Rosnące w coraz szybszym tempie ceny powodują zmiany w zakupach coraz większej liczby Polaków. Z podstawowych dóbr mocno ucierpiała żywność oraz zakupy ubrań i obuwia. Z danych GfK Polonia, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza, wynika, że w przypadku alkoholi mocnych prawie 3 proc. gospodarstw domowych całkowicie zrezygnowało z takich zakupów. Oznacza to, że o niemal 400 tys. spadła w ciągu dziewięciu miesięcy liczba gospodarstw kupujących mocne alkohole.
To niejedyny przykład, podobna grupa zrezygnowała ze świeżych ryb czy sypkiej herbaty, nieco mniejsza – masła na rzecz tańszej margaryny czy oliwek lub kawy rozpuszczalnej.
Takie zachowania wpływają na cały rynek. – Po dziewięciu miesiącach 2022 r. wartość dóbr spożywczych zakupionych przez polskie gospodarstwa domowe wzrosła o 10,3 proc. i był to efekt wzrostu cen. W tym samym czasie wielkość zakupów skurczyła się o 2 proc. Kupujemy już mniej, ograniczając wydatki, ale płacimy więcej – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
Czytaj więcej
Tylko co dziesiąte gospodarstwo domowe w Polsce nie ogranicza wydatków, również na podstawowe produkty. Producenci oraz sprzedawcy szykują się na nasilenie negatywnych trendów na rynku.
Inne źródła potwierdzają, że zwłaszcza impulsowe kategorie tracą zainteresowanie, co widać po mniejszej liczbie dodawania ich do mobilnych list zakupowych w aplikacji Listonic. – W październiku 2022 r. zaobserwowaliśmy spadki zainteresowania produktami alkoholowymi, takimi jak wódka, wino oraz piwo – o odpowiednio 28 proc., 23 i 20 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2021 r. – mówi Małgorzata Olczak, szefowa sprzedaży w Listonic.