Rośnie eksport części do aut

Zagraniczna sprzedaż polskiej motoryzacji może w tym roku wynieść 19 mld euro.

Publikacja: 21.02.2014 04:15

Rośnie eksport części do aut

Foto: Bloomberg

Rośnie eksport części i komponentów do produkcji samochodów, ale samych aut maleje – tak wygląda zagraniczna sprzedaż polskiego przemysłu motoryzacyjnego według danych pokazujących końcówkę ubiegłego roku.

Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl, która w czwartek podała najnowsze informacje o wynikach zagranicznej sprzedaży branży bazujące na podsumowaniach Eurostatu, po jedenastu miesiącach 2013 roku eksport motoryzacji wyniósł 16,8 mld euro i był o 1,12 proc. (tj. o 186 mln euro) wyższy niż w tym samym czasie przed rokiem.

W samym listopadzie utrzymujący się od kwietnia wzrost nieco osłabł. 1,54 mld euro uzyskane w przedostatnim miesiącu ubiegłego roku było wynikiem zaledwie o 0,4 proc. lepszym niż rok wcześniej. Mimo to należy się spodziewać, że cały ubiegły rok przyniesie polskim producentom przychody z eksportu na poziomie 17,7–18 mld euro.

Samochody hamują

– Ostatnie wyniki są zgodne z naszymi oczekiwaniami. Pomimo spadku eksportu samochodów, dzięki utrzymanemu wzrostowi eksportu części i akcesoriów, już ósmy miesiąc z rzędu odnotowujemy wyniki wyższe niż rok wcześniej – komentuje Rafał Orłowski z AutomotiveSuppliers.pl. W podsumowaniu całego roku (dane będą za miesiąc) sprzedaż zagraniczna powinna okazać się lepsza od wyników z 2012 roku nawet o 300 mln euro.

Popyt na samochody z polskich fabryk mocno ucierpiał na kryzysie w motoryzacji. Produkujemy auta małe i kompaktowe, a takie są szczególnie wrażliwe na spadki koniunktury. W rezultacie eksport samochodów spadł w pierwszych jedenastu miesiącach ubiegłego roku do kwoty 4,82 mld euro, o 3,35 proc. niższej niż rok wcześniej.

Zmalał także udział samochodów w całości eksportu branży – do 28,74 proc. Zaważył na tym rynek włoski, który jest głównym odbiorcą tyskich zakładów Fiata. Import z Polski zmniejszył się tam o blisko 18,5 proc.

Pomogli Niemcy

Na wyniki branży korzystnie wpłynął jednak popyt na części i akcesoria. To w dużej mierze efekt wzrostu eksportu niemieckich fabryk samochodów, które są dla polskich producentów największym odbiorcą, z przeszło 40-procentowym udziałem w całości eksportu sektora komponentów. W okresie od stycznia do listopada eksport części i akcesoriów wyniósł 6,55 mld euro i był o 4,8 proc. wyższy niż rok wcześniej.

Sprzedaż do Niemiec warta była 2,69 mld euro, do Czech – 500,3 mln euro, do Francji – 410,9 mln euro, do Wlk. Brytanii 387,5 mln euro, a do Słowacji – 349,6 mln euro. W sumie na pierwszą piątkę największych odbiorców przypadło 66,2 proc. zagranicznej sprzedaży komponentów.

Wzrósł także eksport silników wysokoprężnych – trzeciej pod względem wartości grupy towarowej w zagranicznej sprzedaży motoryzacji. Do końca listopada wart był nieco ponad 2 mld euro, 0 3,1 proc. więcej niż rok wcześniej. O 10 proc. zwiększył się także eksport autobusów.

Obecny rok powinien przynieść dalszy wzrost sprzedaży zagranicznej branży. Według szacunków AutomotiveSuppliers.pl, może ona być wyższa o 1 mld euro od ubiegłorocznego. Wpłynie na to ożywienie popytu na samochody w Europie Zachodniej, który w ostatnim kwartale ubiegłego roku odbił się od dna.

Ale wzrostów mogą oczekiwać przede wszystkim producenci części. W przypadku eksportu samochodów z Polski nie będzie jeszcze przełomu. Zwłaszcza w przypadku Fiata i Opla, gdzie za granicę wyjeżdża odpowiednio 99,5 i 98 proc. produkcji. Według rzecznika Fiat Auto Poland Bogusława Cieślara zakład spodziewa się utrzymania tegorocznej produkcji na poziomie roku 2013.

Podobnie będzie w gliwickiej fabryce Opla, bo produkowana tam astra IV nie cieszy się już takim popytem ze względu na zbliżającą się nową generację modelu. Zmiana nastąpi w roku przyszłym. – Od połowy 2015 roku zaczynamy produkcję astry V. To powinno zwiększyć poziom zamówień o 30–40 proc – powiedział „Rz" szef General Motors Manufacturing Poland Andrzej Korpak.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, a.wozniak@rp.pl

Rośnie eksport części i komponentów do produkcji samochodów, ale samych aut maleje – tak wygląda zagraniczna sprzedaż polskiego przemysłu motoryzacyjnego według danych pokazujących końcówkę ubiegłego roku.

Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl, która w czwartek podała najnowsze informacje o wynikach zagranicznej sprzedaży branży bazujące na podsumowaniach Eurostatu, po jedenastu miesiącach 2013 roku eksport motoryzacji wyniósł 16,8 mld euro i był o 1,12 proc. (tj. o 186 mln euro) wyższy niż w tym samym czasie przed rokiem.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy