firma zauważa, że pomimo zmniejszenia się tej grupy konsumentów w Polsce wartość sprzedaży suplementów wzrosła o 14 proc.

Inwestycja w siebie

– Pandemia spowodowała zmiany w postawach konsumentów względem leków oraz zdrowia – mówi Monika Maliszewska, starszy strateg dentsu Polska.

Z badania firmy wynika, że Słowenia i Polska zajmują pierwsze miejsce w naszym regionie pod względem zainteresowania reklamami produktów farmaceutycznych oraz branży medycznej. W obu krajach 19 proc. konsumentów odpowiedziało, że mają tendencję do szukania tego typu reklam. Z kolei 24 proc. Polaków wskazało, że nie szuka takich przekazów, jednak niektóre z nich uważa za interesujące. Największa grupa, bo 32 proc., zauważa reklamy farmaceutyków i dotyczące produktów medycznych, ale nie interesuje się nimi.

– W wyniku zmian nawyków konsumenckich spowodowanych pandemią profilaktyka zdrowotna stała się ważną częścią nowego stylu życia. Zapewne właśnie dlatego Polacy wykazują zainteresowanie reklamami farmaceutyków i produktów z branży medycznej – szukają nowych rozwiązań, które pomogą im zadbać o swoje zdrowie – mówi Monika Maliszewska.

Czytaj więcej

Rosną prywatne wydatki na zdrowie

Takie nastawienie widać też po podejściu przedsiębiorstw – oferta produktów prozdrowotnych rośnie.

Grupa pięciu byłych menedżerów, którzy rozwijali sklep z modą i akcesoriami luksusowymi Moliera2.com, uruchomiło sklep internetowy thegloow.com. Jego oferta to właśnie suplementy diety, kosmetyki i akcesoria. Spółka planuje rozszerzyć swoją działalność na rynki zagraniczne w ciągu kolejnych dwóch lat. Spodziewa się, że sprzedaż na rynkach międzynarodowych może stanowić nawet 40 proc. obrotów.

dentsu w raporcie podkreśla, że obecnie obok stymulatorów odporności na znaczeniu zyskują również suplementy związane z problemami wynikającymi ze stylu życia. Wśród nich możemy znaleźć specyfiki pozytywnie wpływające na nastrój, wzrok, układ trawienny, kondycję skóry i włosów, obniżające poziom stresu czy poprawiające pamięć. Widać wyraźnie, że konsumenci mimo kryzysu ekonomicznego chętnie inwestują w kompleksowe rozwiązania odpowiadające na powszechne potrzeby zdrowotne.

Czytaj więcej

Zmiany w refundacji leków: firmy farmaceutyczne chcą wykreślenia części zapisów

Nasze drogie zdrowie

Obecnie internet to bowiem jeden z popularniejszych kanałów na tego rodzaju zakupy.

– Od czasu wybuchu epidemii Covid-19 kategoria Zdrowie na Allegro odnotowuje bardzo silne wzrosty. Mocne, dwucyfrowe wzrosty tej kategorii (znacznie powyżej wzrostów rynkowych), obserwowane po zakończeniu pandemii, świadczą o kontynuacji dbałości Polaków o zdrowie i dobre samopoczucie – mówi Anna Sztupecka-Podawca, menedżer kategorii Zdrowie, Leki OTC oraz Erotyka w Allegro.

– W okresie pandemii jedną z najczęściej kupowanych kategorii były suplementy diety – szczególnie preparaty witaminowo-mineralne związane z układem pokarmowym, funkcjonowaniem stawów kości i mięśni oraz preparaty zwiększające odporność. Użytkownicy Allegro wciąż chętnie sięgają po preparaty witaminowo-mineralne związane z układem pokarmowym czy odpornością – dodaje.

Polacy coraz częściej kierują się na Allegro także w celu zakupu leków bez recepty, które na platformie są sprzedawane przez oficjalnie zarejestrowane i zweryfikowane apteki.

Czytaj więcej

Producent leku na otyłość przygnieciony sukcesem. Wartość firmy większa, niż PKB Danii

Także sieci handlowe rozwijają ofertę tego rodzaju produktów. – Nasza oferta dotycząca leków OTC i suplementów witaminowych jest dostosowana do potrzeb klientów, którzy dzięki bliskości naszych sklepów mogą liczyć na dostępność potrzebnego asortymentu. W tej kategorii oferujemy przede wszystkim specyfiki wspierające budowanie odporności, a także te stosowane w przypadku zachorowań na grypę, przeziębienie oraz leki przeciwbólowe – mówi Marta Osial, dyrektorka kategorii w sieci Biedronka. – Jest to kategoria, w której popyt na artykuły jest uzależniony pośrednio od pogody, a wprost od sezonu na infekcje – dlatego trudno jest porównywać sprzedaż w ujęciu kalendarzowym – dodaje.

Wielkie straty gospodarki

Polacy dbają o zdrowie, ponieważ obecna sytuacja ekonomiczna mocno w nich uderza. Także jeśli chodzi o nastawienie psychiczne. Co drugi badany skarży się na jego pogorszenie, a tylko biorąc pod uwagę absencję w pracy osób ubezpieczonych z powodu takich zaburzeń, można szacować straty gospodarki na nawet 9,2 mld zł rocznie.

Czytaj więcej

Lekarstwo na brak leków

Skala problemu narasta, wpływ inflacji na zdrowie psychiczne jest coraz większy – wynika z badania UCE Research i platformy ePsycholodzy.pl. Oprócz seniorów na swój stan skarżą się też ludzie w wieku 18–24 i 35–44 lata.

Autorzy analizy ostrzegają, że z powodu samej absencji w pracy osób ubezpieczonych, spowodowanej zaburzeniami psychicznymi, gospodarka może tracić nawet 9,2 mld zł rocznie.

Handel
BSH przenosi dawną fabrykę Zelmera. Projekt za 600 mln zł
Handel
Meblarski potentat zamyka fabrykę. Kilkaset osób straci pracę
Handel
Polacy przestają kupować na bazarach, zwłaszcza ubrania
Handel
Biedronka pod kreską w 2024 r., spadła sprzedaż
Handel
Biedronka szuka nowych menedżerów. Obiecuje ekspresową karierę, 8,5 tys. zł i benefity
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego