Volvo bliżej produkcji w Chinach

Szwedzkie Volvo pokonało główną przeszkodę w uzyskaniu pełnej zgody rządu w Pekinie na rozpoczęcie produkcji w Chinach

Publikacja: 05.04.2013 12:23

Kierownictwo Volvo Car liczy, że sprzedaż aut tej marki nabierze tempa po uruchomieniu w czerwcu jednej z dwóch montowni, jakie zamierza uruchomić wspólnie z firmą matką, Zhejiang Geely Holding w Chengdu, w południowo-zachodniej części kraju. Zakład będący na ukończeniu będzie mógł wypuszczać 125 tys. samochodów rocznie. Szwedzi chcą także uruchomić w Chinach fabrykę silników.

Dla podjęcia działalności produkcyjnej firma musi uzyskać zgodę kilku chińskich resortów i centralnych urzędów, a ostatecznie rządu, Rady Państwa. Ten ostatni nie wydał jeszcze oficjalnej, ostatecznej decyzji w sprawie obu montowni i fabryki silników, ale według dwóch informatorów dał już zielone światło na rozpoczęcie przez Volvo i Geely produkcji w tych trzech zakładach.

Montownia w Chengdu otrzymała wstępną zgodę w październiku, a w Daqing, na połnocnym wschodzie kraju, w lutym. Fabryka silników w Zhangjiakou pod Pekinem z mocą produkowania 300 tys. sztuk rocznie, otrzymała zezwolenie w lutym.

Volvo ogłosiło na początku 2011 r. ambitny plan wykorzystania popytu w Chinach na samochody segmentu premium, aby zwiększyć w tym kraju sprzedaż z 422 tys. w 2012 r. do 800 tys. w 2020 r. Początki okazały się trudne, bo Volvo poniosło w I półroczu 2012 stratę netto, prezes Stefan Jacoby musiał odejść, a w całym roku sprzedaż zmalała o 11 proc.

Przedstawiciel kierownictwa firmy wyjaśnił jednak, że spadek wynikał z powszechnego fałszowania danych przez dealerów, zainteresowanych premiami za zwiększanie sprzedaży. Po korekcie okazało się, że sprzedaż wzrosła o 15 proc.

- Ostateczna decyzja jest w gestii Rady Państwa i naszym zdaniem jest ona za rozwojem Volvo Car w Chinach — oświadczył rzecznik firmy, Per-Ake Fröberg. — Grupa Volvo Car ściśle realizuje chińską politykę przemysłową dotyczącą w kwestii procedur występowania o licencje na działalność — dodał.

Ani Volvo, ani Geely nie ujawniły dotąd, jakie modele planują produkować w Chengdu i Daqing, ale nieoficjalnie wiadomo, że w pierwszym zakładzie będzie powstawać sedan V60 o wydłużonym rozstawie osi, opracowany specjalnie dla chińskich odbiorców.

Zakład ma oficjalnie ruszyć w czerwcu i będzie dążyć do osiągnięcia pełnej mocy produkcyjnej przed końcem roku. Szwedzi wyprodukowali już około 40 samochodów S60 w ramach wersji pilotażowej dla sprawdzenia jakości i dokonania ewentualnych poprawek.

Montownia w Daqing ma zacząć produkcję w połowie przyszłego roku. Oczekuje się, że będą w niej powstawać pojazdy sportowo-użytkowe, np. XC90. Jeden z informatorów wyjaśnił, że XC90 zostanie całkowicie przeprojektowany, ale w Daqing będzie powstawać obecna wersja. Nowa będzie eksportowana do Chin ze Szwecji.

Prezes Volvo, Hakan Samuelsson ujawnił podczas salonu w Nowym Jorku, ze Szwedzi pokażą pod koniec 2014 r. pierwsze nowe auto wyprodukowane jako firma należąca do Geely Holding. Będzie to następca krzyżówki (crossover) XC90. Płytę podłogową SPAzaprojektowano i wyprodukowano w Szwecji. Będzie też używana do posadowienia następcy flagowego auta firmy, sedana S80. Płyta jest dostosowana do montowania rożnego rodzaju układów napędu, także pierwszego systemu hybrydowego plug-in.

Volvo opracowuje wspólnie z Geely nową kompaktową płytę dla mniejszych pojazdów, niektóre z nich będą powstawać w Chengdu. Samulesson dodał, że firma zastanawia się nad rozszerzeniem gamy swych produktów o mniejsze subkompakty, jak to zrobili już konkurenci z segmentu premium, BMW i Mercedes-Baenz. Ta płyta byłaby także wynikiem współpracy z Geely.

Kierownictwo Volvo Car liczy, że sprzedaż aut tej marki nabierze tempa po uruchomieniu w czerwcu jednej z dwóch montowni, jakie zamierza uruchomić wspólnie z firmą matką, Zhejiang Geely Holding w Chengdu, w południowo-zachodniej części kraju. Zakład będący na ukończeniu będzie mógł wypuszczać 125 tys. samochodów rocznie. Szwedzi chcą także uruchomić w Chinach fabrykę silników.

Dla podjęcia działalności produkcyjnej firma musi uzyskać zgodę kilku chińskich resortów i centralnych urzędów, a ostatecznie rządu, Rady Państwa. Ten ostatni nie wydał jeszcze oficjalnej, ostatecznej decyzji w sprawie obu montowni i fabryki silników, ale według dwóch informatorów dał już zielone światło na rozpoczęcie przez Volvo i Geely produkcji w tych trzech zakładach.

Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy