Producenci napojów kontra Lidl: trwa spór o kaucje za PET

Lokalne monopole i wywóz cennych plastikowych butelek za granicę – takie zdaniem producentów napojów mogą być konsekwencje powierzenia od 2025 r. skupu butelek kilku operatorom.

Publikacja: 10.07.2022 21:00

Producenci napojów kontra Lidl: trwa spór o kaucje za PET

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Producenci napojów obawiają się Lidla – dowiedziała się „Rzeczpospolita”. Branża przewiduje, że jeśli nowy system kaucyjny dopuści funkcjonowanie wielu operatorów zbierających butelki, to Lidl uruchomi własną działalność w tym zakresie, a zebrane butelki – zwłaszcza plastikowe – wywiezie do Niemiec.

Lidl należy bowiem do Grupy Schwarz, która ma w portfelu spółkę PreZero zajmującą się recyklingiem. Ta działa w kilku krajach Europy i przynosi grupie spore zyski: w ubiegłym roku obroty PreZero wzrosły do 2,1 mld euro z 0,7 mld euro w 2020 r., jak informuje na swojej stronie Grupa Schwarz. Dzięki przejęciom lokalnych zakładów PreZero działa dziś też w Polsce – ma ponad 30 filii. Lidl jest już operatorem systemu kaucyjnego w Holandii i Finlandii, a na pytanie „Rzeczpospolitej”, czy firma jest zainteresowana rozpoczęciem takiej działalności, udziela wymijającej odpowiedzi. – Obecnie czekamy na publikację projektu ustawy, która wskaże kierunek rozwoju tego systemu w Polsce. Zasady zagospodarowania zbieranych w poszczególnych krajach butelek PET są każdorazowo dostosowywane przez Lidla do wymogów lokalnych – informuje biuro prasowe.

Jednak przedstawiciele Lidla i reprezentująca ich Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji wielokrotnie powtarzali publicznie, że jeden operator zbierający butelki i puszki to monopol. Brali też udział w konsultacjach w sprawie ustawy o systemie kaucyjnym i aktualnie wydaje się, że mogli odnieść sukces – na początku czerwca minister Ozdoba poinformował, że nie będzie ograniczał liczby operatorów.

Czytaj więcej

Producenta piwa cieszy włączenie puszek do systemu kaucji, ale martwi liczba operatorów

To z kolei budzi silne protesty wśród producentów napojów, w systemie kaucyjnym nazywanych wprowadzającymi. Boją się oni, że silny gracz z Grupy Schwarz skupi plastikowe butelki i wywiezie je za granicę, gdzie może je przetworzyć we własnych zakładach, a recyklat nie wróci do Polski. Zdaniem Andrzeja Gantnera, wiceprezesa Polskiej Federacji Producentów Żywności, reprezentującej sporą część producentów napojów – w tym Maspex czy Coca-Colę – zatrzymanie recyklatu w Polsce powinno być jednym z priorytetów tego systemu. – Jeśli tego nie zrobimy, mamy gwarancję, że wiele podmiotów, w tym dużych sieci handlowych, pozbiera te opakowania, wyśle je do swoich zakładów przetwórczych w Niemczech i nikt z Polski już tego recyklatu nie zobaczy. My jako wprowadzający postulujemy, by operator był zobowiązany do zapewnienia wprowadzającym fizycznego dostępu do recyklatu w proporcjonalnej ilości do zebranych odpadów – mówi Gantner.

Tymczasem recyklat już dziś jest dobrem poszukiwanym, jego tona kosztuje nawet 7 tys. zł, a w 2025 r. może się zacząć walka na rynku. Wtedy wejdzie w życie w całej UE obowiązek stosowania do produkcji butelek produkowanych w 25 proc. z recyklatu, czyli tworzywa rPet. – W Polsce rynek mniej dofinansowuje recykling niż w Niemczech. Odpady z Polski może się więc opłacać zagospodarować w Niemczech, gdzie recyklerzy otrzymają więcej za przetworzone odpady – zauważa Konrad Nowakowski, prezes Polskiej Izby Odzysku i Recyklingu Opakowań.

Branża przewiduje też, że jeśli sieci handlowe stworzą własnego operatora, to inni operatorzy nie będą mogli zbierać opakowań w „sieciówkach”. Powstaną więc swoiste punktowe monopole, a sieci mogą uzależniać nawiązanie współpracy z producentem napojów od tego, czy dostawca podpisał umowę z ich operatorem systemu kaucyjnego.

Czytaj więcej

Małpka i puszka z kaucją to sukces ekologów, ale i obawy biznesu
Handel
Długa kolejka do sprzedaży Pepco
Handel
Polacy mniej kradną w sklepach. Przynajmniej oficjalnie
Handel
BSH przenosi dawną fabrykę Zelmera. Projekt za 600 mln zł
Handel
Meblarski potentat zamyka fabrykę. Kilkaset osób straci pracę
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Handel
Polacy przestają kupować na bazarach, zwłaszcza ubrania
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego