– Analizę filmu można porównać do analizy literackiej dzieła. Jest mowa o planach, o pracy kamery, uczniowie opisują bohaterów, zdarzenia, dramaturgię – dodaje Jacek Poniedziałek. Jego zdaniem do szkół można wprowadzić także lekcje teatralne, ponieważ na takich zajęciach młodzież jest aktywna, dyskutuje, a nie słucha monologu nauczyciela. Zdaniem Poniedziałka tego typu lekcje są bardzo potrzebne, jednak książki nie można niczym zastąpić. W filmie dostajemy gotowe obrazy, a czytając – sami je tworzymy.
Młodzież chce więcej
– Efekty naszych projektów są widoczne. Często na początku uczniowie odnoszą się do ambitnego kina z niechęcią, mówią, że jest nudne. Po dwóch, trzech seansach zadają pytania, zaczynają rozumieć filmy i oglądają je coraz chętniej – mówi Karol Kwiatkowski ze Stowarzyszenia Nowe Horyzonty. – Ich zainteresowanie takim kinem staje się żywe. Wysyłają do nas mejle, próbują sami kręcić krótkie filmy.
Efekty zauważa również Agnieszka Odorowicz: – Po czterech latach funkcjonowania Filmoteki Szkolnej widzę, że wspólnie z naszymi partnerami zaproponowaliśmy uczniom i nauczycielom coś wyjątkowego. Pokazaliśmy nowe możliwości postrzegania sztuki filmowej i rozmowy o kinie. Na nowo pozwoliło to młodym odkryć polskie filmy. Pokazać, że nasze kino to nie tylko fabularne historie, ale też filmy dokumentalne i animowane na najwyższym poziomie, które świetnie opisują człowieka i świat.
– Filmoteka Szkolna non stop tętni życiem. Niedawno wróciliśmy z festiwalu w Gdyni, gdzie zorganizowaliśmy debaty o filmach, klasy mistrzowskie z krytykiem Jerzym Armatą i operatorem Sławomirem Idziakiem, spotkania z twórcami, m.in. reżyserem Maciejem Pieprzycą i aktorem Dawidem Ogrodnikiem – opowiada Agata Sotomska, koordynatorka projektów edukacyjnych PISF.
W wybranych szkołach PISF tworzy wyposażone w odpowiedni sprzęt pracownie filmowe, organizuje też zabawy promujące edukację filmową i zachęcające do odwiedzania kin studyjnych, np. 23 września w kilkunastu miastach odbyły się Filmowe Gry Miejskie. Wspólnie z Warszawską Szkołą Filmową instytut organizuje też warsztaty reżysersko-operatorskie i montażowe oraz internetowe konwersatoria.
Szkoły uczestniczące w „Filmotece Szkolnej. Akcja!” zimą wezmą udział w Wirtualnym Festiwalu Filmoteki Szkolnej, a w czerwcu w letnim wydarzeniu, któremu towarzyszą spotkania z ekspertami filmowymi. Do tej pory byli nimi aktorzy: Adam Woronowicz, Magdalena Boczarska, Bartłomiej Topa, Dawid Ogrodnik, Joanna Kulig oraz reżyserzy Paweł Sala i Anna Kazejak.