Według niego już 97 proc. Polaków zwraca uwagę na zrównoważony i odpowiedzialny rozwój, deklarując, że choćby od czasu do czasu starają się zachowywać w sposób, który chroni planetę, jej mieszkańców i zasoby. Prawie siedmiu na dziesięciu wierzy również, że ma wpływ na działania marek, a część wdraża to przekonanie w życie. Co piąty z uczestników badania zrezygnował z marki i jej produktów za nieetyczne lub antyspołeczne działanie.
Oszczędnie i ekologicznie
Do prośrodowiskowych działań zachęca też Polaków kryzys inflacyjny. Co prawda rosnące koszty życia ograniczają zakupy ekologicznych, często droższych produktów, ale też skłaniają do bardziej zrównoważonych wyborów. Uczestnicy badania najczęściej (61 proc.) zamierzali ograniczyć marnowanie żywności – latem ub.r. robiło to już ponad dwie piąte badanych. Planowali też jeść więcej warzyw i owoców, a także częściej sięgać po produkty i opakowania wielorazowe.
Ponad czterech na dziesięciu Polaków zamierzało oszczędzać energię, a ponad połowa działała na rzecz gospodarki cyrkularnej, segregując materiały nadające się do przetworzenia czy korzystając z wielorazowych toreb na zakupy. Trend łączenia ekologii z ekonomią wydatków pokazał też ogólnopolski sondaż firmy badawczej Open Research. Według niego ponad ośmiu na dziesięciu Polaków segreguje śmieci i korzysta z toreb wielokrotnego użytku.
Jak ocenia Jan Mosiejczuk, dyrektor ds. strategii i transformacji marek w Sustainable Brands Poland, ograniczanie zużycia wody i marnowania żywności to jedne z najłatwiejszych do wdrożenia działań, do których Polacy się chętnie skłaniają. W sytuacji rosnących kosztów energii, wody, ścieków, cen mięsa i tłuszczów te działania są wymuszone gospodarczo, a jednocześnie zbieżne z celami życia w bardziej zrównoważony sposób dla blisko dwóch trzecich Polaków. Zdaniem Mosiejczuka dla wielu firm może to oznaczać wymuszoną rewizję zasad działania w kierunku rozważnego kierunku rozwoju i celu rynkowego, co wymusi też zmianę procesów produkcji czy sposobu budowy łańcuchów dostaw i partnerów.
ESG w rekrutacji
ESG jest coraz ważniejsze także na rynku pracy, tym bardziej że kwestie społeczne obejmują uczciwe zasady wynagradzania, bezpieczeństwo zatrudnienia i pracy. Według badania SEC Newgate ESG Monitor troska o prawa pracownika jest jedną z kwestii (obok dbałości o środowisko i otoczenie społeczne), które powinny być najważniejsze dla polskiego biznesu. – Dzisiaj wybieramy odpowiedzialne marki, które niosą za sobą wartości i idee, które możemy dzielić jako pracownicy, klienci i konsumenci. Pracownicy – i nie dotyczy to wyłącznie młodej generacji – chcą pracować dla firm, które robią coś dla innych, mają swój wpływ i z którymi mogą się oni identyfikować w sferze wartości – przekonuje Katarzyna Żądło, partner zarządzający w SEC Newgate CEE. Potwierdzają to łowcy głów. – Szczególnie młodsi kandydaci zwracają uwagę na podejście pracodawców do zrównoważonego rozwoju i dbałości o środowisko naturalne – twierdzi Łukasz Przywóski, ekspert w firmie rekrutacyjnej HRK.
Opinia eksperta:
Kryzysowe ograniczanie konsumpcji może sprzyjać trosce o planetę