O prawie do wyrażania krytyki mówiło się ostatnio w kontekście opisywanej przez „Dziennik Wschodni” sprawy klientki, którą restaurator podał do sądu za – jego zdaniem – zniesławiający wpis w internecie. Kobieta uważała zaś, że miała prawo do wystawienia jego lokalowi negatywnych ocen.
Tego typu przestępstwo - jak przypomniał dr hab. Mikołaj Małecki z Katedry Prawa Karnego UJ - polega na pomówieniu osoby lub firmy o „określone postępowanie lub posiadanie właściwości, które mogą ją poniżyć w opinii publicznej, lub narazić na utratę zaufania potrzebnego do wykonywania na przykład działalności zawodowej”.
Prawo karne mówi zaś, że pomówienie musi być komunikatem możliwym do zweryfikowania w kategorii prawdy lub fałszu. A zatem – żeby można było mówić o przestępstwie zniesławienia – musi ono dotyczyć faktów, a nie oceny lub opinii na temat cudzej działalności. - Przykładowo, zamieszczenie komentarza z oceną jedzenia serwowanego w restauracji ("nie smakowało mi", "niedobre", "za tłuste", itp.) nie może być uznane za zniesławienie, ponieważ są to oceny, z istoty rzeczy subiektywne, których nie da się zweryfikować w kategoriach prawdy lub fałszu – wyjaśnił dr Małecki. Dodał, że przepisy kodeksu nie mają w takich sytuacjach żadnego zastosowania.
Ekspert wskazał przy tym, że stwierdzenie faktu, którego ujawnienie spowodowałoby, że pokrzywdzona zostałaby konkretna osoba lub firma, stanowiłoby już przestępstwo zniesławienia. Taką weryfikowalną kwestią mogłaby stać się na przykład podana przez klienta informacja o niewykonaniu zamówionej przez niego usługi. Choćby w sytuacji, w której zamówił on kilka dań, a zarzucił lokalowi, że wydana została mu jedynie część z nich, mimo uiszczenia całej opłaty. Gdyby taka opinia okazała się nieprawdą, jej podanie mogłoby narazić firmę na utratę klientów, a przez to na straty finansowe.
Czytaj więcej
Przed Sądem Rejonowym w Lublinie toczy się proces z oskarżenia prywatnego restauratora, który poczuł się zniesławiony przez autorkę opinii zamieszczonych na Google Maps. Oskarżona uważa, że miała prawo do wystawienia negatywnych ocen jego restauracji.