Hiszpański cyrk

Nie można nie kochać Baska Aleksa de la Iglesii, chyba że nie ceni się jego poczucia humoru, brawurowej satyry, surrealistycznej wyobraźni, zjadliwej ironii i realizacyjnej perfekcji. Ten oryginalny reżyser – kultowy nie tylko w swojej ojczyźnie – zderza ze sobą silne emocje

Aktualizacja: 24.03.2011 07:08 Publikacja: 24.03.2011 04:07

Javier, czyli smutny klaun, w walce ze swoim przeciwnikiem używa ciężkiej amunicji

Javier, czyli smutny klaun, w walce ze swoim przeciwnikiem używa ciężkiej amunicji

Foto: Materiały Promocyjne

Dobro i zło ścierają się w walce przerażającej i wzbudzającej paroksyzmy śmiechu jednocześnie.

Z kulturą na Ty - poleć swoje wydarzenie kulturalne

Nowa fabuła de la Iglesii, nagrodzona w Wenecji Srebrnym Lwem za najlepszą reżyserię i scenariusz, zaczyna się w 1937 roku, gdy do cyrku (być może na przedmieściach Madrytu, bowiem do końca marca toczyła się bitwa o stolicę pomiędzy republikanami a nacierającymi faszystami) wkracza Historia. Trupa – również klaun – musi wziąć udział w walce z oddziałami Franco. W efekcie przegranej klaun trafia do obozu pracy i prosi syna, by podążał śladem rodzinnej tradycji i również zaangażował się do cyrku, gdy dorośnie. By został smutnym klaunem.

Oglądaj zwiastuny filmowe

Tak się dzieje trzydzieści kilka lat później. W 1973 roku Javier angażuje się do madryckiego cyrku i z miejsca wzbudza podszyte niechęcią zainteresowanie wesołego klauna – brutala i prostaka terroryzującego otoczenie – chłopaka trapezistki Natalii. To kobieta, której intencje trudno rozszyfrować.

Właśnie to oraz ogromne zielone oczy Natalii fascynują Javiera, a jej zainteresowanie smutnym „payaso" wzbudza wściekłą zazdrość Sergia. Kolejne wielkie starcie dobra ze złem, smutnego i wesołego klauna oraz sił, które reprezentują, wisi w powietrzu. I rozegra się także z autentyczną historią w tle – udanym zamachem ETA na premiera Carrero Blanco. W wielkim stylu przywodzącym na myśl czasem Bunuela, a czasem Hitchcocka.

Scenerią końcowej sekwencji jest monumentalne, zbudowane na polecenie Franco mauzoleum – Dolina Poległych (tam zresztą spoczywa sam caudillo). Ten finał to zapierający dech majstersztyk. A sam film – brawurowa, pacyfistyczna metafora hiszpańskiego losu podczas wojny domowej i za dyktatury generalissimusa. Nieprawdopodobnie zabawna, ale i dająca do myślenia.

Hiszpania, Francja 2010, reż. Alex de la Iglesia, wyk. Carlos Areces, Antonio de la Torre, Carolina Bang, Manuel Tallafe

Dobro i zło ścierają się w walce przerażającej i wzbudzającej paroksyzmy śmiechu jednocześnie.

Z kulturą na Ty - poleć swoje wydarzenie kulturalne

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Film
Gwiazda o polskich korzeniach na wyspie Bergmana i program Anji Rubik
Film
Arkadiusz Jakubik: Zagram Jacka Kuronia. To będzie opowieść o wielkiej miłości
Film
Leszek Kopeć nie żyje. Dyrektor Gdyńskiej Szkoły Filmowej miał 73 lata
Film
Powstaje nowy Bond. Znamy aktorów typowanych na agenta 007
Film
Mają być dwie nowe „Lalki”. Netflix miał pomysł przed TVP