Polska, dzięki inwestycjom koreańskiego LG Energy Solutions i szwedzkiego Northvolt, będzie do końca 2023 roku największym w Europie producentem baterii litowo-jonowych do samochodów elektrycznych – zapowiada Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych w oparciu o mający się ukazać w poniedziałek raport brukselskiej organizacji Transport & Environment (T&E).
Według raportu „From dirty oil to clean batteries", już w tym roku europejska produkcja baterii ma pokryć całe zapotrzebowanie koncernów motoryzacyjnych produkujących w Europie samochody elektryczne. Do tej pory większość baterii dostarczana do europejskich producentów aut produkowana była w Azji. Ale zdaniem T&E, ta branża ma już charakter strategiczny, więc uniezależnienie się od dostaw azjatyckich producentów jest zadaniem priorytetowym.
Projekt wart miliardy
Obecnie największym w Europie zakładem produkującym baterie jest należąca do LG Energy Solution Wrocław (dawne LG Chem) fabryka w Biskupicach Podgórnych w gminie Kobierzyce. Całkowity jej koszt po zakończeniu rozbudowy przekroczy 3,2 mld euro. Wraz z zakończeniem IV etapu prac zakłady osiągną docelową moc produkcji na poziomie 100 GWh oraz zwiększą zatrudnienie o kolejnych kilkuset pracowników (obecnie pracuje tam 9 tys. osób). Jednak po 2023 r. liderem produkcji baterii dzięki planowanym i już realizowanym tam inwestycjom mają zostać Niemcy, a Polska spadnie na drugie miejsce.
Raport T&E ocenia, że według planowanych nakładów inwestycyjnych, ogłoszonych do stycznia 2021 roku, cały europejski sektor produkcji ogniw litowo-jonowych w 2025 roku osiągnie zdolności produkcyjne na poziomie 460 GWh. Dla porównania, w 2020 r. zdolności produkcyjne europejskich fabryk wynosiły 49 GWh. W pięć lat później wielkość produkcji ma jeszcze bardziej wzrosnąć, nawet do 730 GWh.
Ta ostatnia prognoza obejmuje m.in. plany Elona Muska związane z budową fabryki Tesli pod Berlinem. Będzie ona prawdopodobnie największą fabryką ogniw akumulatorowych na świecie, z produkcją rzędu 250 GWh, odpowiadając za prawie cały wzrost europejskiego rynku baterii do samochodów po roku 2025.