Europa traci fabryki baterii do aut. Tesla woli USA

Nawet dwie trzecie planowanych na 2030 r. zdolności produkcyjnych może być mocno ograniczonych lub opóźnionych.

Publikacja: 07.03.2023 03:00

Europa traci fabryki baterii do aut. Tesla woli USA

Foto: materiały prasowe

Zagrożone w Europie są inwestycje w budowę i rozbudowę fabryk baterii do elektrycznych samochodów. Mimo że Unia Europejska ma stać się pierwszym obszarem z zakazem sprzedaży aut spalinowych, ponad dwie trzecie potencjalnych zdolności wytwórczych baterii litowo-jonowych szacowanych na 1,2 TWh (odpowiada to 18 mln samochodów elektrycznych) może zostać ograniczonych, opóźnionych, a nawet straconych – ostrzega brukselska organizacja Transport & Environment.

Przyczyną byłaby utrata konkurencyjności europejskich lokalizacji na rzecz USA, które poprzez nową ustawę dotyczącą redukcji inflacji (Inflation Reduction Act) oferują inwestorom bardzo duże ulgi podatkowe. – Jeśli Europa nie będzie konkurencyjnym rynkiem dla elektromobilności, to inwestorzy zrezygnują z projektów na naszym kontynencie i zainwestują gdzieś indziej. Wtedy Europa będzie tylko importować gotowe baterie, lub nawet całe samochody – mówi Rafał Bajczuk, starszy analityk ds. polityki Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Pozostało jeszcze 80% artykułu

119 zł za rok czytania RP.PL

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Biznes
Duży kontrakt dla Rolls-Royce: reaktory dla marynarki wojennej
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Biznes
Unijne firmy przyspieszają w rozwoju AI. Polska zostaje w tyle
Biznes
Producent gier zaatakowany przez hakerów. Skasowali jego stronę www
Biznes
Nowa hala na targach w Kielcach
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Biznes
Globalny kryzys optymizmu groźny dla firm i gospodarki
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej