Android traci rynek smartfonów

Mobilny system operacyjny Google'a zdominował rynek smartfonów i tabletów. W ciągu ostatnich miesięcy pozycja Androida została jednak nadszarpnięta.

Publikacja: 03.02.2015 13:13

Android traci rynek smartfonów

Foto: Bloomberg

Android traci rynek smartfonów

Mobilny system operacyjny Google'a zdominował rynek smartfonów i tabletów. W ciągu ostatnich miesięcy pozycja Androida została jednak nadszarpnięta.

Jak pokazują dane ABI Research w IV kwartale minionego roku po raz pierwszy w historii sprzedaż telefonów z tym systemem spadła i to aż o 5 proc. Jeszcze w III kwartale 2014 r. na całym świecie kupiono 217,5 mln komórek z Androidem. Natomiast w ciągu ostatnich trzech miesięcy zeszłego roku, które z reguły są okresem wzmożonego popytu, zainteresowanie aparatami z tym systemem skurczyło się do 205,5 mln sztuk. Zyskują natomiast konkurenci. Google'a podgryzają Apple i Microsoft. Zainteresowanie iOS-em, czyli systemem tej pierwszej firmy, skoczyło aż o 90 proc. O ile jeszcze w III kwartale kupiono 39,3 mln sztuk iPhone'ów, to już w IV kwartale nabywców znalazło 74,5 mln smartfonów Apple'a. – Android padł ofiarą sukcesu nowego modelu iPhone'a – podkreśla Nick Spencer, dyrektor działu urządzeń mobilnych w ABI Research.

Na brak popularności nie mogą narzekać również producenci smartfonów z Windows Phone. Sprzedaż telefonów z tym systemem operacyjnym wzrosła w ciągu ostatnich trzech miesięcy 2014 roku o jedną czwartą, do niemal 11 mln sztuk.

O ile Google słabnie na rynku smartfonów, to w segmencie tabletów się wzmacnia. I to kosztem głównego konkurenta – Apple'a. Jak wynika z danych Strategy Analytics sprzedaż tabletów z Androidem w IV kwartale zeszłego roku wzrosła do 52 mln sztuk (wobec niecałych 48 mln rok wcześniej). W tym czasie iOS stracił swoje udziały rynkowe z 34 do 27 proc., sprzedając z końcem 2014 r. 21,4 mln iPadów (26 mln rok wcześniej). – Wynik Apple jest efektem kanibalizacji produktowej w port folio tej firmy. Po prostu iPhone 6 jest bezpośrednim konkurentem dla iPada Mini. Do tego dochodzi sukces sprzedażowy komputerów Mac, które również odbierają klientów iPadom – tłumaczy Eric Smith, starszy analityk w dziale Tablet Service firmy Strategy Analytics.

Co ciekawe najmocniej wzrosła w analizowanym okresie sprzedaż elektronicznych tabliczek z Windowsem. Zakupy urządzeń z tym systemem wzrosły w ciągu roku aż o 50 proc. W IV kwartale popyt na nie wyniósł 5,1 mln sztuk, co dało Microsoftowi 7-proc. udział w rynku tabletów.

Biznes
Zełenski i Trump rozmawiają o zakończeniu wojny. Czy Prezydent zawetuje ustawę o składce zdrowotnej?
Materiał Partnera
Chcesz skalować swój e-biznes? PM Showcase Day to wiedza i relacje, które naprawdę działają!
Biznes
Gdzie wyrzucić karton po mleku? Nie wszyscy znają dobrą odpowiedź
Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność