Więcej baterii do e-aut

Już w tym roku europejska produkcja baterii ma pokryć całe zapotrzebowanie koncernów produkujących w Europie auta elektryczne.

Publikacja: 28.02.2021 21:00

Fabryka LG Energy Solution w Biskupicach Podgórnych

Fabryka LG Energy Solution w Biskupicach Podgórnych

Foto: materiały prasowe

Polska, dzięki inwestycjom koreańskiego LG Energy Solutions i szwedzkiego Northvolt, będzie do końca 2023 roku największym w Europie producentem baterii litowo-jonowych do samochodów elektrycznych – zapowiada Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych w oparciu o mający się ukazać w poniedziałek raport brukselskiej organizacji Transport & Environment (T&E).

Według raportu „From dirty oil to clean batteries", już w tym roku europejska produkcja baterii ma pokryć całe zapotrzebowanie koncernów motoryzacyjnych produkujących w Europie samochody elektryczne. Do tej pory większość baterii dostarczana do europejskich producentów aut produkowana była w Azji. Ale zdaniem T&E, ta branża ma już charakter strategiczny, więc uniezależnienie się od dostaw azjatyckich producentów jest zadaniem priorytetowym.

Projekt wart miliardy

Obecnie największym w Europie zakładem produkującym baterie jest należąca do LG Energy Solution Wrocław (dawne LG Chem) fabryka w Biskupicach Podgórnych w gminie Kobierzyce. Całkowity jej koszt po zakończeniu rozbudowy przekroczy 3,2 mld euro. Wraz z zakończeniem IV etapu prac zakłady osiągną docelową moc produkcji na poziomie 100 GWh oraz zwiększą zatrudnienie o kolejnych kilkuset pracowników (obecnie pracuje tam 9 tys. osób). Jednak po 2023 r. liderem produkcji baterii dzięki planowanym i już realizowanym tam inwestycjom mają zostać Niemcy, a Polska spadnie na drugie miejsce.

Raport T&E ocenia, że według planowanych nakładów inwestycyjnych, ogłoszonych do stycznia 2021 roku, cały europejski sektor produkcji ogniw litowo-jonowych w 2025 roku osiągnie zdolności produkcyjne na poziomie 460 GWh. Dla porównania, w 2020 r. zdolności produkcyjne europejskich fabryk wynosiły 49 GWh. W pięć lat później wielkość produkcji ma jeszcze bardziej wzrosnąć, nawet do 730 GWh.

Ta ostatnia prognoza obejmuje m.in. plany Elona Muska związane z budową fabryki Tesli pod Berlinem. Będzie ona prawdopodobnie największą fabryką ogniw akumulatorowych na świecie, z produkcją rzędu 250 GWh, odpowiadając za prawie cały wzrost europejskiego rynku baterii do samochodów po roku 2025.

Gdańsk i Piemont

Faktyczna wielkość łącznej produkcji może okazać się jeszcze wyższa, bo w ostatnim czasie zapowiedziano kolejne inwestycje, których jeszcze nie uwzględniono w podsumowaniach raportu T&E. Wśród nich są wspomniane plany szwedzkiej firmy Northvolt, która ma zbudować wartą 200 mln dol. fabrykę baterii w Gdańsku. Zdolności produkcyjne zakładu mają w pierwszym etapie wynieść 5 GWh. W perspektywie miałyby wzrosnąć do 12 GWh. Dużą fabrykę o zdolnościach 45 GWh planuje Italvolt we włoskim Piemoncie, niedaleko Turynu. Kolejny zakład miałby powstać w rejonie Walencji w Hiszpanii, a jego inwestorem byłby Valencian Battery Alliance.

Sama produkcja baterii w przyszłości stanie się bardziej ekologiczna. Dzięki nowej dyrektywie bateryjnej, nad którą toczą się prace, w 2035 roku ok. 20 proc. litu i 65 proc. kobaltu do produkcji baterii w Europie, będzie pochodziło z recyklingu.

Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową