Maersk i Shell chcą pozbyć się aktywów w Rosji

Duński armator transportu kontenerowego rozmawia z potencjalnymi nabywcami jego udziału w operatorze portów w Rosji. Brytyjski koncern naftowy chce zbyć z kolei sieć stacji paliw i zakład olejów w Rosji. Powodem w obu wypadkach jest agresja na Ukrainę

Publikacja: 08.05.2022 14:31

Maersk i Shell chcą pozbyć się aktywów w Rosji

Foto: Maersk

Duński Maersk wystawił na sprzedaż udział 30,75 proc. w Global Ports Investments, która odpowiada za funkcjonowanie sześciu terminali kontenerowych w Rosji i dwóch w Finlandii. Duńczycy kupili ten udział w 2012 r. Pozostałymi udziałowcami są państwowy Rosatom i biznesmen Siergiej Sziskariew — podał Reuter.

Duńczycy postanowili pozbyć się swego udziału, aby wyjść całkowicie z Rosji po jej agresji na Ukrainę. Prowadzą już rozmowy z kilkoma potencjalnymi kandydatami do kupna. — Nie wrócimy do Rosji do czasu, aż uznamy, że Rosja znów odgrywa dobrą i konstruktywną rolę na świecie — powiedział na briefingu prezes Maerska, Soren Skou.

Duńczycy wykonali 2 maja ostatnią operację w rosyjskim porcie. W bilansie zaksięgowali straty i odpis na 718 mln dolarów, zostawili w Rosji 20 tys. kontenerów.

Czytaj więcej

Shell zrywa z Gazpromem. Pracownicy wracają do domu

Firma uważana za barometr światowego handlu podała, że zatory w portach z powodu pandemii i zamknięcie przestrzeni powietrznej po rosyjskiej agresji wpłynęły na spadek wysyłki towarów kontenerami i przyspieszyły wzrost stawek w transporcie. „Kolejnymi wyzwaniami są wprowadzane w Chinach ograniczenia związane z COVID-19, ich wpływ na wyniki I kwartału jest ograniczony, ale mogą zwiększyć zatory w portach w najbliższych kwartałach” — stwierdziła duńska firma w bilansie kwartalnym. W całym roku przewiduje zmniejszenie światowego popytu na kontenery do minus plus 1 proc., wcześniej zakładała wzrost o 2-4 proc.

Brytyjski Shell też rozmawia o sprzedaży sieci stacji paliw i fabryki olejów i smarów w Torżoku w Rosji. Wcześniej zawiesił pracę tych stacji i zakładu — poinformował szef koncernu w tym kraju, Siergiej Starodubcew; potwierdził, że trwają negocjacje o cesji. Brytyjczycy odpisali w bilansie 3,9 mld dolarów po opodatkowaniu w związku z decyzją o zaprzestania działalności w Rosji, objęło to też udział w dużym zakładzie sprężania gazu ziemnego.

Biznes
Kolejny duży kontrakt dla polskiej zbrojeniówki. Co kupuje Wojsko Polskie?
Biznes
Gdzie wyrzucić brudne słoiki? Szkło czy zmieszane? Nie wszyscy znają te zasady
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Drożyzna wraca - co dalej z cenami w sklepach?
Biznes
Z zagranicy płynie fala używanych starych aut
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Biznes
Gapowicze w NATO. Które kraje nie wydają wymaganych 2 proc. na obronność?
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje