- Poprzedni rok dla ABC Daty był rokiem wzrostów. Nasze przychody powiększyły się o 16 proc. i przekroczyły 5,5 mld zł – zaczęła piątkową konferencję prasową Ilona Weiss, od 1 stycznia prezes spółki. Zwraca uwagę, że firma rozbudowywała bazę oferowanych produktów dzięki nowym umowom dystrybucyjnym. Przypomina, że w połowie roku do grupy dołączył iSource, który sprzedaje urządzenia Apple w Polsce. – Akwizycja miała istotny wpływ na nasze wyniki w 2014 r. – deklaruje Weiss.
W Polsce przychody ABC Daty powiększyły się o 9 proc., do 2,88 mld zł. Najszybciej (68 proc.) rosła sprzedaż w krajach „pozostałych", czyli spoza naszej części Europy i spoza Unii Europejskiej. Wyniosły już 538 mln zł. – Eksport to nasza siłą – podkreśla Juliusz Niemotko, wiceprezes ABC Daty. 31 proc. przychodów zapewniła sprzedaż telefonów (rok temu wskaźnik sięgnął 24 proc.). Udział komputerów spadł do 18 proc. z 20 proc. Udział tabletów zmalał do 3 proc. z 6 proc. a urządzeń z kategorii gaming (gry, konsole itp.) wzrósł do 3,8 proc. z 1,3 proc. w 2013 r. – Liczymy na dalszy rozwój w tym obszarze – zapowiada Niemotko.
Weiss podkreśla, że kondycja finansowa ABC Daty jest bardzo dobra co potwierdzają bardzo wysokie, dodatnie przepływy gotówkowe. Marża brutto na sprzedaży powiększyła się do 4,8 proc. z 4,7 proc. w 2013 r. Przypomina równocześnie, że zeszłoroczne wyniki obciążone były zdarzeniami jednorazowymi (na poziomie netto obciążyły wynik aż o 16,5 mln zł) związanymi m.in. z przeszacowaniem magazynu. Do tego istotnie rosła baza kosztowa. – Inwestowaliśmy w rozwój sieci sprzedaży poza Polską. Zwiększyliśmy zatrudnienie, o ok. 100 osób – wylicza Weiss. Koszty sprzedaży zarządu podskoczyły aż o 35 proc., do 204 mln zł. Stanowiły już 3,7 proc. obrotów wobec 3,1 proc. rok temu. W konsekwencji ABC Data dwukrotnie korygowała prognozę EBITDA. Wyniosła ostatecznie 62,7 mln zł wobec zapowiadanych wcześniej (wiosną ub.r.) 92 mln zł. Prezes zapewnia, że podjęte działania restrukturyzacyjne, które obejmowały m.in. cięcia załogi, są już widoczne w wynikach za I kwartał 2015 r.
Dzięki temu ABC Datę stać na wypłatę wysokiej dywidendy z zysku za 2014 r. Zarząd rekomenduje wypłatę 44 mln zł dywidendy, czyli 36 groszy na akcję. Jej stopa sięgnie 10 proc. – Będziemy kontynuować politykę dzielenie się zyskami również w kolejnych latach – zapowiada Weiss. – Akcjonariusze mogą liczyć przynajmniej na połowę zysku jednostkowego – precyzuje Weiss. Kierowana przez nią spółka prowadzi też skup akcji. Potrwa do końca marca. Do tej pory ABC data zebrała 1,7 proc. kapitału zakładowego (2,2 mln sztuk).
Zapowiada w II kwartale prezentację nowej strategii spółki, która będzie również zapewne uwzględniała prognozę finansową. – To będzie plan wieloletni – oświadcza. Deklaruje, że ABC Data chce być graczem nr. 1 w Polsce i w Europie. Twierdzi, że spółka chce nadal powiększać portfel usług i produktów. – Stawiamy na linie wysokomarżowe, perspektywiczne – dodaje. ABC Data chce rosnąć na nowych rynkach, wzmacniać się kadrowo, położyć większy nacisk na e-commerce oraz przejmować nowe podmioty. – Szukamy firm, które wzmocnią naszą pozycję w określonych produktach lub na nowych rynkach geograficznych – mówi prezes.