W Europie nasycony rynek

Sprzedaż nowych samochodów w Europie (UE + EFTA) w czerwcu była najmniejsza od 8 miesięcy — podała organizacja producentów ACEA

Publikacja: 15.07.2011 16:36

Niepewność gospodarcza i wygaśnięcie w kilku krajach rządowych programów dopłat za złomowanie zniechęciło konsumentów do większych zakupów. Spadek na rynku motoryzacji wyniósł zatem 8,1 proc. wobec czerwca 2010 do 1 233 298 sztuk i był największy od października, kiedy sprzedaż skurczyła się o 16,6 proc. Po 6 miesiącach sprzedaż w Europie zmalała o 2,1 proc. do 7 128 499 sztuk.

Tendencję spadkową spowodował duży brak zainteresowania w zachodniej Europie pojazdami niemieckimi. Według danych organizacji producentów VDA ich sprzedaż zmalała w czerwcu o 8 proc.

Wyniki czerwca są tym bardziej zaskakujące, że w maju nastąpił wzrost sprzedaży o 7,1 proc., bo wydawało się, że ożywienie gospodarcze jest już trwałe. Po 5 miesiącach wynik w Europie był ujemny (-0,8 proc.), a ACEA podkreślała, że poziom sprzedaży jest nadal mniejszy niż przed kryzysem.

W Niemczech rynek zmalał w czerwcu o 0,3 proc., we Włoszech o 1,7, w W. Brytanii o 6,2 i we Francji o 12,6 proc., by system dopłat skończył się w grudniu, ale klienci mogli odbierać tańsze auta do końca marca. Hiszpanie dawno zapomnieli o dopłatach (wygasły w lipcu 2010), więc rynek zmalał o 31,4 proc.

Po pół roku sprzedaż była różna, w Niemczech wzrosła o 10,5 proc., we Francji o 1, ale zmalała na Wyspach o 7,1 proc., we Włoszech o 13,1 i w Hiszpanii aż o 26,8 proc.

W Polsce rynek także zmalał w czerwcu o 9 proc. do 24 776 sztuk, a w I półroczu o 5,6 proc. do 140 002.

Producenci zwiększają więc zainteresowanie bardziej atrakcyjnymi rynkami, krajami grupy BRIC (Chiny, Indie, Brazylia, Rosja).

Sytuacja producentów

Firmy niemieckie, zwłaszcza z segmentu luksusowego, nie narzekają na brak zainteresowania poza Europą. Trzecia na świecie grupa Volkswagena (8 marek) dostarczyła 4,09 mln pojazdów w ciągu pierwszych 6 miesięcy 2011r., o 14,1 proc. więcej niż rok wcześniej, dwukrotnie więcej od średniej 6,1 proc. całej branży. Firma w Wolfsburga zawdzięcza takie powodzenie Chinom, gdzie uplasowała 1,11 mln pojazdów (+16,4 proc.)

Analityk z NordLB, Frank Schwope ocenia, że w całym roku VW awansuje na drugie miejsce na świecie z liczbą 8 mln sztuk, pomiędzy General Motors (8,5 mln) i Toyotę (7,5 mln).

Największy na świecie producent aut luksusowych, BMW sprzedał w I półroczu w Chinach 121 614 sztuk, co oznacza skok o 60,8 proc., a wraz z „przyległościami" (Hongkong, Makao, Tajwan) 130 659 szt. (+60 proc.). Chiński rynek rozkwita, segment premium nie odczuł decyzji rządu w Pekinie o cofnięciu zachęt przy kupnie małych pojazdów.

Daimler sprzedał w czerwcu 120 150 limuzyn Mercedesa (+6,4 proc.) i 10 314 Smartów (+7,9), co dało łączny wzrost 6,5 proc. W całym roku spodziewa się rekordu ponad 1,3 mln sztuk. A w związku z popytem uruchamia pracę na dodatkową zmianę w największym zakładzie w Sindelfingen. W tym roku załoga przepracuje dodatkowe 17 sobót.

Dla Renaulta czerwiec był fatalny (-20,9 proc.), podobnie jak i I półrocze (-10,8). Jedyną pociechą Francuzów były wschodzące rynki (Brazylia), dzięki którym sprzedaż na świecie wzrosła o 1,9 proc.

PSA Peugeot Citroen też nie ma powodów do zadowolenia: w czerwcu sprzedał o 11,9 proc. mniej niż rok temu, po 6 miesiącach w Europie zmniejszył o 5,3 proc., ale na świecie zanotował poprawę o 0,2 proc. do 1,86 mln sztuk dzięki popularności małych aut i furgonetek (+38 proc.).

Firmy japońskie odczuwają nadal skutki podwójnego kataklizmu z marca. Sprzedaż aut Toyoty zmalała w czerwcu o 25,8 proc.

Zupełnie dobrze radzą sobie firmy z Korei: Hyundai zanotował w czerwcu w Europie poprawę o 9,1 proc., a Kia Motors o 14,1 proc.

Niepewność gospodarcza i wygaśnięcie w kilku krajach rządowych programów dopłat za złomowanie zniechęciło konsumentów do większych zakupów. Spadek na rynku motoryzacji wyniósł zatem 8,1 proc. wobec czerwca 2010 do 1 233 298 sztuk i był największy od października, kiedy sprzedaż skurczyła się o 16,6 proc. Po 6 miesiącach sprzedaż w Europie zmalała o 2,1 proc. do 7 128 499 sztuk.

Tendencję spadkową spowodował duży brak zainteresowania w zachodniej Europie pojazdami niemieckimi. Według danych organizacji producentów VDA ich sprzedaż zmalała w czerwcu o 8 proc.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy