Co więcej, w tym roku dołują mocno notowania firm skoncentrowanych na luksusowych zegarkach. Z danych zebranych przez Bellini Market Research wynika, że w ostatnich dwóch miesiącach akcje Watches of Switzerland (reprezentant marek Rolex, Omega, Audemars Piguet w Wielkiej Brytanii) straciły ponad 37 proc., zaś firma Richmond (marki Panerai, Cartier, IWC) straciła ponad 30 proc. giełdowej wyceny. Negatywny trend widać też od roku w notowaniach Swatch Group, producenta marek Omega, Longines czy Rado. W maju akurat widać lekkie odbicie, ale obecne 244 franki za akcję, wobec ponad 320 przed rokiem, pokazują nastawienie rynku. Po drodze w miarę otwierania gospodarki kurs odrabiał straty, ale ponownie widać wiele zagrożeń dla sektora.
Czytaj więcej
Po dwóch trudnych latach rynek ponownie się rozwija, zapowiadane są także wejścia nowych marek i...
Zmiany widać też na rynku wtórnym, który w przypadku zegarków ma coraz większą skalę. McKinsey szacuje jego wartość w 2019 r. na 18 mld dol., zaś do 2025 r. może ona wynieść już 30 mld dol. To już nawet ok. 30 proc. ogólnej sprzedaży zegarków z najwyższej półki, zaś w kilka lat co drugi czasomierz będzie kupowany jako używany. Z danych serwisu Watchcharts.com wynika, że wiele najpopularniejszych modeli, np. Rolex, właśnie w maju notuje spadki cen, choć nadal są one powyżej poziomów obserwowanych podczas pandemii.
Choć branża daleka jest od załamania, to zdecydowanie na sytuację wpływa wojna w Ukrainie: wstrzymanie sprzedaży w Rosji to cios dla marek luksusowych. Innym wyzwaniem są Chiny, drugi co do wielkości rynek na towary z najwyższej półki po USA. Lockdowny w Szanghaju i niepewność co do rozwoju pandemii w kolejnych miastach też uderzają w nastroje konsumenckie, co zniechęca do zakupów.
Branża jest, póki co, spokojna. – Zapotrzebowanie konsumentów na marki, jak Rolex, Patek Philippe i Audemars Piguet, nadal przekracza podaż, a inne marki luksusowych zegarków cieszą się wyjątkowo dużym popytem i sprzedażą. Popyt na luksusową biżuterię jest również bardzo wysoki – mówi Brian Duffy, dyrektor firmy Watches of Switzerland.