Zagrożone w Europie są inwestycje w budowę i rozbudowę fabryk baterii do elektrycznych samochodów. Mimo że Unia Europejska ma stać się pierwszym obszarem z zakazem sprzedaży aut spalinowych, ponad dwie trzecie potencjalnych zdolności wytwórczych baterii litowo-jonowych szacowanych na 1,2 TWh (odpowiada to 18 mln samochodów elektrycznych) może zostać ograniczonych, opóźnionych, a nawet straconych – ostrzega brukselska organizacja Transport & Environment.
Przyczyną byłaby utrata konkurencyjności europejskich lokalizacji na rzecz USA, które poprzez nową ustawę dotyczącą redukcji inflacji (Inflation Reduction Act) oferują inwestorom bardzo duże ulgi podatkowe. – Jeśli Europa nie będzie konkurencyjnym rynkiem dla elektromobilności, to inwestorzy zrezygnują z projektów na naszym kontynencie i zainwestują gdzieś indziej. Wtedy Europa będzie tylko importować gotowe baterie, lub nawet całe samochody – mówi Rafał Bajczuk, starszy analityk ds. polityki Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.
Tesla woli USA
W porównaniu z 2021 r., gdy Europa jeszcze była liderem w nowych projektach związanych z czystym transportem, sytuacja zmieniła się radykalnie. Według BloombergNEF 41-procentowy europejski udział w globalnych inwestycjach w produkcję baterii litowo-jonowych stopniał w ubiegłym roku do zaledwie 2 proc., podczas gdy tego rodzaju inwestycje w USA i Chinach stale rosły.
W raporcie T&E „How not to lose it all”, który opublikowany został w poniedziałek, wymienia się Niemcy, Węgry, Hiszpanię, Włochy i Wielką Brytanię jako kraje, które mogą stracić najwięcej mocy produkcyjnych. Po tym gdy Tesla oświadczyła, że skoncentruje się na produkcji ogniw w USA, niepewny jest rozwój jej gigafabryki pod Berlinem. Podobne zagrożenie dotyczy projektu Northvolt w niemieckim Heide, a także fabryki Italvolt, która może utracić priorytet na rzecz siostrzanego przedsięwzięcia Statevolt w Kalifornii. Raport stawia również pod znakiem zapytania projekty (w Serbii i Hiszpanii) firmy InoBat, która niedawno zapewniła wsparcie dla wspólnego przedsięwzięcia z amerykańską firmą w Indianie.