Chemia, meble i maszyny to filary eksportu Warmii i Mazur

Branża chemiczna wybija się głównie za sprawą fabryki opon Michelin oraz produkcji kosmetycznej, ale hity eksportowe regionu to także meble i jachty.

Publikacja: 23.10.2016 20:47

– Eksport z Warmii i Mazur to przede wszystkim branża chemiczna, co jest efektem funkcjonowania fabryki opon Michelin w Olsztynie, ale już drugą lokatę zajmuje branża meblarska. 90 proc. wyprodukowanych w naszym województwie mebli trafia na eksport – mówiła w środę w Olsztynie Sylwia Jaskulska, członek zarządu województwa warmińsko-mazurskiego, podczas tegorocznej edycji wręczenia nagród w konkursie „Regionalne Orły Eksportu" organizowanym przez „Rzeczpospolitą".

Branża drzewno-meblarska depcze w regionie po piętach sektorowi chemicznemu, który w ub.r. wyeksportował towary o wartości 3,8 mld zł. Meblarze wyeksportowali niewiele mniej, bo za 3,2 mld zł. Również branże metalowo-maszynowa i rolno-spożywcza odpowiadają za znaczną część eksportu z regionu. W 2015 r. ich eksport wyniósł odpowiednio 2,1 i 1,7 mld zł. Do wiodących branż zaliczają się też włókienniczo-odzieżowa (603 mln zł) i środków transportu (589 mln zł). Ogółem, jak wynika z danych Departamentu Polityki Eksportowej Ministerstwa Rozwoju, choć nie są to oficjalne dane statystyczne Głównego Urzędu Statystycznego, eksport z Warmii i Mazur osiągnął w ubiegłym roku łączną wartość 12,5 mld zł, co daje regionowi 12. miejsce wśród wszystkich 16 województw. Za Warmińsko-Mazurskiem plasują się Lubelskie, Opolskie, Podlaskie i Świętokrzyskie.

Kierunek Japonia

Co prawda struktura geograficzna eksportu z regionu nie zaskakuje, jednak najlepsi warmińsko-mazurscy eksporterzy upodobali sobie rynek japoński. Eksportują tam prawie wszystkie nagrodzone w tym roku firmy, m.in. Lactima, Sklejka-Pisz Paged i Szynaka Meble (Grupa Meblowa Szynaka jest największym pracodawcą w regionie, zatrudniając ok. 3 tys. osób).

Ogółem jednak, jak wynika z danych resortu rozwoju, rynki zdobyte przez firmy z Warmii i Mazur są dużo bliższe, poczynając od Niemiec, przez Francję, Wielką Brytanię, Włochy po Holandię. Dopiero na szóstym miejscu pojawia się pierwszy kraj pozaeuropejski, którym są Stany Zjednoczone. Eksport z Warmii i Mazur za Atlantyk wyniósł w ubiegłym roku 457 mln zł, co odpowiada 4 proc. całości. Dla porównania, do Niemiec trafiły towary i usługi warte nieco ponad 3 mld zł (24 proc.), do Francji warte 1,25 mld zł (10 proc.).

Niewątpliwie region potrzebuje dywersyfikacji kierunków eksportowych, bo kolejne po USA kraje, do których trafia eksport z Warmii i Mazur, to Hiszpania, a następnie Rosja, Litwa i Czechy. Pokazuje to, że eksporterzy z województwa koncentrowali się dotychczas na najbliższych nam rynkach sąsiedzkich i pozostałych krajów Unii Europejskiej.

Dotacje proeksportowe

Władze regionu, zdając sobie sprawę z wagi eksportu dla rozwoju jego gospodarki, zaoferowały wsparcie dla eksporterów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2014–2020. Przewidziano je w poddziałaniu 1.4.4 „Internacjonalizacja MŚP", którego celem jest powstanie nowych modeli biznesowych w przedsiębiorstwach województwa warmińsko-mazurskiego.

Rezultatem pomocy ma być zwiększenie wartości przychodów małych i średnich przedsiębiorstw ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów na eksport, wzrost liczby nawiązanych kontraktów handlowych oraz podniesienie poziomu inwestycji prywatnych uzupełniających wsparcie publiczne dla przedsiębiorstw. Z dotacji można sfinansować przygotowanie oferty produktowo-usługowej firmy na potrzeby internacjonalizacji.

Nasi laureaci

Najlepszy eksporter: Szynaka-Meble

Producent z Lubawy od 57 lat obecny jest na rodzimym rynku, coraz śmielej poczyna sobie poza Polską. W 2015 r. eksport stanowił 79 proc. obrotów sięgających 580 mln zł. Meble do domów, a także hoteli i biur wytwarzane są w pięciu zakładach.

Najdynamiczniejszy eksporter: Model-Art

Firma z Ostródy od początku swojej działalności współpracuje z największymi stoczniami w Polsce i Europie. Produkuje dla nich modele i formy do produkcji jachtów i wyrobów przemysłowych, jest podwykonawcą elementów laminatowych, a także gotowych łodzi.

