W 2010 r. o ok. 20 proc. urósł eksport polskiej wódki

W 2010 r. eksport wódki urósł o ok. 20 proc. Nadal jest jednak niewielki

Publikacja: 10.02.2011 01:18

Wódka

Wódka

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Prawie 53 mln l wódki sprzedała Polska za granicę w 2010 r. – szacuje Związek Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego. I choć wynik jest o ok. jedną czwartą wyższy niż rok wcześniej, to jako największy producent tego alkoholu w Unii Europejskiej – i czwarty gracz na świecie – nie mamy się nadal czym pochwalić. W całym eksporcie wyrobów spirytusowych Unii wynoszącym 4,6 mln hl (wódki mają w nim udział wynoszący 21 proc.) na polskie marki przypada nieco ponad 3 proc.

Słaba pozycja polskiej wódki za granicą to efekt braku szeroko zakrojonej akcji promocyjnej. – Branża została zostawiona sama sobie przez rząd. Ponadto przedłużająca się prywatyzacja sprawiła, że z opóźnieniem zaczęliśmy ekspansję zagraniczną – mówił wczoraj podczas konferencji Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego. Branża chciała, wzorem Szkotów, stworzyć szlak polskiej wódki. Miał m.in. sprawić, że na polską wódkę zwrócą uwagę kibice, którzy przyjadą na Euro 2012. Spadek popytu oraz kłopoty grupy Belvedere, jednego z inicjatorów strategii promocyjnej (zawiesiła członkostwo w Polskim Przemyśle Spirytusowym), sprawiły jednak, że szlak do tej pory nie powstał. Szanse, że zostanie stworzony przed 2012 r., są bliskie zera.

Jak podaje Polski Przemysł Spirytusowy, największy udział w sprzedaży zagranicznej wódki z Polski ma Unia Europejska. Jego wartość zbliża się do 50 mln euro. Czołowym odbiorcą z 41 mln euro jest Francja. Wynik ten nie oznacza jednak, że Francuzi pokochali nasze marki. Kraj ten jest jedynie pośrednikiem w eksporcie do innych krajów.

Drugie miejsce po Unii zajmują Stany Zjednoczone. Wartość eksportu na tamtejszy rynek sięga 12 mln euro. Taki wynik to zasługa ekspansji poszczególnych firm. Na rynku amerykańskim coraz popularniejsza jest wódka Sobieski produkowana przez Belvedere, trzeciego producenta wódki w Polsce. Tylko w trzecim kwartale 2010 r. sprzedaż tej marki urosła w Stanach Zjednoczonych o 41 proc.

O rynek amerykański zabiega także spółka Wyborowa, czwarty producent wódki w Polsce, do której należy m.in. marka Luksusowa. W 2010 r. sprzedaż tej marki w Stanach Zjednoczonych wyniosła 2 mln litrów.

Ameryka Północna to także największy odbiorca unijnych wyrobów spirytusowych (27 proc. z nich to wódki). Wartość ich eksportu na tamtejszy rynek zbliża się do 2 mld euro. Kolejne miejsca zajmują Singapur z niemal 500 mln euro oraz Rosja z ok. 250 mln euro.

Ze względu na wysokie spożycie wyrobów spirytusowych w Polsce – wynosi ok. 8 l na osobę, podczas gdy przeciętne spożycie w krajach europejskich to ok. 5 l – większość wyprodukowanej wódki w Polsce trafia na rynek krajowy. Jednak m.in. z powodu kryzysu oraz podwyżki akcyzy na początku 2009 r. popyt na wódkę od dwóch lat się kurczy. Polski Przemysł Spirytusowy szacuje, że łączna sprzedaż wódki w naszym kraju mogła w 2010 r. zmaleć o ok. 3 proc., do nieco ponad 300 mln litrów.

Leszek Wiwała nie wyklucza, że w tym roku spadki uda się wyhamować. Jego zdaniem jest nawet możliwe, że sprzedaż utrzyma się na poziomie ubiegłorocznym. – Nieco lepszy był już czwarty kwartał 2010 roku – wyjaśnia.

Tymczasem kurczący się popyt to niejedyny problem branży alkoholowej. Polski Przemysł Spirytusowy szacuje, że szara strefa w krajowym rynku wyrobów spirytusowych wynosi obecnie 9 – 10 proc. Gdyby nie przemyt i podróbki, do budżetu trafiałoby rocznie o 1 mld zł więcej niż obecnie.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=b.drewnowska@rp.pl ]b.drewnowska@rp.pl [/mail][/i]

Prawie 53 mln l wódki sprzedała Polska za granicę w 2010 r. – szacuje Związek Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego. I choć wynik jest o ok. jedną czwartą wyższy niż rok wcześniej, to jako największy producent tego alkoholu w Unii Europejskiej – i czwarty gracz na świecie – nie mamy się nadal czym pochwalić. W całym eksporcie wyrobów spirytusowych Unii wynoszącym 4,6 mln hl (wódki mają w nim udział wynoszący 21 proc.) na polskie marki przypada nieco ponad 3 proc.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?