Liga znowu broni, radzi i nie zdradzi

Po 26 latach wraca do kin „Seksmisja”. Nie ma chyba w Polsce nikogo, w kim ten tytuł nie budziłby emocji. My o skojarzenia zapytaliśmy operatora Jerzego Łukaszewicza, który pracował nie tylko przy oryginale, ale także przy cyfrowej rekonstrukcji filmu Juliusza Machulskiego

Publikacja: 15.06.2010 17:44

Premiera zrekonstruowanej cyfrowo „Seksmisji” odbędzie się dziś o godz. 20 w sieciach Multikino i Si

Premiera zrekonstruowanej cyfrowo „Seksmisji” odbędzie się dziś o godz. 20 w sieciach Multikino i Silver Screen

Foto: materiały prasowe

[b]S to słońce, mimo że w tym filmie właściwie go przecież nie było – większość zdjęć powstawała przy neonowym świetle. Także na przykład słynna scena przesłuchania przez areopag, w której podświetlone były tylko podłoga i pulpity członkiń jedynie słusznej organizacji, działającej pod hasłem „Liga broni, liga radzi, liga nigdy cię nie zdradzi”. Mam tu jednak na myśli wewnętrzny ogień, który odczuwaliśmy w czasie realizacji.

Żar towarzyszył naszej ekipie nie tylko w czasie zdjęć emocjonujących męską część widowni, które jeden z bohaterów, grany przez Jerzego Stuhra Maks, skomentował bez ogródek: „Żeby chłop nie mógł z gołą babą w windzie...”. Pasja i żarliwość przy tworzeniu tego obrazu miały również inne podłoże: byliśmy młodzi, zgrani, pełni energii. Mieliśmy ogromną nadzieję, że robimy coś przewrotnego. Coś, co w metaforze artystycznej stawało się elementem walki z otaczającą nas wszystkich szarością i bylejakością…

[b]E[/b] to ekstaza, poczucie wewnętrznego niepokoju, który wyzwolił artystyczną energię. W tamtych czasach to była wielka obraza zrobić film komercyjny. A myśmy się tego słowa nie bali. Robiliśmy swój „skok tygrysa”. Mimo zewnętrznych ograniczeń próbowaliśmy nowych rozwiązań.

[b]K[/b] to niestety kłopot. Ale do pokonania i mobilizujący. Przez cały film różne rzeczy zdobywaliśmy, czyli jak to w tamtych czasach – „organizowaliśmy”. Na przykład materiały do dekoracji, które udawały, że są lepsze, doskonalsze, niż były. No i taśmę, której zabrakło na nakręcenie sceny finałowej. Realizację kończyliśmy, jak przy filmie amatorskim, ale na ekranie wyszło profesjonalnie.

[b]S[/b] powiem wprost: sukces. Taki jestem arogancki. Uważam, że ludzie, którzy pracowali przy „Seksmisji”, zasłużyli na sukces.

[b]M[/b] to miłość. Mimo wszystko miłość... do kina oczywiście. To jest żywioł, który dodaje skrzydeł.

[b]I[/b] czyli „I co dalej?”. To pytanie pojawiało się, gdy już zbudowaliśmy mocną strukturę filmu. Było w nas przeświadczenie, że coś nas dalej poniesie.

[b]S [/b] to spokój, który w kontekście sześciu miesięcy zdjęć okazał się wyjątkowo ważny. Mimo napięcia, ekstazy i oczekiwania sukcesu on właśnie w każdej chwili pozwalał nam pamiętać, że każda z rzeczy, które robimy, musi być wykonana dobrze i profesjonalnie.

[b]JA[/b] potraktujmy te litery razem. Pierwsze skojarzenie: „Juliusz Autorem (jest)”, bo ten film to przede wszystkim jego sukces. A jeśli o mnie chodzi, to po latach wciąż jestem mu bardzo wdzięczny, że mogłem razem z nim odkrywać ten nieznany świat.

[ramka]

[b]Nowa „Seksmisja”[/b]

Będzie widać i słychać lepiej oraz doskonalej. Nad jakością obrazu i dźwięku przez kilka miesięcy pracowali nie tylko specjaliści od technologii cyfrowych, ale i Jerzy Łukaszewicz, który o tej pracy nam opowiada.

– Wcisnęło mnie w fotel, kiedy zobaczyłem, ile przestrzeni zyskuje obraz dzięki tej technologii – zdradza. – Poza długością i szerokością pojawiła się głębia. Sprawdziła się też koncepcja, którą przyjęliśmy ze scenografem Januszem Sosnowskim. Z powodu trudności w doborze materiałów do scenografii musieliśmy zastosować lekko zmiękczający filtr. Chcieliśmy „zgubić” faktury części elementów, np. plastików czy gum, które przenosiły nas w świat s.f. Po cyfrowym wyostrzeniu obraz nie tylko nie stracił dawnych walorów, ale nabrał klarowności. Ożył nową energią. ]

[b]Nowa „Seksmisja”[/b]

Będzie widać i słychać lepiej oraz doskonalej. Nad jakością obrazu i dźwięku przez kilka miesięcy pracowali nie tylko specjaliści od technologii cyfrowych, ale i Jerzy Łukaszewicz, który o tej pracy nam opowiada.

– Wcisnęło mnie w fotel, kiedy zobaczyłem, ile przestrzeni zyskuje obraz dzięki tej technologii – zdradza. – Poza długością i szerokością pojawiła się głębia. Sprawdziła się też koncepcja, którą przyjęliśmy ze scenografem Januszem Sosnowskim. Z powodu trudności w doborze materiałów do scenografii musieliśmy zastosować lekko zmiękczający filtr. Chcieliśmy „zgubić” faktury części elementów, np. plastików czy gum, które przenosiły nas w świat s.f. Po cyfrowym wyostrzeniu obraz nie tylko nie stracił dawnych walorów, ale nabrał klarowności. Ożył nową energią. [/ramka] [/b]

[b]S to słońce, mimo że w tym filmie właściwie go przecież nie było – większość zdjęć powstawała przy neonowym świetle. Także na przykład słynna scena przesłuchania przez areopag, w której podświetlone były tylko podłoga i pulpity członkiń jedynie słusznej organizacji, działającej pod hasłem „Liga broni, liga radzi, liga nigdy cię nie zdradzi”. Mam tu jednak na myśli wewnętrzny ogień, który odczuwaliśmy w czasie realizacji.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Film
Gwiazda o polskich korzeniach na wyspie Bergmana i program Anji Rubik
Film
Arkadiusz Jakubik: Zagram Jacka Kuronia. To będzie opowieść o wielkiej miłości
Film
Leszek Kopeć nie żyje. Dyrektor Gdyńskiej Szkoły Filmowej miał 73 lata
Film
Powstaje nowy Bond. Znamy aktorów typowanych na agenta 007
Film
Mają być dwie nowe „Lalki”. Netflix miał pomysł przed TVP