Celon Pharma będzie pierwszym producentem leków generycznych (zamiennych), notowanym na głównym parkiecie warszawskiej giełdy. Firma chce wyemitować 15 mln akcji. Przy maksymalnej cenie walorów (16,33 zł) oferta będzie warta 245 mln zł.

Rozwinąć eksport

Część pieniędzy pozyskanych z rynku firma ma przeznaczyć na zwiększenie mocy produkcyjnych inhalatorów do swojego najważniejszego leku na astmę, Salmeksu, który w 2015 r. odpowiadał za prawie 63 proc. przychodów. W ubiegłym roku prawie 97 proc. obrotów pochodziło z rynku krajowego. W najbliższych latach to jednak rynki zagraniczne mają napędzać sprzedaż. Zarząd zapowiada, że w najbliższych latach Salmex trafi na największe rynki europejskie oraz do USA. – Nowe moce skierowane będą głównie na rynki zagraniczne. Miesięczna sprzedaż Seretide (dla tego leku Salmex jest zamiennikiem – red.) na świecie wynosi obecnie miesięcznie kilka milionów sztuk. Będąc główną konkurencją dla tego leku, musimy być gotowi przejąć co najmniej 25 proc. tego rynku. W związku z tym chcemy produkować milion inhalatorów miesięcznie – mówi Maciej Wieczorek, prezes spółki Celon Pharma. Dodaje, że po około dwóch latach od wprowadzenia leku na rynki zagraniczne sprzedaż będzie wynosiła 300–400 tysięcy sztuk Salmeksu miesięcznie.

Na giełdzie notowana jest obecnie inna spółka, którą zarządza prezes Wieczorek. Biotechnologiczny Mabion zajmuje się opracowywaniem leków biopodobnych, a jego kapitalizacja wynosi obecnie około 930 mln zł.

Zamienniki, innowacje i suplementy

Polski rynek farmaceutyczny wyceniany jest na około 22 mld zł. Około 40 proc. stanowią leki zamienne. Tylko 35–40 proc. to produkty innowacyjne. Pozostałą część przychodów generują produkty sprzedawane bez recepty, w tym suplementy diety. Segment ten w ostatnich latach rośnie najszybciej. Według firmy badawczej PMR Research polski rynek leków generycznych w latach 2016–2021 będzie rósł średniorocznie o 6 proc.

Największym polskim producentem generyków jest Polpharma, która zatrudnia 7 tys. osób. Portfolio spółki obejmuje około 600 produktów, a kolejne 200 znajduje się w fazie rozwoju. Około 250 produktów posiada również Grupa Adamed, która pracuje też nad innowacyjnymi lekami m.in. z obszaru onkologii. Od kilku lat własne leki innowacyjne rozwija również również Celon. Wszystkie leki spółki są jednak we wczesnej fazie rozwoju i do sprzedaży trafią najwcześniej za kilka lat. – Nasze portfolio nowych leków jest tak dobrane, żeby z jednej strony mieć produkty, które moglibyśmy sprzedawać sami, oraz takie, dla których poszukamy partnerów, którzy zajmą się marketingiem i sprzedażą. Leki te będą nam dostarczały przychodów zarówno w krótkim, średnim, jak i długim terminie – przekonuje prezes Wieczorek. Celon nie skupia się jedynie na wybranej grupie schorzeń. Pracuje nad lekami z obszaru chorób nowotworowych, neurologicznych, okulistycznych oraz schorzeń metabolicznych i zapalnych.