Angielski skrót DEI, oznaczający różnorodność, równość i włączanie (Diversity, Equity & Inclusion), zna już chyba większość specjalistów HR w dużych firmach, szczególnie w spółkach z zachodnim kapitałem, które coraz częściej tworzą też odrębne stanowiska dla specjalistów i menedżerów zajmujących się tym obszarem.
Rosnące zainteresowanie polskiego biznesu tematyką DEI pokazały też ogłoszone na początku grudnia wyniki pierwszej edycji konkursu Nagrody Karty Różnorodności. Do konkursu, który organizuje Forum Odpowiedzialnego Biznesu, koordynator Karty Różnorodności w Polsce, zgłoszono aż 164 inicjatywy firm, samorządów i organizacji pozarządowych. Jak przyznają organizatorzy, to ponaddwukrotnie więcej, niż się spodziewali.
Postawić na wartości
Zdecydowaną większość (114) z tych inicjatyw zgłosiły firmy, a wśród laureatów są: Bank BNP Paribas, mBank, CD Projekt Red, Philip Morris Polska, Grupa Lux Med, Lotte Wedel i TVN. – Programy i projekty nagrodzone w konkursie to innowacyjne, długofalowe i często odważne pomysły wzmacniające obszary, w których system nie działa w Polsce w sposób wystarczający – podkreśla Marzena Strzelczak, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu i przewodnicząca jury.
Wzrost znaczenia DEI widać w statystykach polskiej Karty Różnorodności obchodzącej w tym roku swoje dziesięciolecie, która ma już 289 sygnatariuszy zatrudniających łącznie ponad 500 tys. osób. W praktyce oznacza to, że już ponad 0,5 mln pracowników w Polsce ma pracodawcę, który dobrowolnie zobowiązał się do zapobiegania mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy, a także do upowszechniania wartości związanych z zarządzaniem różnorodnością, równością i włączaniem.