Aktualizacja: 30.11.2019 10:20 Publikacja: 30.11.2019 09:52
Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska
W Polsce ponad 9,5 miliarda złotych rocznie tracą producenci w wyniku sprzedaży podrabianych artykułów. To 10 proc. całej sprzedaży. Najczęściej kopiowane są kosmetyki, odzież, torebki i buty. Ich nabywcy nie zdają sobie sprawy, że kradną wartość intelektualną, ale też przez nich ubywa miejsc pracy.
Jakiś czas temu w popularnych dyskontach w Polsce można było kupić torebki amerykańskiego projektanta Michaela Korsa, ponownie pojawiły się charakterystyczne torby włoskiej marki Obag. Cena – atrakcyjna. Co więcej, w gazetkach reklamowych zapowiadających akcje widnieje oryginalne logo producenta. Mniej zamożne czy oszczędne klientki mają więc okazję wejść w posiadanie wymarzonej torebki, nawet jeśli czuły, że cena jest podejrzanie niska. Problem pojawi się, gdy się okaże, że jakość jest adekwatna do ceny. Już w ubiegłym roku przy podobnej akcji do dystrybutora Obaga w Polsce odezwali się przedstawiciele sieci handlowej. Jedna z klientek chciała zareklamować kupiony u nich towar i nie wiadomo było, co z tym zrobić.
Przeregulowanie osłabiło Unię. Teraz Stany Zjednoczone starają się wykorzystać swoją lepszą pozycję. Tego dotąd nie było, ale wygląda na to, że sielanka się skończyła - mówi Marcin Materna, szef departamentu analiz Biura Maklerskiego Banku Millennium
W 2024 r. aż 43 proc. wydatków na podstawowe zakupy spożywcze i chemiczne trafiło do sieci typu Biedronka czy Lidl. Przy wysokiej inflacji obrona pozycji będzie wymagała od dyskontów wiele wysiłku i dalszych promocji.
Litwa wprowadziła nowe ograniczenia w tranzycie rosyjskich ładunków do obwodu królewieckiego. Władze w Wilnie zmniejszyły kwoty przewozowe o 30 procent. Rok wcześniej ucięły 20 proc. rosyjskiego transportu. Kremlowi puszczają nerwy.
Prezydent USA Donald Trump zdecydował o zawieszeniu ceł na auta i inne wyroby przemysłu motoryzacyjnego z Meksyku i Kanady na miesiąc - poinformowała rzeczniczka Białego Domu Karoline Leavitt. Kanada nie jest zadowolona z tej decyzji
Potencjał energetyki wiatrowej na Pomorzu Zachodnim to główny temat zbliżającego się Forum Ekologicznego, które odbędzie się pierwszego dnia wiosny (21.03.2025 r.) w Szczecinie.
Nic jeszcze nie jest przesądzone, ale na włoskim rynku mody już widać widmo spektakularnego przejęcia: Prada może przejąć swojego konkurenta, Versace. Najwyraźniej osiągnięto już porozumienie w sprawie ceny. Inne marki luksusowe również są obecnie w sprzedaży.
Nowe regulacje nie zrekompensowały przedsiębiorcom skutków wprowadzenia dodatkowego dnia wolnego od pracy, a jedynie zróżnicowały w sposób nieuzasadniony sytuację prawną pracodawców.
Od rozpętanej przez Putina wojny Rosja, drugi po USA światowy eksporter broni, traci coraz szybciej rynek. Eksport zmniejszył się o połowę, a udział w globalnym zbrojeniowym torcie spadł do 7,8 procent. Hegemonem rynku są Amerykanie. Koncerny z USA zaspokajają 43 proc. światowego popytu na broń, głównie dzięki zamówieniom z Europy. Utrata tego rynku w wyniku działań Donalda Trumpa byłaby dla amerykańskiej zbrojeniówki katastrofalna w skutkach.
Drugi front w światowej wojnie handlowej: Chiny wprowadzają nowe stawki celne na płody rolne i żywność z Kanady. To odwet za stawki 100 proc i 25 proc. w imporcie chińskich e-aut, stali i aluminium, ogłoszone przez Ottawę 4 miesiące temu.
Początek roku przyniósł 7 proc. spadku liczby klientów w galeriach, ale liczba wizyt skurczyła się już dwucyfrowo. To efekt zmiany zachowań konsumenckich oraz rozwoju sprzedaży internetowej. Swoje robi też odpływ klientów z Ukrainy.
- Jeśli UE mocno odpowie na amerykańskie cła, oberwie Google, oberwie Facebook, oberwą te wszystkie firmy, które tutaj w Europie mają potężne interesy, to jest ponad 1,5 bln dolarów – mówi Piotr Kuczyński, ekonomista Xeliona, w programie Rzecz o Biznesie.
Żadna z amerykańskich marek samochodowych, ale niemiecki producent samochodów klasy premium BMW jest największym eksporterem samochodów w USA. I tak jest już od ponad dekady.
Sprzedaż czołowych firm handlu internetowego w ostatnich latach wciąż rośnie w tempie dwucyfrowym. Dominują te z odzieżą i butami, elektroniką, kosmetykami i żywnością. Zdecydowanie najlepiej radzą sobie jednak sklepy średniej wielkości.
Wojna rozpętana przez Kreml obnażyła wszystkie słabości gospodarki Rosji. Podczas gdy Putin twierdzi, że Rosja nie jest już krajem uzależnionym od surowców, eksport towarów pozasurowcowych jest najniższy od 2018 roku. Dwie trzeci rosyjskiego eksportu wciąż stanowią surowce i paliwa.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas