Polski biznes rodzinny potrafił wykorzystać inflację. Zdecydowana większość, bo aż 88 proc. jego przedstawicieli biorących udział w badaniu PwC pochwaliła się zwiększeniem przychodów ze sprzedaży w 2022 r., przy czym aż 68 proc. osiągnęło tu dwucyfrowy wzrost - wynika z opublikowanej w czwartek polskiej edycji globalnego Badania Firm Rodzinnych “Family Business Survey 2023” , które opracowała firma PwC Polska.
Okazało się, że rodzinni przedsiębiorcy w Polsce lepiej poradzili sobie z ubiegłorocznym wyskokiem inflacji niż ogół badanych firm z 82 krajów. W skali globalnej udział tych ze wzrostem przychodów w 2022 r. był wyraźnie mniejszy (71 proc.), a z kolei większa grupa (8 proc. podczas gdy w Polsce 5 proc.) zakończyła zeszły rok ze spadkiem sprzedaży.
Czytaj więcej
Dalszego wzrostu inflacji i kosztów prowadzenia działalności – tego obawia się 91 proc. mikro i 72 proc. małych i średnich firm w Polsce.
Jak komentuje Krzysztof Sieczkowski, partner i lider Praktyki Polskich Firm Prywatnych w PwC Polska, dane te pokazują, jak dobrze polskie firmy rodzinne opanowały zdolność radzenia sobie z kryzysem. - Pandemia Covid, zakłócenia w łańcuchach dostaw, wojna w Ukrainie czy wysoka inflacja, pokazały w jak trudnym, zmiennym i wymagającym otoczeniu funkcjonujemy, a nasze badanie wskazuje, że firmy rodzinne bardzo często radzą sobie z wyzwaniami lepiej niż pozostałe segmenty gospodarki - zaznacza Sieczkowski. Jak wynika z badania, pomimo wybuchu wojny w Ukrainie, która uderzyła w łańcuchy dostaw i w eksportowe zamówienia części firm, rodzinne biznesy nad Wisłą radziły sobie w zeszłym roku nawet lepiej niż w 2021 r. Wtedy o wzroście sprzedaży mówiło 70 proc. a o spadku co dziesiąty z polskich uczestników ubiegłorocznej edycji “Family Business Survey”.
Dobre wyniki w 2022 roku wpłynęły na nastroje polskich rodzinnych firm, które w planach na najbliższe dwa lata mają częściej dalszy wzrost swoich biznesów, niż ogół badanych na świecie. Podczas gdy w skali globalnej 77 proc. przedsiębiorstw spodziewa się w ciągu kolejnych dwóch lat zwiększenia swoich przychodów, a 14 proc. mówi nawet o agresywnym rozwoju, to w Polsce takie założenia ma 88 proc. badanych, przy czym 20 proc. planuje szybki wzrost.