Regionalny produkt eksportowy: Lactima

Specjalnością firmy są sery topione, m.in. w plasterkach, krążku, kostce i bloczkach. Wytwarza je od 1992 r. w Morągu. Poza wysoką jakością sery Lactimy charakteryzuje funkcjonalny system otwierania. Na eksport przypada 40 proc. przychodów.

Innowacyjny produkt eksportowy: Zortrax

Drukarka M200 produkowana przez olsztyński Zortrax wywindowała firmę do grona globalnych liderów druku przestrzennego. To produkt, który już w ubiegłym roku został uznany przez serwis 3DHubs.com za najlepsze takie urządzenie biurkowe na świecie.

Osobowość eksportu: Dariusz Świątek, Impress Decor

Dyrektor zarządzający sprzedażą jest z branżą meblarską związany od 28 lat. Pod jego okiem spółka z Ełku rozwinęła skrzydła. Impress ciągle inwestuje – w trzy lata poszło ok. 70 mln euro.

Najlepszy eksporter: ZPU Prawda

Specjalizująca się w produkcji mebli z drewna litego firma z Olecka w 2014 r. osiągnęła 190 mln zł przychodów z eksportu. 27 lat temu zaczynała od zabawek miękkich i poduszek dla sieci Ikea. Dziś oprócz mebli wytwarza brykiety opałowe. —awk

Najdynamiczniejszy eksporter: Pol-Foods

Firma z Prostek specjalizuje się w produkcji pelletów – półproduktów do snaków i prażynek. Powstają one w zakładzie oddanym do użytku w 2012 r. W grudniu 2015 r. firma zakończyła budowę zakładu przemiału zbóż do produkcji wyrobów kukurydzianych.

Regionalny produkt eksportowy: Impress Decor Polska

Wytwarzająca folie do płyt meblowych firma może się pochwalić szeroką gamą wzorów. Folie finish są wykorzystywane do oklejania płyt wiórowych, MDF, stolarskich, sklejki i płyt budowlanych.

Innowacyjny produkt eksportowy: Expom

Firma z Kurzędników specjalizuje się w budowie urządzeń okrętowych, produktów dla przemysłu energetycznego, konstrukcji wielkogabarytowych i stalowych. Ma własne biuro technologiczno-konstrukcyjne i pięć hal produkcyjnych.

Osobowość eksportu: Piotr Kulikowski, Indykpol

Prezesem Indykpolu, z którym związany jest od 23 lat, jest od czerwca 1999 r. Brał udział we wprowadzaniu spółki na warszawską giełdę. Od 2014 r. pełni funkcję wiceprezesa AVEC, organizacji skupiającą drobiarzy z UE.

Najlepszy eksporter: Indykpol

Grupa jest największym w Polsce producentem i przetwórcą mięsa indyczego. W 2015 r. udział eksportu w przychodach zbliżył się do 24 proc., co dało 288 mln zł. Jako jedna z niewielu firm drobiarskich w Polsce ma uprawnienia do eksportu na rynek chiński.

Najdynamiczniejszy eksporter: Sklejka-Pisz Paged

Korzenie firmy sięgają lat przedwojennych. Jednak dynamiczny rozwój eksportu zawdzięcza ona prowadzonym w ostatnich latach inwestycjom. Dzięki nowoczesnemu parkowi maszynowemu produkty znajdują odbiorców nawet daleko poza krajem.

Innowacyjny produkt eksportowy: PIPiH Obram

Firma dostarcza rozwiązania dla przemysłu mleczarskiego. W ofercie ma systemy do produkcji twarogu i serów. Jej najnowocześniejsza na świecie instalacja do wytwarzania twarogów tradycyjnych nie wymaga użycia form.

Innowacyjny produkt eksportowy: Heinz Glas

Firma z Działdowa produkuje wysokiej jakości opakowania ze szkła bezbarwnego i barwionego w zasilaczu, a od września 2013 r. również szkła opalowego. Wykonuje formy szklarskie według sugestii klientów, wykorzystując komputerową technikę projektowania.

Osobowość eksportu: Józef Waldemar Kaczkan, Kaczkan Zakład Produkcji Drzewnej

Twórca sukcesu firmy, która z małego rodzinnego zakładu obróbki drewna rozwinęła się w czołowego eksportera regionu. Stworzył firmę otwartą na innowacje i klientów.

Osobowość eksportu: Andrzej Zadrożny, Pol-Foods

Prezesem spółki jest od 2012 r. Początkowo zatrudniała kilkunastu pracowników, dziś pracuje w niej ponad 100 osób. Jej produkty trafiają do m.in. na Łotwę, Litwę, a także do Czech, Estonii, Rumunii, Bułgarii i Niemiec. Nawiązała również współpracę z RPA.

Handel
Ruszyły protesty przed sklepami Lidla w całej Polsce. Spór o inwestycję na Warmii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Wielkie plany LPP. Firma zainwestuje w 2025 r. 3,5 mld zł
Handel
Co po elektrykach i koniakach
Handel
Cena wigilijnych pierogów i barszczu rośnie najmocniej od kilku lat
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?