Adamed tworzy grupę farmaceutyczną

Po przejęciach, jako grupa farmaceutyczna, chcemy rosnąć szybciej niż rynek – mówią właściciele Adamedu w rozmowie z Beatą Chomątowską

Publikacja: 17.02.2011 16:00

Adamed tworzy grupę farmaceutyczną

Foto: Fotorzepa

[b]Jak po przejęciu Polfy Pabianice i Agropharmu wygląda grupa Adamed?[/b]

Podzieliliśmy zadania między spółkami. Zakłady w Ksawerowie i Pabianicach będą głównymi zakładami produkcyjnymi grupy, Ksawerów nadal będzie wytwarzać formy suche leków. Centrum sprzedaży i marketingu dla preparatów oferowanych na receptę będzie działać w Pieńkowie. Dla leków bez recepty i suplementów diety stworzyliśmy natomiast osobne centrum w dotychczasowej siedzibie Agropharmu, pod nazwą Adamed Consumer Healthcare. Badania nad nowymi lekami i zarządzanie całością projektów będą się odbywać w Pieńkowie i Pabianicach.

[b]Znika marka Agropharm, a co z Polfą Pabianice?[/b]

Produkty Agropharmu, czyli leki bez recepty i suplementy diety, będą sprzedawane pod marką Adamed Consumer Healthcare. Wzmacniamy Pabianice przez przeniesienie tam produkcji z Pieńkowa. Marka Polfy Pabianice zostaje na rynku. Zadecydowały o tym jej 120-letnia tradycja i duża rozpoznawalność na rynkach wschodnich. Adamed ma już od kilku lat m.in. przedstawicielstwo na Ukrainie, a portfolio i marka Polfy dodatkowo wzmocnią możliwość promocji tam leków naszej grupy.

[b]Przejęcie Polfy Pabianice i Agropharmu zwiększyło ubiegłoroczny wynik całej grupy?[/b]

Przychody grupy Adamed w 2010 r. wyniosły 576 mln zł, w tym wzrost dawnej grupy Adamed to prawie 30 proc. Agropharm wypracował przychody na poziomie porównywalnym z poprzednim rokiem – ok. 12 mln zł. Na tym tle nie najlepiej wypadła Polfa Pabianice, która w 2009 r. miała 190 mln zł przychodów, a w 2010 r. – 150 mln zł.

[b]Skąd taki spadek? [/b]

To efekt zmian w systemie dystrybucji spółki. Miała zbyt duże zapasy. Do tego dołączyły się jeszcze działania hurtowni, które też optymalizowały swoją sprzedaż.

[b]Po co w takim razie Adamedowi jeszcze jedna Polfa?[/b]

Polfa Warszawa ma technologie, którymi nie dysponuje ani Adamed, ani Polfa Pabianice. Produkuje dzięki temu m.in. formy sterylne (leki w ampułkach, m.in. krople do oczu). Ma w portfolio m.in. syropy – bardzo dobrze uzupełniałaby się z ofertą grupy Adamed. Kupując spółkę, zyskalibyśmy też preparaty przeznaczone do sprzedaży wyłącznie na rynku szpitalnym, czyli de facto nowy kanał dystrybucji. Spółka Adamed Consumer Healthcare poszerzyłaby ofertę o leki bez recepty wytwarzane przez Polfę Warszawa. Wzmocniłaby się też nasza pozycja przetargowa na rynkach zagranicznych, m.in. Rosji, Ukrainy i krajów bałtyckich, gdzie sprzedawane są też leki Polfy.

[b]Po przejęciu produkcja z Polfy Warszawa też zostałaby przeniesiona do Pabianic?[/b]

Nie, Polfa Warszawa działałaby nadal jako osobna spółka. Rozważane przeniesienie tej obecnej produkcji z zakładów na Karolkowej w okolice Warszawy byłoby bardzo kosztowne i wymaga jeszcze bardziej szczegółowych analiz. Można je rozważać tylko w długoterminowej perspektywie i wspólnie z doświadczeniami w tym obszarze Polfy Warszawa.

