Cyfrowa obsługa coraz popularniejsza

Transport w szybkim tempie cyfryzuje się, o czym świadczy rosnący w tej branży popyt na programy i usługi IT.

Publikacja: 24.06.2021 02:30

Cyfrowa obsługa coraz popularniejsza

Foto: shutterstock

Cyfryzacja szybko wkracza do branży, która przez wiele lat nie była kojarzona z najnowszą techniką. Z badań Webfleet wynika, że jeszcze 18 proc. przewoźników pobiera dane z tachografu ręcznie i potrzebuje od 16 do 30 min na pobranie danych z tachografu w jednym pojeździe.

Telematyka już jest

Jednak ankieta Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych wskazuje, że ponad 57 proc. respondentów już wykorzystuje telematykę we wszystkich swoich pojazdach, ponad 18 proc. w jej części, zaś 16 proc. zamierza wdrożyć te rozwiązania. W sumie daje to 91-proc. grupę świadomych przewoźników.

W zarządzaniu flotą jako najważniejsze kwestie przedsiębiorcy podnieśli kwestię redukcji kosztów (49 proc. ankietowanych) oraz wzrost wydajności (25 proc.). Ponad 13 proc. pytanych wskazało na obsługę tachografów i rejestrację czasu pracy kierowcy; ponad 10 proc. głosów zyskała odpowiedź dotycząca monitoringu zużycia paliwa. Niewiele mniej respondentów wskazało na doskonalenie stylu jazdy, czyli poprawę bezpieczeństwa i eco-driving, a także wykrywanie awarii i planowanie prac serwisowych. – Te odpowiedzi wyraźnie wskazują na to, że konkurencja na rynku przewozów drogowych staje się coraz bardziej widoczna – podkreśla dyrektor Departamentu Transportu ZMPD Piotr Mikiel.

Część przewoźników przypuszcza, że uruchomienie przez KAS elektronicznego systemu poboru myta e-Toll spopularyzuje zewnętrzne urządzenia lokalizacyjne (ZSL).

Elektroniczny list przewozowy

Impulsem do dalszej cyfryzacji całego przemysłu spedycyjno-transportowego będzie wdrożenie elektronicznego listu przewozowego. Od 2026 roku elektroniczne listy przewozowe będą obowiązkowe w UE. Tymczasem, aby to rozwiązanie mogło być zastosowane, musi być przyjęte na całym świecie. ONZ podaje, że protokół dodatkowy eCMR ratyfikowało 29 państw Europy i Azji, a w trakcie ratyfikacji są m.in. Niemcy, Włochy, Grecja i Chorwacja.

Protokół dodatkowy do konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR), dotyczący stosowania elektronicznego listu przewozowego wszedł w życie w Polsce 11 września 2019 roku. Brakuje tylko uzgodnienia przez ONZ standardu uwierzytelnienia cyfrowego podpisu.

Europejska Komisja Gospodarcza ONZ w Genewie powołała specjalną grupę roboczą, której celem jest opracowanie wytycznych dla systemu, który będzie w stanie odczytywać dane listu przewozowego zawarte na nośnikach elektronicznych. – Estonia, przy wsparciu Polski, Litwy i Łotwy przygotowuje na najbliższe posiedzenie Rady UE ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii dokument informacyjny zachęcający do przyspieszenia prac na rzecz wprowadzenia elektronicznych dokumentów transportowych w UE – zaznacza rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś.

IRU szacuje, że koszty elektronicznej dokumentacji są trzy–cztery razy niższe od papierowej, elektronika przyspiesza obieg dokumentacji, a na dodatek unika się błędów.

Ekonomia
Pracownik w centrum uwagi organizacji
Ekonomia
Korzyści dla firmy z wynajmu długoterminowego
Ekonomia
Czy sukces może uśpić czujność lidera?
Materiał Promocyjny
Porównywarka finansowa, czyli jak szybko wybrać najlepszy produkt bankowy
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Ekonomia
Świetny debiut Diagnostyki na GPW. Akcje mocno w górę