Eksperci podkreślają, że w ostatnim czasie widać wyraźnie, że firmy, opracowując swoje modele i strategie biznesowe, kierują się celami zrównoważonego rozwoju i uwarunkowaniami społeczno-środowiskowymi.
Odpowiedzialny biznes w dobie pandemii.
Dodatek promocyjno-informacyjny
– Jeszcze kilka lat temu w niektórych środowiskach CSR błędnie kojarzył się z dodatkową, równoległą do głównego nurtu prowadzenia działalności gospodarczej aktywnością firm, wybiórczo ukierunkowaną na kwestie zaangażowania społecznego czy ekologii. Dziś tego typu podejście jest traktowane jako rażąca luka w wiedzy o fundamentalnych trendach zarządzania, a jej konsekwencją może być wykluczenie z łańcucha dostaw istotnych graczy rynkowych, utrata zaufania ze strony klientów (w szczególności B2B), inwestorów i instytucji finansujących. To oni stali się kluczowymi sprzymierzeńcami profesjonalizacji zarządzania kwestiami odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju. Oczekują m.in. przystosowania do nowych celów i regulacji klimatycznych, pytają o odporność firmy na potencjalne kryzysy środowiskowe – mówi Ewa Zamościńska, ekspert ds. zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu w CSRinfo, menedżer projektów doradczych.
Biznes bierze na siebie odpowiedzialność za przyszłość
Od spotkania Państw G7 w Tokio w 1979 roku biznes zdaje sobie sprawę z tego, że musi wziąć na siebie część odpowiedzialności za los przyszłych pokoleń. – Podczas tego spotkania przywódcy najbardziej uprzemysłowionych i bogatych gospodarek dowiedzieli się ze strony ONZ, że zmiany klimatyczne postępują i że tylko zbiorowym wysiłkiem uda się odwrócić negatywne trendy i ograniczyć skutki zmian klimatu. Od tamtego czasu powoli rozpoczął się proces budowania świadomości wśród decydentów. Także wtedy biznes zaczął wprowadzać do swoich wewnętrznych procedur, polityk i strategii zalecenia i działania na rzecz zrównoważonej produkcji i ochrony środowiska, robiąc to w ramach samoregulacji biznesowej. Konsekwencją tego procesu był apel biznesu do sekretarza generalnego ONZ Kofiego Annana podczas szczytu w Davos w 1999 roku. Biznes zaapelował wówczas o utworzenie w ramach systemu ONZ organizacji, która będzie pracować z biznesem i włączać go do wdrażania polityk i celów wyznaczonych społeczności międzynarodowej przez ONZ w ramach konwencji, szczytów klimatycznych czy globalnych inicjatyw. W 2000 roku powstała United Nations Global Compact. Dziś jest to największa inicjatywa ONZ skupiająca biznes działający odpowiedzialnie i wytyczający wspólnie z ONZ trendy oraz polityki dla naśladowców – mówi Kamil Wyszkowski, dyrektor generalny UN Global Compact w Polsce, wykładowca Collegium Civitas.