[b]Gdyby Adamed miał i Polfę Pabianice, i Polfę Warszawa, nie kusiłoby go, żeby zrealizować nigdy niespełnione zapowiedzi Polskiego Holdingu Farmaceutycznego o wprowadzeniu tych spółek na giełdę?[/b]

Odkąd działa Adamed, myślenie o giełdzie zawsze jest gdzieś w tle. I na pewno ta giełda kiedyś w historii spółki się pojawi. Jednak jak wielokrotnie powtarzaliśmy, wejście na rynek kapitałowy nie jest dla nas celem samym w sobie. Miałoby sens, gdyby stwarzało szansę pozyskania środków na strategiczne plany rozwoju.

[b]Na przykład?[/b]

Choćby zagraniczną ekspansję. Przy scenariuszu przejęcia Polfy Warszawa giełda wydaje się naturalną konsekwencją, kolejnym logicznym krokiem przy rozrośnięciu się grupy do tak dużych rozmiarów. Ale też na pewno nie stałoby się to z dnia na dzień, bo na tym etapie trudno jeszcze ocenić, jak sama Polfa Warszawa jest przygotowana na podobny ruch.

[b]Adamed ma wystarczające środki na zakup Polfy Warszawa?[/b]

Tak, częściowo możemy przeznaczyć własne środki, częściowo będziemy się posiłkować finansowaniem zewnętrznym. Nie będzie z tym kłopotów, bo firma nie ma w tej chwili żadnych kredytów.

[b] Przy poprzednim podejściu do prywatyzacji Polfy Warszawa ofertę złożył tylko Adamed, tym razem jest to wspólna oferta Adamedu i Polfy Pabianice. Dlaczego?[/b]

Gdyby do transakcji doszło, bralibyśmy pod uwagę zaangażowanie w nią środków Polfy Pabianice. Wspólną ofertę złożyliśmy też dlatego, że chcemy, aby Polfa Pabianice poczuła się częścią grupy. Niedawno sama była prywatyzowana, teraz ma szansę uczestniczyć w tym procesie po drugiej stronie.

[b]Czemu Adamed nie złożył oferty na Polfę Tarchomin, trzecią spółkę Polskiego Holdingu Farmaceutycznego, która też jest prywatyzowana?[/b]

Angażujemy się tylko w takie inwestycje, które mają dla nas sens biznesowy jako dla inwestora branżowego.

[b]Jeśli Polski Holding Farmaceutyczny wybierze innego inwestora dla Polfy Warszawa, macie plan B?[/b]

Będziemy szukać innych okazji do przejęć na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. Monitorujemy też rynek pod kątem nowych cząsteczek opracowywanych przez niewielkie firmy biotechnologiczne. Nie wykluczamy opcji zakupu takich projektów, jeśli pojawiłoby się coś dla nas szczególnie interesującego.

[b]Jakie inne plany – poza przejęciem Polfy Warszawa – ma na ten rok grupa Adamed?[/b]

Jako grupa chcemy rosnąć szybciej niż rynek. Zakładamy dwucyfrowy wzrost przychodów, zdając sobie jednocześnie sprawę, że nie będzie to łatwe ze względu na coraz silniejszą konkurencję. Na rynkach eksportowych wzrost powinien być znacznie większy. W 2010 r. nasz eksport wzrósł o ok. 15 proc. w stosunku do poprzedniego roku, w tym np. na Ukrainie o 65 proc. Chcemy wejść na nowe rynki: Kazachstan, Wietnam, Azerbejdżan, Włochy. Planujemy też wprowadzenie na rynki eksportowe kilka nowych leków licencyjnych, np. kardiologiczne, neurologiczne i okulistyczne.

[b]Jak po przejęciu Polfy Pabianice i Agropharmu wygląda grupa Adamed?[/b]

Podzieliliśmy zadania między spółkami. Zakłady w Ksawerowie i Pabianicach będą głównymi zakładami produkcyjnymi grupy, Ksawerów nadal będzie wytwarzać formy suche leków. Centrum sprzedaży i marketingu dla preparatów oferowanych na receptę będzie działać w Pieńkowie. Dla leków bez recepty i suplementów diety stworzyliśmy natomiast osobne centrum w dotychczasowej siedzibie Agropharmu, pod nazwą Adamed Consumer Healthcare. Badania nad nowymi lekami i zarządzanie całością projektów będą się odbywać w Pieńkowie i Pabianicach.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?