Aktualizacja: 24.11.2024 23:27 Publikacja: 28.04.2023 03:00
Foto: Adobe Stock
Długi weekend majowy to oficjalny start sezonu na grillowanie, które jest jednym z ulubionych sposobów spędzania przez Polaków wolnego czasu. W tym roku będzie ono średnio 18 proc. droższe niż przed rokiem – wynika z danych zebranych przez UCE Research i Uczelnie WSB Merito specjalnie dla „Rzeczpospolitej”.
Analiza objęła dwa tygodnie przed majowym weekendem w tym i ubiegłym roku, a dotyczy niemal 30 najczęściej wybieranych z tej okazji produktów. Łącznie zestawiono ponad 4,3 tys. cen detalicznych z blisko 36 tys. sklepów należących do 55 sieci handlowych.
Aż 80 proc. Polaków wciąż boi się wzrostu cen zwłaszcza podstawowych produktów. W efekcie stawiają na oszczędzanie, choć jednocześnie ponad 70 proc. planuje polować na okazje podczas czarnego piątku.
Udział tego sektora rynku w tym roku przekroczy 45 proc. wartości zakupów. Tanie sklepy, mimo ograniczonej oferty, narzucają swój model innym sektorom, co przekładać się będzie na ograniczanie oferty na sklepowych półkach.
Takie sieci, jak Biedronka, Lidl czy Aldi, zdobyły już blisko połowę polskiego rynku spożywczego. Teraz będą zmniejszać ofertę na półkach, by zaoszczędzić. To problem dla klientów i producentów.
Właśnie na Śląsku rusza pierwszy w kraju sklep sieci MR.DIY z domowymi akcesoriami. Polska będzie 13. rynkiem, na jakim działa sieć, i trzecim w Europie.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Zbliżający się Black Friday będzie poważnym testem nastawienia konsumentów do wydawania w sezonie świątecznym. Jak dotąd konsumenci deklarują wyższe wydatki niż ubiegłoroczne, a firmy logistyczne spodziewają się ok. 10-proc. wzrostu liczby paczek.
Hennessy chcąc uniknąć karnego cła zastanawia się nad przeniesieniem do Chin rozlewni swego koniaku. Wiadomość o tym skłoniła do strajku połowę załogi rozlewni w Cognac, 500 pracowników.
Jaki scenariusz czeka branżę spożywczą? Jakie wizje dla polskiego handlu, a jakie trendy dla konsumentów? O tym będą rozmawiać uczestnicy XVII Forum Rynku Spożywczego i Handlu
W XVIII i XIX w. społeczeństwo europejskie oczekiwało od wdów, że poświęcą się opiece nad rodziną. Dlatego decyzje francuskich arystokratek Barbe-Nicole Clicquot-Ponsardin oraz Jeanne Pommery, które zamiast tego wybrały ryzykowną drogę kontynuowania działalności gospodarczej ich zmarłych mężów, uznano początkowo za czyste szaleństwo.
Rządzący powinni zakazać słodyczy do złudzenia przypominających papierosy – uważa autor petycji skierowanej do Sejmu. Po interwencji „Rzeczpospolitej” z oferty wycofał je już Empik.
Masło od początku roku zdrożało już o 40 proc. Ile może kosztować w święta? - Zbliżamy się do 10 zł - mówi ekspert. Wszystko przez to, że producentom bardziej opłaca się dziś wytwarzanie np. serów, a nie masła.
Ustawodawca nie wprowadził jednej minimalnej odległości punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych od miejsc chronionych. Dlatego to, jakie ograniczenia uchwali dana gmina, zależy od indywidualnych uwarunkowań - w tym od jej topografii.
W Polsce handel alkoholem reguluje ustawa z 1982 r., co oznacza kompletne nieprzystawanie jej do rzeczywistości z brakiem uregulowania sprzedaży online na czele. Dlatego ponad 20 organizacji branżowych wspólnie apeluje do premiera o zmiany prawa.
Afera z tzw. alkotubkami to wierzchołek góry lodowej. Reklama i system podatkowy preferują niektóre rodzaje alkoholu w Polsce.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas