Uszkodzony drugi podmorski kabel internetowy. Nikt nie wierzy, że to przypadek

Po tym, jak w poniedziałek przerwany został podmorski kabel internetowy Finlandia-Niemcy, dziś wiadomo, że także drugie podobne połączenie między Szwecją a Litwą zostało uszkodzone. NATO analizuje oba zdarzenia.

Publikacja: 19.11.2024 17:07

Boris Pistorius, niemiecki minister obrony.

Boris Pistorius, niemiecki minister obrony.

Foto: Reuters

Uszkodzenie dwóch podmorskich kabli komunikacyjnych na Morzu Bałtyckim należy uznać za sabotaż, stwierdził we wtorek, 19 listopada, minister obrony Niemiec, gdy siły zbrojne Litwy zaostrzyły kontrolę swoich wód terytorialnych.

- Nikt nie wierzy, że te kable zostały uszkodzone przez przypadek. Nie chcę też wierzyć w teorię, że to kotwice statków przypadkowo spowodowały szkody – powiedział Boris Pistorius, niemiecki minister obrony cytowany przez agencję Reutera.

Kabel C-Lion 1 leży niedaleko gazociągu Nord Stream

W poniedziałek nad ranem przestał działać kabel telekomunikacyjny C-Lion 1 łączący Finlandię i Niemcy. Zdaniem firmy Cinia, właściciela kabla, do czasu rozpoczęcia prac naprawczych nie da się ocenić, co mogło być przyczyną uszkodzeń. Jednak z uwagi na to, że noszą one znamiona „działań zewnętrznych” trudno wykluczyć celowe uszkodzenie. Firma podała, że ​​naprawy tego rodzaju trwają zwykle do 15 dni. Kabel znajduje się kilkaset metrów od rosyjskiego gazociągu Nord Stream.

Czytaj więcej

Przerwany podwodny kabel internetowy Finlandia-Niemcy. Wywiad ostrzegał przed Rosjanami

Dziś już wiadomo, że kabel C-Lion 1 nie jest jedynym, który był celem sabotażu. Także w poniedziałek zostało przerwane podmorskie kablowe połączenie Szwecji z Litwą. Oba zdarzenia dzieli zaledwie kilka godzin.

- To nie jest uszkodzenie częściowe, ale całkowite – powiedział rzecznik Arelionu, właściciela i operatora kabla łączącego Litwę ze Szwecją. Szef Krajowego Komitetu Zarządzania Kryzysowego Vilmantas Vitkauskas powiedział, komentując uszkodzenia kabli łączących Litwę ze Szwecją, że obecnie analizowane są przyczyny zdarzeń, w tym wersja sabotażu.

To nie są uszkodzenia naturalne

- Eksperci twierdzą, że mówimy o uszkodzeniach fizycznych lub mechanicznych, uszkodzenia te nie są związane z żywiołami, zjawiskami naturalnymi – powiedział Vitkauskas. Na razie opracowywane są dwie wersje: uszkodzenie nie było zamierzone, mogło nastąpić przez kotwicę statku handlowego lub było wynikiem sabotażu.

Według niego na Morzu Bałtyckim niemal jednocześnie odnotowano dwa incydenty. Według aktualnej wersji zdarzeń miały one miejsce w dużej odległości od siebie i nie na wodach terytorialnych Litwy czy wolnej strefy ekonomicznej, ale na wodach międzynarodowych. Vitkauskas zauważył, że dokładne miejsce wyrządzenia szkód jest obecnie ustalane przez statki NATO i ma nadzieję, że informacje pojawią się dzisiaj.

Uszkodzenie podmorskich kabli: NATO wkracza do akcji

Według głównej wersji oba kable mógł uszkodzić ten sam statek. - Niekoniecznie jest to statek, o którym teraz myślimy i mówimy. Jak wspomniałem, jeśli byłby to sabotaż lub dywersja, statek mógłby zostać wykorzystany do odwrócenia uwagi, więc jest za wcześnie, aby cokolwiek powiedzieć – dodał Litwin, cytowany przez portal Delfi. 

Fińskie Krajowe Biuro Śledcze poinformowało z kolei, że wszczęto dochodzenie w sprawie uszkodzeń kabli. W dochodzeniu uczestniczy strona litewska, która wysłała w rejon uszkodzenia swoje okręty patrolowe.

Regionalni członkowie NATO wspólnie analizują to, co się stało, powiedział rzecznik litewskiej armii, dodając, że marynarka wojenna zintensyfikowała patrole.

Uszkodzenie dwóch podmorskich kabli komunikacyjnych na Morzu Bałtyckim należy uznać za sabotaż, stwierdził we wtorek, 19 listopada, minister obrony Niemiec, gdy siły zbrojne Litwy zaostrzyły kontrolę swoich wód terytorialnych.

- Nikt nie wierzy, że te kable zostały uszkodzone przez przypadek. Nie chcę też wierzyć w teorię, że to kotwice statków przypadkowo spowodowały szkody – powiedział Boris Pistorius, niemiecki minister obrony cytowany przez agencję Reutera.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Palikot stracił kamienicę za długi wobec firm pożyczkowych, sprzedaje kościół
Biznes
Indie nie chcą diamentów z Rosji. Sankcje działają, handel zamarł
Biznes
Polska zbrojeniówka nie podbije Ukrainy. Przełomu nie ma i nie będzie
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Szanse polskich firm na odbudowę Ukrainy
Materiał Promocyjny
Europejczycy chcą ochrony klimatu, ale mają obawy o koszty
Biznes
Europejskie plastiki coraz mniej konkurencyjne