Reklama
Rozwiń

Wzrosną inwestycje w wodór

Zapowiadane wsparcie dla projektów zeroemisyjnego paliwa powinno się przyczynić nie tylko do intensyfikacji badań nad technologiami jego wytwarzania, ale i do rozpoczęcia masowej produkcji oraz skokowego wzrostu popytu.

Publikacja: 13.08.2020 21:00

W przyszłym roku Orlen chce uruchomić w biorafinerii w Trzebini instalacje, dzięki którym będzie pow

W przyszłym roku Orlen chce uruchomić w biorafinerii w Trzebini instalacje, dzięki którym będzie powstawał wodór nadający się do zasilania pojazdów mechanicznych

Foto: materiały prasowe

W ostatnich miesiącach Komisja Europejska mocno postawiła na rozwój branży wodorowej, co uwidoczniła m.in. w opublikowanej strategii dotyczącej tego paliwa. W przyjętym dokumencie założono, że do 2050 r. na rozwój zielonego wodoru wytwarzanego z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii ma być przeznaczona kwota z przedziału 180–470 mld euro, a na niskoemisyjny wodór produkowany z paliw kopalnych 3–18 mld euro. Założono też, że już od 2030 r. wodór z odnawialnych źródeł będzie wykorzystywany na szeroką skalę. Na rozwój tego typu technologii stawiają też polskie spółki.

Czytaj także: Świat idzie w wodór

Paliwo do pojazdów

I tak Lotos podpisał m.in. list intencyjny dotyczący współpracy intensyfikującej prace nad rozwojem technologii wykorzystania wodoru w transporcie samochodowym z Toyota Motor Poland. Zainicjował też współpracę z PKP Energetyka przy realizacji przedsięwzięć zmierzających do wykorzystania wodoru w transporcie, zwłaszcza kolejowym. Ponadto jest w trakcie realizacji projektu Pure H2, którego celem jest budowa instalacji do produkcji wodoru o czystości 99,999 proc. – Jeśli chodzi o zaawansowanie tej wartej 10 mln euro inwestycji, to obecnie trwają postępowania wyboru kontrahenta. Równolegle Grupa Lotos przygotowuje kolejne projekty oraz składa wnioski o ich dofinansowanie w ramach konkursów, zarówno krajowych, jak i unijnych – mówi Paweł Majewski, prezes Lotosu.

Wodór na własne potrzeby wytwarza już Orlen. Koncern deklaruje, że będzie sukcesywnie zwiększał produkcję dzięki licznym inwestycjom, z których część zostanie zrealizowana już w 2021 r. Co ważniejsze, produkowane paliwo będzie jakości niezbędnej do napędu samochodów. Do końca sierpnia Orlen chce ogłosić przetarg na realizację inwestycji na terenie zakładu Anwil we Włocławku. – Powstanie tam hub wodorowy, którego moce produkcyjne szacujemy na 600 kg doczyszczonego wodoru na godzinę. Zostanie tam stworzony pełen kompleks wodorowy obejmujący układ doczyszczający, infrastrukturę magazynową, logistyczną, a przede wszystkim stację tankowania – podaje biuro prasowe Orlenu. Strategiczna dla całej grupy jest też inwestycja realizowana w biorafinerii w Trzebini. W przyszłym roku w ramach instalacji do produkcji glikolu zostanie tam uruchomiona technologia do doczyszczania wodoru.

Nowe rozwiązania

Niedawno z programem wodorowym ruszyła grupa PGNiG. Składa się na niego kilka projektów. – W 2021 r. chcemy uruchomić stację tankowania pojazdów wodorem. W 2022 r. rozpoczniemy własną produkcję wodoru, a w 2023 r. planujemy zakończyć testy przesyłu gazu w doświadczalnej sieci gazowej w Odolanowie – zapewnia biuro prasowe PGNiG. Dodaje, że budżet przyjętego programu zakłada wydatki na poziomie 31 mln zł w ciągu pięciu lat. Są to środki własne PGNiG, które spółka zamierza uzupełnić dofinansowaniem zewnętrznym.

JSW jest w trakcie dialogu technicznego z dostawcami technologii pozyskiwania wodoru z gazu koksowniczego. Ponadto opracowała już wewnętrzne analizy i studium wykonalności dla tego projektu. Wkrótce powinien on przejść w fazę realizacji, którą poprzedzi ogłoszenie postępowania przetargowego. – Projekt dotyczy pozyskiwania wodoru z gazu koksowniczego o wysokiej czystości z przeznaczeniem do zasilania ogniw paliwowych. Planowana data zakończenia projektu jest zależna od uzyskania zgód korporacyjnych – wstępnie zakłada się koniec 2022 r. – informuje Sławomir Starzyński, rzecznik JSW. Planowane nakłady będą wynosić od kilkudziesięciu do kilkuset milionów złotych w zależności od ostatecznej skali projektu.

Tauron pod koniec 2019 r. zakończył realizację projektu badawczo-rozwojowego CO2-SNG. W jego ramach zaprojektowano i wykonano instalację pilotażową na terenie Elektrowni Łaziska przeznaczoną do produkcji wodoru w procesie elektrolizy oraz jego przetwarzania w syntetyczny gaz ziemny. Obecnie trwają prace rozwojowe zmierzające do pozyskania finansowania zewnętrznego na podobny projekt, ale już o charakterze biznesowym.

W technologie wodorowe inwestuje firma Biomass Energy Project. – Kontynuujemy prace w zakresie sorbentów biowęglowych wodoru, jak również projekty związane z komercyjnym zastosowaniem wodoru do zasilania pojazdów z napędem elektrycznym. Ważnym elementem naszych prac jest fakt, że opracowujemy własne rozwiązania konstrukcyjne i techniczne, a także nawiązujemy współpracę z innymi podmiotami w Polsce i za granicą – mówi Jerzy Drożniewski, prezes BEP. Spółka stara się też o dofinansowanie budowy centrum badawczo-rozwojowego.

Biznes
Ostatni bal na Titanicu? Chudy rosyjski Nowy Rok
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Największe zamówienie w historii polskiej zbrojeniówki. Do HSW trafi 17 mld zł
Biznes
Polskie firmy wchodzą na rynek USA. Czy wprowadzenie ceł im zaszkodzi?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Biznes
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku