Prawie 53 mln l wódki sprzedała Polska za granicę w 2010 r. – szacuje Związek Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego. I choć wynik jest o ok. jedną czwartą wyższy niż rok wcześniej, to jako największy producent tego alkoholu w Unii Europejskiej – i czwarty gracz na świecie – nie mamy się nadal czym pochwalić. W całym eksporcie wyrobów spirytusowych Unii wynoszącym 4,6 mln hl (wódki mają w nim udział wynoszący 21 proc.) na polskie marki przypada nieco ponad 3 proc.
Słaba pozycja polskiej wódki za granicą to efekt braku szeroko zakrojonej akcji promocyjnej. – Branża została zostawiona sama sobie przez rząd. Ponadto przedłużająca się prywatyzacja sprawiła, że z opóźnieniem zaczęliśmy ekspansję zagraniczną – mówił wczoraj podczas konferencji Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego. Branża chciała, wzorem Szkotów, stworzyć szlak polskiej wódki. Miał m.in. sprawić, że na polską wódkę zwrócą uwagę kibice, którzy przyjadą na Euro 2012. Spadek popytu oraz kłopoty grupy Belvedere, jednego z inicjatorów strategii promocyjnej (zawiesiła członkostwo w Polskim Przemyśle Spirytusowym), sprawiły jednak, że szlak do tej pory nie powstał. Szanse, że zostanie stworzony przed 2012 r., są bliskie zera.
Jak podaje Polski Przemysł Spirytusowy, największy udział w sprzedaży zagranicznej wódki z Polski ma Unia Europejska. Jego wartość zbliża się do 50 mln euro. Czołowym odbiorcą z 41 mln euro jest Francja. Wynik ten nie oznacza jednak, że Francuzi pokochali nasze marki. Kraj ten jest jedynie pośrednikiem w eksporcie do innych krajów.
Drugie miejsce po Unii zajmują Stany Zjednoczone. Wartość eksportu na tamtejszy rynek sięga 12 mln euro. Taki wynik to zasługa ekspansji poszczególnych firm. Na rynku amerykańskim coraz popularniejsza jest wódka Sobieski produkowana przez Belvedere, trzeciego producenta wódki w Polsce. Tylko w trzecim kwartale 2010 r. sprzedaż tej marki urosła w Stanach Zjednoczonych o 41 proc.
O rynek amerykański zabiega także spółka Wyborowa, czwarty producent wódki w Polsce, do której należy m.in. marka Luksusowa. W 2010 r. sprzedaż tej marki w Stanach Zjednoczonych wyniosła 2 mln litrów.