Wielka Brytania od lat pozostaje jednym z najważniejszych partnerów handlowych naszego kraju, plasując się w pierwszej trójce krajów, do których eksportujemy najwięcej. Według danych GUS polsko-brytyjskie obroty towarowe wyniosły w 2019 roku 19,4 mld euro. Przy czym gros, bo 14,1 mld euro, stanowił nasz eksport do Zjednoczonego Królestwa. Import z Wysp to 5,3 mld euro. W efekcie dodatnie dla Polski saldo we wzajemnych obrotach wyniosło 8,8 mld euro. Polski eksport do Wielkiej Brytanii stanowił 7,5 proc. polskiego eksportu do państw Unii Europejskiej i jednocześnie 6 proc. naszej globalnej sprzedaży za granicę. Najważniejsze grupy towarowe, które wysyłaliśmy na Wyspy w ubiegłym roku, to wyroby przemysłu elektromaszynowego (42 proc.), artykuły rolno-spożywcze (20 proc.) i wyroby przemysłu chemicznego (11 proc.).
Niestety, od 1 stycznia 2021 r. handel z Wyspami będzie trudniejszy. Wynika to z faktu, że 1 lutego br. Wielka Brytania opuściła Unię Europejską. A po zawarciu przez obie strony umowy o wystąpieniu stała się tzw. państwem trzecim. Z kolei 31 grudnia br. upływa tzw. okres przejściowy, podczas którego nadal obowiązują dotychczasowe zasady handlu. Co prawda Bruksela i Londyn negocjują wciąż dwustronną umowę handlową, ale niezależnie jednak od jej zawarcia od 1 stycznia 2021 r. Wielka Brytania znajdzie się poza jednolitym rynkiem i unią celną UE. Nastąpi to bez względu na to, czy obecne negocjacje dotyczące przyszłych relacji zakończą się sukcesem czy nie (brak umowy o wolnym handlu będzie oznaczać, że kraje UE, w tym Polska, będą handlować z Wielką Brytanią na bazie podstawowych zasad Światowej Organizacji Handlu). Polscy przedsiębiorcy muszą się więc przygotować i przestawić na nowe warunki współpracy handlowej Unii Europejskiej ze Zjednoczonym Królestwem niezależnie od tego, jakie one ostatecznie będą. To ostatni moment na te przygotowania, gdyż koniec okresu przejściowego nastąpi już za 30 dni.
Na dwóch spotkaniach organizowanych w ramach Programu Handlu Zagranicznego pt. „Wyzwania i szanse polskich przedsiębiorców związane z brexitem" eksperci przedstawią konsekwencje, jakie wynikają z brexitu dla polskich przedsiębiorców obecnych na rynku brytyjskim lub planujących tam ekspansję. O VAT i opłatach celnych w nowych warunkach opowie Agata Dziwisz, adwokat, partner, szef Praktyki Prawa Podatkowego w Kochański & Partners. A o certyfikacji – od znaku CE do UKCA – opowie Aneta Sawicka, product certification sales manager w BSI Group Polska.
Tradycyjnie już spotkanie zwieńczy panel dyskusyjny z udziałem przedsiębiorców. O szansach, jakie pojawiają się dla naszych firm, pomówią m.in. przedstawiciele Stelmetu, Inter Marine i Raben Group. W dyskusji weźmie też udział Wojciech Stando, kierownik zagranicznego biura handlowego PAIH w Londynie, oraz przedstawiciele Banku BNP Paribas, KUKE i Bisnode.
Realizowany od 2018 r. Program Handlu Zagranicznego (PHZ) to wspólna proeksportowa inicjatywa Banku BNP Paribas, KUKE, wywiadowni gospodarczej Bisnode i Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Jej celem jest wsparcie polskich firm, szczególnie tych z sektora MŚP, w eksporcie i ekspansji zagranicznej.