W Polsce funkcjonuje ok. 14,5 tys. szkół podstawowych i średnich. Zdecydowana większość z nich, bo aż 84,4 proc., prowadzona jest przez jednostki samorządu terytorialnego.
Te dane wskazują, jak ważną rolę w procesie edukacji w Polsce pełnią samorządy. Na swoim terenie zarządzają oświatą, rozdysponowują środki otrzymane z budżetu centralnego oraz decydują o obsadzaniu stanowisk dyrektorskich.
Od samorządu oczekuje się, że – poprzez zapewnienie odpowiednich nakładów finansowych – stworzy dobre warunki do funkcjonowania nowoczesnej szkoły. Mimo że do samorządów w formie subwencji oświatowej trafia w sumie 49 mld zł 836 mln zł, to jednak od lat słyszy się o niedofinansowanej oświacie.
Co gorsza, luka między wydatkami a subwencją wzrasta. Zdecydowana większość gmin i powiatów dokłada do subwencji oświatowej znaczne środki, co świadczy o tym, iż naliczona odgórnie kwota jest zbyt niska.
Jak gminy i powiaty wywiązują się z roli podmiotu współodpowiedzialnego za edukację młodzieży? Co stoi za sukcesami, a jakie są przyczyny niepowodzeń?