Ile pojazd jest wart po roku, a ile po pięciu latach

Najwięcej, bo ponad 30 proc. początkowej wartości, samochód traci w pierwszym roku używania. W drugim roku jest to ok. 10 proc., a w kolejnych 6 – 8 proc. rocznie

Publikacja: 20.11.2008 01:22

Ile pojazd jest wart po roku, a ile po pięciu latach

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Najwięcej, bo ponad 30 proc. początkowej wartości, samochód traci w pierwszym roku używania. W drugim roku jest to ok. 10 proc., a w kolejnych 6 – 8 proc. rocznie.

Duży wpływ na utratę wartości auta ma liczba przejechanych kilometrów. Bo im większy przebieg, tym większe zużycie silnika i podzespołów.Najbardziej na wartości tracą samochody luksusowe oraz z bogatym wyposażeniem. Nie zmienia to faktu, że wyposażenie ponadstandardowe może ułatwić późniejszą sprzedaż na rynku wtórnym.

Cena samochodu używanego zależy też od promocji w salonach z nowymi autami. Jeśli producent zaproponuje duże i dłużej dostępne upusty na dany model, wartość rynkowa naszego samochodu w ciągu pierwszych 9 – 12 miesięcy jego eksploatacji jest ustalana na podstawie obniżonej ceny.

Ważne jest również to, czy producent wprowadza istotne zmiany w modelu. Jeśli auto w danej wersji zostało wycofane z produkcji, jego wartość na rynku jest niższa w porównaniu z samochodem z tego samego rocznika, ale w nowej wersji.

Wolniej na wartości tracą samochody cieszące się dobrą opinią na rynku. W Polsce są to auta japońskie, np. Toyota, Honda, i niemieckie, np. Volkswagen, Audi, Opel. Należą one do dziesiątki najchętniej kupowanych.

Przez lata w naszym kraju wolniej taniały samochody z silnikiem Diesla niż z silnikami benzynowymi. Ale tendencja ta powoli się zmienia, od kiedy olej napędowy zaczął drożeć. Na wartość używanego auta wpływa też jego stan techniczny i sposób eksploatacji (jeśli był to pojazd firmowy, jego wartość mocniej spada). Kupujący zwracają poza tym uwagę na to, czy auto było garażowane, ilu miało właścicieli, gdzie były przeprowadzane przeglądy.

[ramka][srodtytul]Co na wykresach[/srodtytul]

- Podajemy wartość samochodu po roku, dwóch, trzech, czterech i pięciu latach eksploatacji, wyrażoną w procentach.

- Założyliśmy, że auto przejeżdża rocznie 20 tys. kilometrów.

- Klasy aut: A, B, C, D

A – pojazdy najmniejsze, długość nadwozia ok. 3,5 m, przeznaczone do jazdy po mieście,

B – samochód o długości ok. 3,7 m, do jazdy po mieście, ale często pełni też funkcję auta rodzinnego,

C – auta kompaktowe,

D – klasa średnia, samochody o długości ok. 4,5 m, podstawowym rodzajem nadwozia jest sedan. [/ramka]

Najwięcej, bo ponad 30 proc. początkowej wartości, samochód traci w pierwszym roku używania. W drugim roku jest to ok. 10 proc., a w kolejnych 6 – 8 proc. rocznie.

Duży wpływ na utratę wartości auta ma liczba przejechanych kilometrów. Bo im większy przebieg, tym większe zużycie silnika i podzespołów.Najbardziej na wartości tracą samochody luksusowe oraz z bogatym wyposażeniem. Nie zmienia to faktu, że wyposażenie ponadstandardowe może ułatwić późniejszą sprzedaż na rynku wtórnym.

Biznes
Twój Biznes | Bitcoin bije kolejne rekordy
Biznes
Cypryjski bank ostrzega: Polska wśród głównych celów cyberprzestępców
Biznes
Na polską zbrojeniówkę spadnie deszcz pieniędzy. Kto może zyskać?
Biznes
NIK wykryła potężne nieprawidłowości w Poczcie Polskiej. Sprawa trafi do prokuratury i CBA
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Małe firmy w Polsce zmagają się z rosnącymi kosztami
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje