– Eksport z Warmii i Mazur to przede wszystkim branża chemiczna, co jest efektem funkcjonowania fabryki opon Michelin w Olsztynie, ale już drugą lokatę zajmuje branża meblarska. 90 proc. wyprodukowanych w naszym województwie mebli trafia na eksport – mówiła w środę w Olsztynie Sylwia Jaskulska, członek zarządu województwa warmińsko-mazurskiego, podczas tegorocznej edycji wręczenia nagród w konkursie „Regionalne Orły Eksportu" organizowanym przez „Rzeczpospolitą".
Branża drzewno-meblarska depcze w regionie po piętach sektorowi chemicznemu, który w ub.r. wyeksportował towary o wartości 3,8 mld zł. Meblarze wyeksportowali niewiele mniej, bo za 3,2 mld zł. Również branże metalowo-maszynowa i rolno-spożywcza odpowiadają za znaczną część eksportu z regionu. W 2015 r. ich eksport wyniósł odpowiednio 2,1 i 1,7 mld zł. Do wiodących branż zaliczają się też włókienniczo-odzieżowa (603 mln zł) i środków transportu (589 mln zł). Ogółem, jak wynika z danych Departamentu Polityki Eksportowej Ministerstwa Rozwoju, choć nie są to oficjalne dane statystyczne Głównego Urzędu Statystycznego, eksport z Warmii i Mazur osiągnął w ubiegłym roku łączną wartość 12,5 mld zł, co daje regionowi 12. miejsce wśród wszystkich 16 województw. Za Warmińsko-Mazurskiem plasują się Lubelskie, Opolskie, Podlaskie i Świętokrzyskie.
Kierunek Japonia
Co prawda struktura geograficzna eksportu z regionu nie zaskakuje, jednak najlepsi warmińsko-mazurscy eksporterzy upodobali sobie rynek japoński. Eksportują tam prawie wszystkie nagrodzone w tym roku firmy, m.in. Lactima, Sklejka-Pisz Paged i Szynaka Meble (Grupa Meblowa Szynaka jest największym pracodawcą w regionie, zatrudniając ok. 3 tys. osób).
Ogółem jednak, jak wynika z danych resortu rozwoju, rynki zdobyte przez firmy z Warmii i Mazur są dużo bliższe, poczynając od Niemiec, przez Francję, Wielką Brytanię, Włochy po Holandię. Dopiero na szóstym miejscu pojawia się pierwszy kraj pozaeuropejski, którym są Stany Zjednoczone. Eksport z Warmii i Mazur za Atlantyk wyniósł w ubiegłym roku 457 mln zł, co odpowiada 4 proc. całości. Dla porównania, do Niemiec trafiły towary i usługi warte nieco ponad 3 mld zł (24 proc.), do Francji warte 1,25 mld zł (10 proc.).
Niewątpliwie region potrzebuje dywersyfikacji kierunków eksportowych, bo kolejne po USA kraje, do których trafia eksport z Warmii i Mazur, to Hiszpania, a następnie Rosja, Litwa i Czechy. Pokazuje to, że eksporterzy z województwa koncentrowali się dotychczas na najbliższych nam rynkach sąsiedzkich i pozostałych krajów Unii Europejskiej.