Letnie kino i wspólne śniadania

Żadna firma nie planuje wyłącznie zdalnej pracy. Biuro musi jednak oferować coś więcej niż dom. Pracownicy chcą w biurowcu m.in. restauracji, siłowni, sklepu i bankomatu. A pracodawcy organizują np. wspólne śniadania i pokazy filmów.

Publikacja: 24.08.2021 21:00

Firma Globalworth przygotowała kampanię Office Renaissance. Powracających do biurowców pracowników p

Firma Globalworth przygotowała kampanię Office Renaissance. Powracających do biurowców pracowników przywitały grafiki nawiązujące do dzieł twórców epoki odrodzenia

Foto: materiały prasowe

Jak zachęcić do powrotu do biur? Repertuar zachęt jest bogaty. Część firm organizuje wspólne śniadania i oglądanie meczów. Inne... kursy zaplatania warkoczy dla rodziców. Niektóre wykupują dla pracowników pakiety zniżek w prywatnych przedszkolach.

O powroty do biur w czerwcu zapytała najemców firma doradcza Cushman & Wakefield. W badaniu wzięło udział 132 respondentów z różnych branż – m.in. mediów i reklamy, medycyny i farmacji, nieruchomości, bankowości, finansów. 45 proc. ankietowanych wskazało, że docelowo wdroży hybrydowy model pracy. Żadna firma nie planuje pracy wyłącznie zdalnej.

Obiad, kawa, spacer

Cushman & Wakefield zapytał m.in., jakie usługi w biurowcu najemcy uznają za najważniejsze. Na restaurację i kantynę wskazało 66 proc., na infrastrukturę dla rowerzystów – 52 proc., na bankomat 36 proc. , sklep spożywczy – 32 proc., kawiarnię – 18, fitness i siłownię – 17 proc.

Pracownicy wracają już do biurowców firmy Globalworth. – Najwyraźniej widać to w Warszawie. W niektórych obiektach sięgamy już poziomu 70–90 proc. sprzed pandemii – mówi Maciej Gołębiewski, dyrektor ds. zarządzania aktywami i wynajmu w Globalworth. Najemcy wrócili głównie w modelu hybrydowym. – Większość z nas miała już wyraźnie dosyć ciągłej pracy z domu, tęskniła za rozdzieleniem życia prywatnego od zawodowego. Również pracodawcy zapragnęli powrotu pracowników – podkreśla dyr. Gołębiewski. – Budowanie zespołów i kultury organizacyjnej zza ekranu komputera się nie sprawdziło, a tabelki w Excelu są nieubłagane. Firmy dostrzegły, że po pierwszych miesiącach mobilizacji efektywność pracy z domu spadła. Starają się więc sprowadzić ludzi z powrotem do biur.

Powrót nie zawsze zależy jednak od chęci pracowników, a od polityki pracodawcy. – Wpływ na to ma m.in. wielkość firmy, branża, pochodzenie kapitału. Z naszych obserwacji wynika, że bardziej skore do powrotów są firmy polskie niż zagraniczne – mówi Maciej Gołębiewski. Podkreśla, że najważniejsze jest bezpieczeństwo, ale Globalworth podejmuje też inne nieszablonowe działania. – Organizujemy kina letnie, koncerty, pikniki, warsztaty sadzenia zieleni, spacery z varsavianistą – opowiada. – Przygotowaliśmy też kampanię Office Renaissance. Powracających do biurowców przywitały grafiki nawiązujące do dzieł Michała Anioła i Leonarda da Vinci.

Jak chcemy pracować, w czerwcu sprawdziła też spółka biurowa Skanska.

– W Polsce dominuje chęć pracy w trybie hybrydowym z tendencją do jak najdłuższego przebywania w biurze. Ponad połowa respondentów wskazała, że docelowo chce pracować tam prawie codziennie: 27 proc. – cały tydzień, a 25 proc. – trzy lub cztery dni w tygodniu – mówi Paweł Warda, wiceprezes ds. operacyjnych w tej firmie.

Polacy, pytani o powody powrotu do biur, wskazywali np. zniżki w biurowych kantynach (39 proc. wskazań). Zachętą jest też firmowa kuchnia z dobrą kawą, herbatą, owocami, jogurtami (26 proc.). – Biura będą musiały zaoferować więcej niż dotąd. Powinny być lepsze, wygodniejsze i ciekawsze niż to, co mamy w domu – dodaje Paweł Warda.

Mniej formalnie

– Niektóre firmy nakłaniają pracowników do powrotu do biur, oferując różne udogodnienia, np. zapewnienie opieki nad dziećmi – komentuje Martyna Balcer, dyrektor w dziale reprezentacji najemców biurowych w firmie doradczej Cresa Polska. – A np. firmy technologiczne w USA zapowiedziały obniżenie wynagrodzeń pracującym zdalnie.

Powroty zależą od branży. – Część firm wymagała obecności w pracy w pełnym zakresie już w ub.r. Inne stopniowo opracowywały strategie powrotu w różnych modelach – mówi Martyna Balcer. – Optymizm pracodawców rośnie wraz ze wzrostem liczby szczepień. Niektórzy już w lipcu ogłaszali pracę wyłącznie stacjonarną, np. ze względu na ważność i mnogość projektów lub wymagania klientów. Większość pracodawców zgadza się na hybrydowy model pracy. Większa część tygodnia w biurze przekłada się na większą efektywność i utrzymanie kultury organizacyjnej.

Dyrektor Balcer zauważa, że wiele firm rozpoczęło też rekrutację, planując rozwój. – Ożywienie na rynku pracy przełożyło się na wzrost aktywności najemców na rynku biurowym – mówi ekspertka.

Funkcje biur się jednak zmieniają. – To miejsce spotkań, wymiany myśli, kontaktów, pracy w skupieniu – mówi Martyna Balcer. – Podczas projektowania powierzchni wspólnych dużą wagę przywiązuje się do przestrzeni zielonych, miejsc odpoczynku, coworkingu. Firmy inwestują w rozwiązania, które sprawdziły się w czasie pandemii, np. w odpowiednio zaaranżowane i technologicznie wyposażone sale do telekonferencji. Wygoda jest także wyznacznikiem sposobu ubierania. Pracownicy preferują mniej formalny dress code.

O konieczności zmian w biurach mówi też Kamila Barabasz, ekspertka firmy doradczej Colliers. – To nie może już być typowy open space, biurko obok biurka oddzielone tylko ścianką. Biuro musi się przeobrazić w atrakcyjną przestrzeń wchodzenia w interakcje społeczne w nieformalnej atmosferze. Powinno składać się ze strefy lunchowej, ze stref rekreacyjnych, ale też z miejsc do pracy w skupieniu. Bardzo ważne są strefy do pracy stritce zespołowej.

Najważniejsze jest bezpieczeństwo. – Wiele firm decyduje się na tworzenie tymczasowych stanowisk (hot desków) z systemem zdalnej rezerwacji biurek czy wdrażanie aplikacji do zarządzania biurem, które pozwalają na zautomatyzowanie niektórych procesów – podsumowuje Kamila Barabasz.

Ekonomia
Podcast „Twój Biznes”: Nowe restrykcje USA na chipy: Polska w gronie krajów drugiej kategorii
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Ekonomia
Biznes ma szansę zbudować kapitalizm interesariuszy
Ekonomia
Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag Polska: Jest optymizm, ale i wiele wyzwań
Ekonomia
Pogrom byków na GPW. Gdzie jesteś św. Mikołaju?
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego