Nowa platforma i nowe funkcje

Kompaktowe SUV-y to największy segment europejskiego rynku, w którym ma zamiar umocnić się Volkswagen.

Publikacja: 16.05.2016 16:21

Nowa platforma i nowe funkcje

Foto: Bloomberg

SUV-y stały się światowym przebojem. Volkswagen szacuje, że w 2020 roku ich globalna sprzedaż sięgnie 21 mln, czyli wzrośnie o 30 proc. w stosunku do 2015 roku. Na europejskim rynku SUV-y zdobyły 22,5 proc. i zdetronizowały hatchbacki, których udział sięgnął niecałych 22 proc. i był o 0,7 punktu proc. mniejszy niż rok wcześniej. Jak wynika z danych brytyjskiej firmy zajmującej się analizą rynków JATO Dynamics, z salonów dealerskich wyjechało 3,2 mln SUV-ów, o 24 proc. więcej niż w 2015 roku. Wśród modeli z podwyższonym zawieszeniem było niecałe pół mln SUV-ów średniej wielkości, 1,2 mln segmentu B oraz 1,28 mln kompaktowych aut.

Właśnie w tym segmencie pojawił się nowy gracz – VW Tiguan drugiej generacji. Przedstawiciele marki liczą, że powtórzy on sukces pierwszego Tiguana, który od momentu premiery w 2007 roku znalazł nabywców na 2,8 mln egzemplarzy. Tiguan należy do najpopularniejszych modeli marki, obok Golfa, Passata i Polo.

– Samochód nie będzie tak popularny wśród flot jak Passat, gdzie stosunkowo często w ramach jednego zamówienia sprzedawaliśmy nawet 50-100 sztuk – przypuszcza rzecznik marki Tomasz Tonder. – Będą to raczej indywidualne zakupy osób z kierownictwa firm – dodaje rzecznik.

Nowy Tiguan jest o 6 cm dłuży, o 3 cm szerszy i o 3,3 cm niższy od poprzednika. Rozstaw osi wzrósł o 7,7 cm do 2681 mm, powiększając o 29 mm przestrzeń na nogi pasażerów zajmujących miejsca na tylnej kanapie. Współczynnik oporu powietrza Cx wynosi 0,37.

Siedzisko fotela kierowcy zostało podniesione w stosunku do schodzącego modelu o 8 mm. Z kolei tylną kanapę można przesuwać o 180 mm. Przy maksymalnym przesunięciu do przodu pojemność bagażnika wynosi 615 mm, o 145 litrów więcej niż u poprzednika. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy pojemność wzrasta do 1655 litrów.

Nowa platforma

Tiguan to pierwszy SUV grupy, który wykorzystuje nową platformę MQB. Jest ona lżejsza od poprzedniczki i Tiguan drugiej generacji z porównywalnym wyposażeniem waży o 53 kg mniej. Sama karoseria jest o 12 kg lżejsza, a do tego sztywniejsza.

Tiguana można zamówić z jednym z czterech silników benzynowych o mocach od 125 do 220 KM lub jednym z czterech diesli mających od 115 do 240 KM.

Bazowe jednostki TDI 115 KM i TSI 125 KM oferowane są tylko z napędem na przednie koła i mechaniczną skrzynią biegów. Silniki 1.4 TSI oraz 2.0 TDI o mocy 150 KM można połączyć z napędem na wszystkie koła 4Motion oraz z przekładnią DSG. Cztery najmocniejsze silniki 2.0 TSI o mocy 180 i 220 KM oraz 2.0 TDI o mocy 190 i 240 KM seryjnie wyposażono w napęd 4Motion oraz dwusprzęgłową, automatyczną skrzynię biegów. Najmocniejszy silnik może się poszczycić największą mocą jednostkową w segmencie kompaktowych SUV-ów. Znany z Passata 240-konny silnik 2.0 TDI biturbo, osiągający ciśnienie wtrysku o wartości 2500 bar, z jednego litra pojemności skokowej uzyskuje moc 88 kW/119 KM.

W sprzyjających warunkach użytkowania silniki wymagają wymiany oleju co 30 tys. km. Firma obniżyła także koszty użytkowania przygotowując oszczędniejsze silniki.

Tomasz Tonder przypuszcza, że większość klientów wybierze model z napędem na 4 koła i mocniejszym dieslem. – Poprzedni model wybierany był głównie w lepiej wyposażonych, mocniejszych wersjach – wyjaśnia. Dodaje, że liczy na wzrost zainteresowania nowym modelem, który otrzymał wyposażenie stosowane wcześniej tylko w wyższych segmentach. Firma liczy, że ponad połowa sprzedanych w Polsce Tiguanów będzie miała napęd na wszystkie koła.

Bezpieczniej na szosie i w terenie

Nowa platforma pozwoliła na zastosowanie nowych rozwiązań elektronicznych, ułatwiających poruszanie się samochodem. System antypoślizgowy ASR nie tylko zapobiega poślizgowi kół podczas jazdy szosowej, ale w terenie zmienia charakterystykę przekładni kierowniczej oraz amortyzatorów, dostosowując je do bieżących warunków. System stabilizacji toru jazdy ma tryb terenowy, w którym elektronika zapobiega poślizgowi zarówno podczas zjazdu ze stromych zboczy, jak i podjazdów. Na dodatek otoczenie auta jest rozjaśniane przez reflektory doświetlające zakręt.

Na życzenie Tiguan może otrzymać zawieszenie o zmiennej charakterystyce. Kierujący może wybrać ją pokrętłem i zmienić m.in. twardość amortyzatorów. Wersję czteronapędową można zamówić w wykonaniu terenowym, z podniesionym zawieszeniem i zmienionym przodem, który zapewnia większy kąt natarcia.

Samochód jest bezpieczniejszy także na szosie, m.in. dzięki urządzeniu automatycznie rozpoznającemu pieszych i chroniącemu ich przed najechaniem. Trafia ono nawet do podstawowych wersji auta. Tiguan jest pierwszym SUV-em Volkswagena, który otrzymał aktywną maskę. W razie najechania na pieszego lub rowerzystę automatycznie unosi się ona o kilka centymetrów, amortyzując upadek człowieka. Podobnie jak wszystkie modele wykorzystujące platformę MQB, Tiguan wyposażony jest w system wyhamowujący auto po zderzeniu.

Aktywny tempomat działa już od najmniejszych prędkości, pozwalając na bezstresową jazdę w korkach.

Na początek diody i nawigacja

Konstruktorzy zastosowali w Tiguanie światła diodowe, które mają mocniejszy i bielszy snop światła nie tylko od żarówek halogenowych, ale nawet od bi-ksenonów. Na życzenie reflektory wyposażone są w aktywne światła długie, które nie oślepiają innych uczestników ruchu drogowego.

Tiguan otrzymał także lżejsze o 20 proc. fotele. Mogą być regulowane w 14 kierunkach, posiadają funkcję masażu w fotelu kierowcy oraz – na życzenie – podgrzewanie.

Auto w wyższych wersjach może zostać wyposażone w 5- lub 8-calowy monitor z dotykowym, kolorowym ekranem. System informatyczny Tiguana współpracuje ze smartfonami.

Volkswagen przygotował dla Tiguana premierowy pakiet. Tomasz Tonder podkreśla, że będzie on w ofercie przez kilka miesięcy. Zawiera m.in. diodowe światła, system bezkluczykowego uruchamiania pojazdu, radio z 8-calowym ekranem, a w wersji Highline także nawigację.

Biznes
Szykuje się przejęcie na polskim rynku jubilerskim. Gigant jeszcze urośnie
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Biznes
Majątki 500 najbogatszych miliarderów warte 10 bln dolarów. Kto ma najwięcej?
Biznes
Niechciane telefony od agentów nieruchomości. Co na to nowe przepisy?
Biznes
Prof. Andrzej K. Koźmiński: Elon Musk chce być Bogiem. I ma na to pieniądze
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Biznes
Dariusz Miłek: Ścigam się sam ze sobą
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay