Najwięcej, bo ponad 30 proc. początkowej wartości, samochód traci w pierwszym roku używania. W drugim roku jest to ok. 10 proc., a w kolejnych 6 – 8 proc. rocznie.
Duży wpływ na utratę wartości auta ma liczba przejechanych kilometrów. Bo im większy przebieg, tym większe zużycie silnika i podzespołów.Najbardziej na wartości tracą samochody luksusowe oraz z bogatym wyposażeniem. Nie zmienia to faktu, że wyposażenie ponadstandardowe może ułatwić późniejszą sprzedaż na rynku wtórnym.
Cena samochodu używanego zależy też od promocji w salonach z nowymi autami. Jeśli producent zaproponuje duże i dłużej dostępne upusty na dany model, wartość rynkowa naszego samochodu w ciągu pierwszych 9 – 12 miesięcy jego eksploatacji jest ustalana na podstawie obniżonej ceny.
Ważne jest również to, czy producent wprowadza istotne zmiany w modelu. Jeśli auto w danej wersji zostało wycofane z produkcji, jego wartość na rynku jest niższa w porównaniu z samochodem z tego samego rocznika, ale w nowej wersji.
Wolniej na wartości tracą samochody cieszące się dobrą opinią na rynku. W Polsce są to auta japońskie, np. Toyota, Honda, i niemieckie, np. Volkswagen, Audi, Opel. Należą one do dziesiątki najchętniej kupowanych.