Konsumenci we Francji mniej pewni, szefowie firm teź

Konsumenci we Francji byli w sierpniu nieco mniej pewni gospodarki, nastroje szefów firm pogarszały się w dalszym ciągu wraz z rosnącą liczbą zakażeń i nowymi przepisami sanitarnymi

Publikacja: 28.08.2021 15:31

Konsumenci we Francji mniej pewni, szefowie firm teź

Foto: Bloomberg

Urząd statystyczny INSEE podał, że jego miesięczny wskaźnik zaufania konsumentów do gospodarki zmalał do 99 pkt ze 100 pkt w lipcu; ekonomiści przepytani przez agencję Reutera spodziewało się 100 pkt. Wskaźnik ten osiągnął swój szczyt 102 pkt w czerwcu, był największy od początku pandemii, bo przyspieszył program szczepień i zniesiono ograniczenia związane z wirusem.

Francja stoi teraz jednak przed czwartą falą zachorowań głównie na wariant Delta, rząd wprowadził w sierpniu konieczność pokazywania dowodów szczepień lub ujemnych testów przed wejściem do barów, kawiarni, restauracji, kin, pociągów i dużych centrów handlowych, co z kolei wywołało demonstracje protestu w większych miastach kraju w każdą sobotę. Rząd nie zamierza jednak ustępować.

Z ankiety INSEE wynika jednak, że po raz pierwszy od 3 miesięcy nie zmieniła się liczba rodzin, które uważały, że sierpień był dobrym czasem na robienie dużych zakupów, natomiast wzrosła liczba tych, które zamierzały więcej oszczędzać. Nie zmieniły się też wobec lipca obawy o bezrobocie, bo pojawiało się coraz więcej ogłoszeń firm szukających pracowników. Nieco większa liczba rodzin spodziewa się natomiast rosnących cen w najbliższych miesiącach, bo zatory w łańcuchach dostaw zmuszają firmy do podnoszenia cen.

Niewielki spadek zaufania sugeruje, że przynajmniej na razie obowiązek posiadania paszportu covidowego ma ograniczony wpływ na działalność gospodarczą mimo weekendowych demonstracji protestu.

Po lepszym od spodziewanego pierwszym półroczu prezes Banque de France, Francois Villeroy de Galhau stwierdził, że bank może podwyższyć w najbliższej wrześniowej prognozie obecną ocenę rocznego wzrostu 5,75 proc. i dodał, że skutki gospodarcze wariantu Delta powinny być ograniczone

Szefowie firm większymi pesymistami

Po innej ankiecie INSEE poinformował, że klimat do interesów pogarszał się nadal od lipca i w sierpniu jego wskaźnik zmalał do 110 pkt. Nastroje szefów firm handlowych pogorszyły się o 5 pkt — odnotowuje dziennik „La Tribune".

Klimat ten poprawia się systematycznie od kwietnia, w lipcu doszedł do maksimum 112 pkt. W sierpniu nastąpił spadek, ale w dalszym ciągu nastroje szefów firm były lepsze niż przed pandemią (106 pkt) i wobec średniej długoterminowej (100 pkt).

— Pogorszenie klimatu było spodziewane — ocenia ekonomistka z ING, Charlotte de Montpellier. — Najważniejszym wnioskiem z tego wskaźnika jest to, że odrodzenie gospodarki trwa, ale w kilka miesięcy po ostatnim lockdownie ta dynamika zaczyna słabnąć, zwłaszcza w sektorze usług i w handlu detalicznym. To zjawisko można z kolei wyjaśnić dużą podstawą do porównania. Po dużym postępach w ciągu kilku miesięcy taki wzrost nie może trwać bez końca. Większość dużych ograniczeń już zniesiono. To nie musi być zatem zła wiadomość biorąc pod uwagę wzrost w ostatnich miesiącach — dodała.

W sektorze usług klimat pogorszył się o 3 pkt, do 108 ze 111. Nastroje szefów nie są takie złe, większość z nich wznowiła działalność, a paszport covidowy nie powinien być hamulcem. W przemyśle zanotowano poprawę do 110 ze 109 pkt, choć odczuwano skutki zatorów w dostawach surowców, półproduktów i braku fachowców do pracy. Na rynku pracy doszło do stabilizacji na poziomie 8 proc., wskaźnik klimatu wyniósł 108 pkt wobec 107 w lipcu; 48 proc. proc firm miało w lipcu trudności ze znalezieniem pracowników. w maju było ich 37 proc.

Gospodarka
UE przedłuży sankcje wobec Rosji, opór Węgier złamany. Jak „przekonano” Orbána?
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Gospodarka
Bruksela dla „Rzeczpospolitej”: wejście Grenlandii do UE zależy od niej samej. A Trump eskaluje naciski
Gospodarka
Trump stał się łagodny dla Pekinu?
Gospodarka
Amerykanie ustąpili. Przedstawicielka Rosji w MFW jedzie do Waszyngtonu
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i S-Cross w specjalnie obniżonych cenach. Odbiór od ręki
Gospodarka
Polski rząd interweniuje w sprawie chipów. „Bez urzędniczego bla, bla”
Materiał Promocyjny
Wojażer daje spokój na stoku