Jakie są nowe wyzwania stojące przed przedsiębiorcami w zakresie komunikacji z konsumentami?
Na razie te wyzwania są doprecyzowywane. Dotychczas obowiązywały zasady związane ogólnie z uczciwą komunikacją. Chodziło o to, żeby nie wprowadzać konsumentów w błąd, przedstawiać pełną informację, nie okłamywać albo nie pomijać istotnych informacji. Dotyczyło to wszystkich sprzedawanych produktów i świadczonych usług.
Teraz przed nawias zostały wyjęte zagadnienia związane z ekologicznością i działaniami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju.
Czyli trwają prace legislacyjne?
Tak. Od 2005 r. funkcjonuje dyrektywa dotycząca przeciwdziałania nieuczciwym praktykom rynkowym. W tym roku zostały wydane nowe wytyczne KE, które zawierają istotny fragment dotyczący przeciwdziałania greenwashingowi. Obejmują opis doświadczeń różnych krajowych organów chroniących konsumentów.
Dla konsumentów ekologia jest niezwykle ważna. Porównując produkt o tych samych parametrach, cenie, opakowaniu, wybierają produkt ekologiczny. Pytanie, czy konsument nie został okłamany. Może bez „eco” na opakowaniu wybrałby coś innego. Z drugiej strony chodzi o uczciwą konkurencję między przedsiębiorcami. Ekologiczność sprzedaje, więc ci, co nieuczciwie posługują się metkami „eco”, „bio”, „green”, zyskują przewagę.